Am87 skrev 2015-10-02 16:26:30 följande:
Har ni andra börjat göra inköp än? Jag tycker det känns så konstigt (overkligt) att gå och handla saker till bebis så har knappt köpt någonting än. Tänker mest på de stora sakerna, typ vagn, spjälsäng mm. När bör man börja handla? Än så länge är det ju gott om tid så känner ingen stress.
Vi har köpt vagn, gjorde vi redan i v8 då vi var på tidigt ul och fick se ett tickande hjärta
Lite kläder har det också blivit, storlek 50-56. Vi har gjort så att vi har kollat upp allting vi ska ha, men sedan har det inte blivit att vi har köpt det än då det är från så många olika ställen och vi har dessutom svårt att bestämma oss för färger
Vi känner en press att få allt färdigt till årsskiftet, jag ska föda i en annan stad än där vi bor så just nu vill jag ha väskan till förlossningen färdig. Annars är det spjälsäng och babyskydd som saknas samt bröstpump.
Penguinlover skrev 2015-10-02 16:07:26 följande:
Det som snurrar i mitt huvud är namn, inköp, hur den första tiden ska bli och planering av föräldraledighet.
Jag har hela tiden tänkt att jag ska jobba fram till två veckor innan BF förutsatt att jag mår tillräckligt bra vilket jag hoppas på. Min man vill inte att jag jobbar längre då jag har 35-40 min pendling med bil till jobbet och han vill inte att jag ska befinna mig så långt bort om vattnet går eller värkarna sätter igång. Mitt jobb är mestadels kontorsarbete så det är inte fysiskt påfrestande.
Namn har vi ett alternativ för pojke och ett för flicka, dock tycker vi att det är svårare med flicknamn så vi saknar fortfarande ett andranamn där :-/
Föräldraledighet är planerad för 2016, sedan finns planer för resten men vi låser oss inte vid det. Jag får höra ganska mycket om att jag kommer ändra mig med föräldraledigheten när barnet kommer och att jag inte kommer låta min sambo vara hemma (ja, jag jobbar med fossil!).
Jag pendlar också, 50 min med bil när det är sommarväglag. Jag har tänkt jobba till 11 dagar före bf medan min chef gärna ser att jag tar havandeskapspenning, men då kommer jag bli tokig av att gå ensam hemma hela dagarna :-/