• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Februari16
    Anonym (Småland) skrev 2015-09-15 18:06:48 följande:

Ja, tyvärr första barnet, så ont som jag har så kunde det vara tredje eller fjärde. Foglossningen ska bli värre för varje graviditet och vi vill ha tre barn tätt, blir spännande att se om jag kan gå vid nästa graviditet :- S

Jag jobbar inte som ssk men ett liknade jobb i kommun, man går ganska många steg per dag

Jag håller nog med läkaren, går inte att vila bort detta tyvärr eller träna upp heller för den delen, tar minst 12 veckor innan det faktiskt sker en ökning i styrka/uthållighet i muskulaturen. Brukar dock kännas lite bättre när musklerna lär sig att "koppla rätt"! Själv började jag med stabilitetsträning samt bäckenbottenträning när vi bestämde oss för att försöka få barn, men jag vet sedan länge att jag är överrörlig.

Akupunktur brukar hjälpa, men TENS har samma effekt och det kan man ha på dygnet runt i nästan alla aktiviteter. En del landsting erbjuder lån av TENS-apparat, kolla om sjukgymnasten kan förskriva och prova ut detta! Bästa smärtlindringen som finns och det finns ingen maxdos!

Tänker också på det där.. om att det lär bli värre vid en ev nästa graviditet. Känns inge vidare men just nu är jag så uppe i den här graviditeten så jag fokuserar på det först

Jag tror att jag hade ganska starka bäckenbottenmuskler innan jag blev gravid men nu känner jag mig som en klump modellera typ..

Får tyvärr inte använda tens men jag har hört att det ska ge fantastiskt god effekt! Skönt att det funkar för dig!
  • fraizer
    Erna90 skrev 2015-09-15 18:14:53 följande:

Hade rul idag och allt såg bra ut! Himla lycklig, är sådär onödigt orolig av mig så nu känner jag mig lugnare och är sugen på att börja ha ska till bebis. En liten pojke blir det som är förväntad komma 9:e februari. Vad tänker ni om saker till bebis, vad är nödvändigt och vad är onödigt? Kör ni allt nytt eller en del begagnat? En del kanske har kvar från äldre barn, för oss är det första barnet. Alla tips mottages smile5.gif

Skönt att allt såg bra ut och grattis till er pojke!:)
    Jag har RUL om en vecka så har inte handlat så mycket än. Vill se att allt är ok innan jag börjar shoppa loss. Vi tänker köpa en del saker begagnat och även nytt. Har t.ex fyndat en bärsele från baby Björn, bad balja och amningskudde på loppis. Vagnen kommer vi oxå köpa begagnad men bl.a. Säng bilbarnstol, babygym och kläder blir nytt. Det är första barnet för mig men andra barnet för min man. Finns en djungel med saker och märken men som tur är har min man koll på vad man behöver och inte behöver ????
  • Lysmasken

Jobbar själv som undersköterska på en akutvårdsavd på sjukhuset. Många körningar & tunga luft.

Är ju 4:e barnet. Fått en tid till sjukgymnast nästa vecka.

Både problem med fogar & knän som jag vred i maj.

När det gäller saker så behöver man inte köpa allt nytt. Å behöver inte alla salvor.

Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825
  • Februari16

Hade rul idag och allt såg bra ut! Himla lycklig, är sådär onödigt orolig av mig så nu känner jag mig lugnare och är sugen på att börja ha ska till bebis. En liten pojke blir det som är förväntad komma 9:e februari. Vad tänker ni om saker till bebis, vad är nödvändigt och vad är onödigt? Kör ni allt nytt eller en del begagnat? En del kanske har kvar från äldre barn, för oss är det första barnet. Alla tips mottages

Grattis till lyckat rul!

Vi kör nästan uteslutande begagnat. Vagn, spjälsäng, babysitter och mycket kläder får vi från mina syskon som har äldre barn. Det vi kommer att köpa nytt är bärsjal och bärsele.
  • Madelen21

Hade rul idag och allt såg bra ut! Himla lycklig, är sådär onödigt orolig av mig så nu känner jag mig lugnare och är sugen på att börja ha ska till bebis. En liten pojke blir det som är förväntad komma 9:e februari. Vad tänker ni om saker till bebis, vad är nödvändigt och vad är onödigt? Kör ni allt nytt eller en del begagnat? En del kanske har kvar från äldre barn, för oss är det första barnet. Alla tips mottages

Jag väntar mitt 4e barn och det blev en hoppsan :)
    Jag hade hunnit sälja en del saker men köper begagnat det vi behöver.
    Har redan köpt en vagn och en syskovagn kommer hämta på fredag.
    Babyskydd köper vi nytt. I övrigt har jag nog allt redan.
    Det är bra att kombinera å köpa både begagat å nytt så blir de inte så dyrt.,
    Vagn köpte jag för 900 en emmaljunga frå 2010
    syskovagn 2012 1000 kr så det känns bra.
    Vi har ul 1a oktober. längtar dit. Vi ska kolla kön. Jag har en flicka 8 år och 2 pojkar 5 och 2 år. Storasyster hoppas på en flicka :)
    Jag kan rekommendera ett babynest. Dom är guld värda. Min minsta har sovit i den från nyfödd till nyss :) Annars kommer jag inte på nåt just nu :)
  • Anonym (Småland)
    Februari16 skrev 2015-09-15 18:15:22 följande:

Får tyvärr inte använda tens men jag har hört att det ska ge fantastiskt god effekt! Skönt att det funkar för dig!

Det var otroligt synd att du inte får använda TENS! Jag brukar alltid tipsa om det när någon har ont, har nog aldrig träffat någon under 55 år som har haft kontraindikationer för TENS.

Då är det ju riktigt viktigt att du fortsätter med träningen efter graviditeten, brukar alltid visa sig om man fuskar :-P

Vi har RUL på tisdag, men läkaren tyckte att allt såg så bra ut på KUB då han kunde se att allt var ok med iaf hälften av organen och tyckte att vi kunde flytta fram KUB. Så efter det började vi våga köpa lite grejer.

Det är första barnet här och vi köper det mesta nytt men det är för att jag har väldigt specifika krav på det mesta. Så matstol från Tyskland och holländsk resesäng (den går iaf att köpa i Sverige) som vi även ska använda hemma, självklart med riktig madrass. Nytt blir det för att det helt enkelt inte finns att få tag i begagnat
  • Anonym (orolig)

Brukar ni ha sex ofta? Känns inte som ja vågar fall de ska hända lill plutten nåt:( å sen är ja aldrig kåt heller sen ja blev gravid nån mer som har samma?

• Anonym (1)
    Anonym (orolig) skrev 2015-09-17 15:59:50 följande:

Brukar ni ha sex ofta? Känns inte som ja vågar fall de ska hända lill plutten nåt:( å sen är ja aldrig kåt heller sen ja blev gravid nån mer som har samma?

Vet precis hur du menar. Är inte så rädd för att skada bebis men det känns bara konstigt. Har ingen lust heller. Skitjobbigt och sambon blir ledsen, så ibland får man typ bara ställa upp :/ Lär väl inte bli mer sen efter förlossningen när man är trött och ammar hela dagarna.
  • Anonym (123)
    Anonym (orolig) skrev 2015-09-17 15:59:50 följande:

Vi har sex som vanligt kanske till o med lite mer. Ingen oro över att skada den lill*.
Svar på tråden BF februari 2016