• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Anonym (Bebis)
    Am87 skrev 2015-10-02 16:26:30 följande:

Jag hoppar också in här. Håller med föregående inlägg att än så länge har jag mått väldigt bra under graviditeten (är i v 21 nu). Det som har kommit de senaste veckorna är dock kliande utslag på mage och bröst. Verkar vara hormonerna som spökar men någon som haft liknande?

Har ni andra börjat göra inköp än? Jag tycker det känns så konstigt (overkligt) att gå och handla saker till bebis så har knappt köpt någonting än. Tänker mest på de stora sakerna, typ vagn, spjälsäng mm. När bör man börja handla? Än så länge är det ju gott om tid så känner ingen stress.

Har klåda på magen, men inte så att jag kliar sönder mig, emellanåt är det frustrerande dock.

Jag har sytt, köpt o tagit fram kläder som är sparade fr min förstfödde :). Vagnen är köpt sen en vecka tillbaks och en barnvagnsgardin till den som ja fyndade billigt på instagram :). Har babyskydd o spjälsäng osv kvar och det tar vi längre fram när det närmar sig. Är bara en av oss två som har en inkomst så försöker sprida ut kostnaderna lite. Vi renoverar huset samtidigt också så :).

Man börjar handla när man känner för det, min bror köpte barnvagn och säng någon vecka innan bebis anlände. Sj köpte jag första klädesplagget o en bärsjal när jag var i vecka sex eller så, haha. Är inte heller stressad utan har bara ett stort intresse för kläder och vagnar osv.
  • Elilia86

Jag hoppar också in här. Håller med föregående inlägg att än så länge har jag mått väldigt bra under graviditeten (är i v 21 nu). Det som har kommit de senaste veckorna är dock kliande utslag på mage och bröst. Verkar vara hormonerna som spökar men någon som haft liknande?

Har ni andra börjat göra inköp än? Jag tycker det känns så konstigt (overkligt) att gå och handla saker till bebis så har knappt köpt någonting än. Tänker mest på de stora sakerna, typ vagn, spjälsäng mm. När bör man börja handla? Än så länge är det ju gott om tid så känner ingen stress.

Jag mår med bra, känner bara av illamåendet nån enstaka gång. Sen några veckor tillbaka har jag känt av kliande på magen, inte så jättefarligt än iaf.

Jag rotade fram kläder från sonen, vi visste inte vad de skulle bli så de flesta små kläder är neutrala och hade lite tjejkläder sen jag och syrran va små som mamma sparat ?
  • Anonym (Småland)

Vi har köpt vagn, gjorde vi redan i v8 då vi var på tidigt ul och fick se ett tickande hjärta

Lite kläder har det också blivit, storlek 50-56. Vi har gjort så att vi har kollat upp allting vi ska ha, men sedan har det inte blivit att vi har köpt det än då det är från så många olika ställen och vi har dessutom svårt att bestämma oss för färger

Vi känner en press att få allt färdigt till årsskiftet, jag ska föda i en annan stad än där vi bor så just nu vill jag ha väskan till förlossningen färdig. Annars är det spjälsäng och babyskydd som saknas samt bröstpump.
    Penguinlover skrev 2015-10-02 16:07:26 följande:

Det som snurrar i mitt huvud är namn, inköp, hur den första tiden ska bli och planering av föräldraledighet.

Jag har hela tiden tänkt att jag ska jobba fram till två veckor innan BF förutsatt att jag mår tillräckligt bra vilket jag hoppas på. Min man vill inte att jag jobbar längre då jag har 35-40 min pendling med bil till jobbet och han vill inte att jag ska befinna mig så långt bort om vattnet går eller värkarna sätter igång. Mitt jobb är mestadels kontorsarbete så det är inte fysiskt påfrestande.

Namn har vi ett alternativ för pojke och ett för flicka, dock tycker vi att det är svårare med flicknamn så vi saknar fortfarande ett andranamn där :-/

Föräldraledighet är planerad för 2016, sedan finns planer för resten men vi låser oss inte vid det. Jag får höra ganska mycket om att jag kommer ändra mig med föräldraledigheten när barnet kommer och att jag inte kommer låta min sambo vara hemma (ja, jag jobbar med fossil!).

