• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Mamma till två gullegrisar
    sladda skrev 2015-09-19 08:36:44 följande:

Har rul på måndag. Är i v19 tredje barnet o tror inte jag känt av något. Men är väl som du säger, olika för alla. Men lite nervös är man allt ;)

Ja, man blir nervös. Tredje för mig med och jag trodde jag skulle känna tidigt men nej.. allt är säkert bra men man kan ju inte låta bli och få hjärnspöken. .
  • sladda
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-09-19 10:31:31 följande:

Ja, man blir nervös. Tredje för mig med och jag trodde jag skulle känna tidigt men nej.. allt är säkert bra men man kan ju inte låta bli och få hjärnspöken. .

Är ju inte så mycket man kan göra åt det heller om ngt skulle vara fel, utan man får leva lite på hoppet. Får ju veta på måndag hur det står till. Vi har ännu inte bestämt oss om vi ska kolla vad det blir haha
  • Anonym (Bebis)

En vän till mig med två barn blev jätteförvånad över att jag känt rörelser innan rul/v18, det har hon inte gjort med någon av barnen o verkade inte ha hört talas om ens heller så jag tror de flesta oroar sig i onödan, även om jag själv är en sån som lätt oroar mig;). Nu är det rul på tisdag här, det ska bli gott O ha det gjort!

• Anonym (Småland)
    sladda skrev 2015-09-19 08:01:28 följande:

Ni som gjort rul. Kände ni några rörelser innan?

Jag kände första rörelserna redan i 14+6, sedan inget på 2 veckor, någon rörelse till och sedan inget fram till 18+0. Sedan dess har jag känt rörelser regelbundet, i stort sett varje gång jag är stilla. RUL har vi nästa vecka, är då 18+6.

Man hinner få ganska många hjärnspöken. Jag tyckte faktiskt att det var lättare innan jag hade känt något alls än att känna något och sedan inget på så lång tid. Det gäller bara inte låta tankarna rusa iväg för då börjar man nojja, men inte alltid lätt att ha is i magen.

Även när man känner regelbundet så kan det vara så att man inte känner något på ett tag, jag brukar så tänka att en nyfödd behöver mycket sömn, ett foster sover nog ännu mer ändå
  • Anonym (Småland)
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-09-19 04:16:56 följande:

Jaha, ligger i sängen klarvaken sen 1,5 timme tillbaka. Tror jag har fått sån karpataltunnelsyndrom (ursäkta min konstiga stavning ) . Fick ont för någon vecka sedan men tänkte inte mer på det. Igår vaknade jag tre ggr av smärtan i vänster hand, mest i fingrarna. Helt avdomnat, stickande och nästan brännande känsla. Sover så dåligt numera på grund av att jag har så ont. På dagen känns handen väldigt trött och svag.. vaknade för ca 1,5 timme sedan av smärta igen och kan inte somna om :(

Någon som har eller haft detta innan vid tidigare graviditet? ?

Jag hade en version av den som sitter i armbågen, hela underarmarna var bortdomnade! Mitt gick dock över efter ett par veckor. Ring och boka tid till arbeterapeut för skenor, och en sjukgymnast för träningsprogram. Man kan få permanenta nervskador, så detta är inget att leka med. Ett tips är att sova på rygg med kudde bredvid kroppen och under handen, eller ligga på samma sida som domningarna, och ha armbågen böjd så handen med rak handled vilar på bröstet. Den sista ställningen är väldigt bra!
  • Mamma till två gullegrisar
    Anonym (Småland) skrev 2015-09-19 16:30:26 följande:

Jag hade en version av den som sitter i armbågen, hela underarmarna var bortdomnade! Mitt gick dock över efter ett par veckor. Ring och boka tid till arbeterapeut för skenor, och en sjukgymnast för träningsprogram. Man kan få permanenta nervskador, så detta är inget att leka med. Ett tips är att sova på rygg med kudde bredvid kroppen och under handen, eller ligga på samma sida som domningarna, och ha armbågen böjd så handen med rak handled vilar på bröstet. Den sista ställningen är väldigt bra!

Ska jag ringa bm först eller vårdcentralen direkt?

Brukar ha ont i underarmen också. Höger hand är ok även om den ibland också sticker och känns trött . Vänstra däremot känns svag och trött i princip hela tiden.
  • ak82

Jaha, ligger i sängen klarvaken sen 1,5 timme tillbaka. Tror jag har fått sån karpataltunnelsyndrom (ursäkta min konstiga stavning ) . Fick ont för någon vecka sedan men tänkte inte mer på det. Igår vaknade jag tre ggr av smärtan i vänster hand, mest i fingrarna. Helt avdomnat, stickande och nästan brännande känsla. Sover så dåligt numera på grund av att jag har så ont. På dagen känns handen väldigt trött och svag.. vaknade för ca 1,5 timme sedan av smärta igen och kan inte somna om :(

Vad lustigt jag har precis drabbats av samma sak! Har två barn sedan tidigare och aldrig hört talas om detta men började googla för handledssmärtan som uppkom några dagar sedan och förstod att det kan uppstå vid graviditet. Ska söka på vc på måndag.. mkt konstigheter man kan få.
  • Anonym (Småland)
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-09-19 16:41:27 följande:

Ska jag ringa bm först eller vårdcentralen direkt?

Brukar ha ont i underarmen också. Höger hand är ok även om den ibland också sticker och känns trött . Vänstra däremot känns svag och trött i princip hela tiden.

Du kan ringa direkt till vårdcentralen, MVC har inga sjukgymnaster/arbetsterapeuter
  • fraizer

Jag skulle ringa 1177 och höra vad de säger. Kan ju vara nåt annat än de du tror.
  • fraizer

Är det nån fler än jag som saknar aptit. Jag är nu i v 19 och har aldrig nån lust att äta varken mat eller nåt annat. Jag äter för att jag måste och det blir mer eller mindre att jag måste tvinga i mig mat. Så här har det varit en lång tid så inget nytt som dykt upp.

Svar på tråden BF februari 2016