• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • sladda
    Erna90 skrev 2015-10-07 21:48:50 följande:

Inte varit så aktiv på ett tag så missat en hel del inlägg. Tiden bara rusar iväg ju!

Tänkte höra lite hur långt innan bf ni tänkt gå hem och vad ni har för typ av arbetsuppgifter? Väldigt fysiska eller mer stillasittande? Stressigt?

Går hem senast 60 dagar innan bf på graviditetspenning. Jobbar 5-skift som maskinförare på en industri. Har mycket material lyft o drag. Går o klättrar mycket med :p Så ett fysiskt arbete ;)

Du då??
  • Penguinlover
    Erna90 skrev 2015-10-07 21:48:50 följande:

Inte varit så aktiv på ett tag så missat en hel del inlägg. Tiden bara rusar iväg ju!

Tänkte höra lite hur långt innan bf ni tänkt gå hem och vad ni har för typ av arbetsuppgifter? Väldigt fysiska eller mer stillasittande? Stressigt?

Två veckor innan BF. Har kontorsjobb som stundvis kan vara stressigt.
  • Anonym (Ja då)

[quote=75848555][quote-nick]Erna90 skrev 2015-10-07 21:48:50 följande:[/quote-nick]Inte varit så aktiv på ett tag så missat en hel del inlägg. Tiden bara rusar iväg ju!

Tänkte höra lite hur långt innan bf ni tänkt gå hem och vad ni har för typ av arbetsuppgifter? Väldigt fysiska eller mer stillasittande?

Jag har ett fysiskt jobb, men med lågsäsong under vinter. Har inte sökt graviditetspenning, för har inte kunnat bestämma mig. Har även lite andra arbetsuppgifter som föll sig lämpligt att jobba med nu.

Alla får ledigt med mitt jobb men jag är inte redo att gå hem än. 60 dagar innan, då skulle jag jobbat fem veckor till. Har alldeles för roligt för att gå hem och jag mår ju bra. Får tänka efter bara o planera jobbet och prioritera vila på kvällstid- har inga barn innan så den tiden finns ju. Jag skrev på för en vecka snöjour häromdagen, klarar man det inte får jag ändra det.

Kan tänka mig gå hem på hel eller deltid till jul, om allt fortsätter vara bra. Tar väl fp då, och semester

• Erna90

Från början var jag inne på att jobba så länge som möjligt iprincip men har ändrat mig lite. Har kontorsjobb så inga tunga lyft eller fysiskt påfrestande med stressen finns ju såklart. Har haft turen att må himla bra i min graviditet hittills, varken illamående, foglossning eller överdriven trötthet. Trots att jag mår så bra funderar jag på att gå hem vid jul, har bf 9:e februari. Tänker att det kan vara skönt att varva ner och ta det lugnt innan, boa och greja hemma. Har lite semesterdagar, komp- och atk-timmar jag tänkt plocka av först isf..

• Pennie87

Hej,

Jag har bf 7/2, tanken är att förhoppningsvis jobba januari ut. Kanske blir deltid på slutet. Dock har senaste månaden varit tuff, all energi är som bortblåst och stressen på jobbet börjar bli jobbig att hantera. Till saken hör att jag tidigare i år var sjukskriven på deltid samt hade terapi och stresshanteringskurs pga utmattningsdepression. Att vara extra stresskänslig är inte så lägligt... Har varit hemma idag och troligtvis imorgon för att få en paus och rensa huvudet. Blev erbjuden sjukskrivning igen av bm/läkare men vill helst klara av att jobba. Dum stolthet blandad med snålhet kanske...

• Penguinlover
    Pennie87 skrev 2015-10-08 21:45:13 följande:

Hej,

Jag har bf 7/2, tanken är att förhoppningsvis jobba januari ut. Kanske blir deltid på slutet. Dock har senaste månaden varit tuff, all energi är som bortblåst och stressen på jobbet börjar bli jobbig att hantera. Till saken hör att jag tidigare i år var sjukskriven på deltid samt hade terapi och stresshanteringskurs pga utmattningsdepression. Att vara extra stresskänslig är inte så lägligt... Har varit hemma idag och troligtvis imorgon för att få en paus och rensa huvudet. Blev erbjuden sjukskrivning igen av bm/läkare men vill helst klara av att jobba. Dum stolthet blandad med snålhet kanske...

Mycket stress är aldrig bra, men speciellt inte under en graviditet. Jag har en person i min omgivning vars barn kom 6 veckor för tidigt och de tror att det var på grund av att mamman var väldigt stressad. Kan du inte prata med din chef om situationen och få lite avlastning eller hjälp att prioritera dina arbetsuppgifter?
  • Pennie87

Jag har pratat med honom ganska mycket, vi har gjort om min tjänst lite och jag har fått plocka bort endel ansvar. Detta var precis innan graviditeten men jag har svårt att se hur man skulle göra mer på den fronten. Jag tror att jag måste lära mig släppa det när jag kommer hem och inse att det är ett jobb, inte hela världen. Lättare sagt än gjort dock.

Penguinlover skrev 2015-10-09 07:24:59 följande:

Mycket stress är aldrig bra, men speciellt inte under en graviditet. Jag har en person i min omgivning vars barn kom 6 veckor för tidigt och de tror att det var på grund av att mamman var väldigt stressad. Kan du inte prata med din chef om situationen och få lite avlastning eller hjälp att prioritera dina arbetsuppgifter?

• Pennie87

Jag har pratat med honom ganska mycket, vi har gjort om min tjänst lite och jag har fått plocka bort endel ansvar. Detta var precis innan graviditeten men jag har svårt att se hur man skulle göra mer på den fronten. Jag tror att jag måste lära mig släppa det när jag kommer hem och inse att det är ett jobb, inte hela världen. Lättare sagt än gjort dock.

Penguinlover skrev 2015-10-09 07:24:59 följande:

• Anonym (orolig)

Är det någon som använder glidmedel när ni har sex under graviditeten? Kan de vara farligt att använda pree seed glidmedel

• Elilia86

Jag kommer inte heller ta vaccinet, har klarat mig bra hittills och är för den delen sprut rädd.

Jag har just börjat på ett vik, jag bestämde mig för att jobba fram till sista januari så ha ja strax under 1 mån innan bebis kommer, men kommer självklart gå tidigare om jag känner att de inte funkar. Jag jobbar som boendestödjare för psykiskt sjuka, behoven ser väldigt olika ut, vissa behöver hjälp i lgh, andra bara att ta sig ut.

Jag kan säga att det inte var lätt att få jobb nu under graviditeten, va då less på att arbetsgivare sa att jag hade så bra kompetens osv sen blev de inget mer.

Svar på tråden BF februari 2016