Jag pendlar också, 50 min med bil när det är sommarväglag. Jag har tänkt jobba till 11 dagar före bf medan min chef gärna ser att jag tar havandeskapspenning, men då kommer jag bli tokig av att gå ensam hemma hela dagarna :-/
  • sladda

Vi köpte vagn o bilstol i början på veckan. Var kampanj på den modellen vi spanat in så passade på ;) . Har börjat känna av bebisen nu med vilket är så skönt :)

• Penguinlover
    Anonym (Småland) skrev 2015-10-03 22:43:52 följande:

Vi har köpt vagn, gjorde vi redan i v8 då vi var på tidigt ul och fick se ett tickande hjärta

Lite kläder har det också blivit, storlek 50-56. Vi har gjort så att vi har kollat upp allting vi ska ha, men sedan har det inte blivit att vi har köpt det än då det är från så många olika ställen och vi har dessutom svårt att bestämma oss för färger

Vi känner en press att få allt färdigt till årsskiftet, jag ska föda i en annan stad än där vi bor så just nu vill jag ha väskan till förlossningen färdig. Annars är det spjälsäng och babyskydd som saknas samt bröstpump.Namn har vi ett alternativ för pojke och ett för flicka, dock tycker vi att det är svårare med flicknamn så vi saknar fortfarande ett andranamn där :-/

Föräldraledighet är planerad för 2016, sedan finns planer för resten men vi låser oss inte vid det. Jag får höra ganska mycket om att jag kommer ändra mig med föräldraledigheten när barnet kommer och att jag inte kommer låta min sambo vara hemma (ja, jag jobbar med fossil!).

Jag pendlar också, 50 min med bil när det är sommarväglag. Jag har tänkt jobba till 11 dagar före bf medan min chef gärna ser att jag tar havandeskapspenning, men då kommer jag bli tokig av att gå ensam hemma hela dagarna :-/

Vi har precis tvärtom. Flera alternativ på flicknamn, men ett gemensamt favoritnamn. Vi har mycket svårare att hitta pojknamn som båda gillar. Typiskt nog så är barnet en pojke ;) Vi skojade innan vi visste om att det säkert skulle vara en pojke just eftersom att vi hade så lätt att bestämma oss för flicknamn.

Föräldraledigheten har vi planerat att jag är hemma nästan ett år till och med januari 2017 och att maken sedan tar över. Tanken är att han ska vara hemma till och med inskolning på förskola i augusti 2017. Jag hoppas att vi ska klara av att leva snålt så att vi klarar av detta. Vi har ganska bra inkomster så vi båda når taket i föräldraförsäkringen vilket leder till ett stort inkomstbortfall under föräldraledigheten.

Vi har köpt en hel del saker redan. Barnvagnen beställdes för en vecka sedan då det var en kampanj på den som slutade sista september. Det blev en kronan city och vi sparade 2000 kronor på att beställa den under kampanjen. Som tur är kunde vi välja leverans först i slutet av januari. Utöver det köpte jag då jag var på Ullared förra veckan babygym, babyvakt, bröstpump, åkpåse och babynest samt lite småsaker. Kläder har jag köpt en del i storlek 56 som jag köpte ganska tidigt. Nu har vi fått veta att vi kommer att få ärva kläder från en kollega som har två barn så vi har inte tänkt köpa mer själva innan han är född. Säng, skötbord och babyskydd kommer vi att vänta lite med.
  • Elilia86

Har varit på mvc idag och lyssnat på hjärtslagen ? Så mysigt! Allt annat såg bra ut så slipper järntabletter än så länge vilket känns väldigt bra då man ha en tendens att bli hård i magen av dem och de behövs verkligen inte...

Jag såg info om influensa vaccinet som gravida rekommenderas att ta, någon som tänkt ta det?

• Linda8110
    Elilia86 skrev 2015-10-05 13:35:25 följande:

Har varit på mvc idag och lyssnat på hjärtslagen ? Så mysigt! Allt annat såg bra ut så slipper järntabletter än så länge vilket känns väldigt bra då man ha en tendens att bli hård i magen av dem och de behövs verkligen inte...

Jag såg info om influensa vaccinet som gravida rekommenderas att ta, någon som tänkt ta det?

Mysigt :)
    Jag tänker inte ta det. Tog vaccinet när svininfluensan kom och jag blev jättesjuk av det.
  • ak82

Nu har vi varit på rul! En liten kille som beräknas komma 25e feb :)

Så nu pratas det namnförslag här hemma för fullt.

Svar på tråden BF februari 2016