• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • zezzan81
    snickers1990 skrev 2015-12-16 17:37:58 följande:

Hej :) 

Jag är ny här i tråden och tänkte jag lämnar en liten kommentar här (är också hemma mycket nu och arbetar inte längre, som känns ganska konstigt).

Vi har BF 11. Februari (går snart in i vecka 33) men när vi var hos barnmorskan idag sa hon väldigt förvånad "åååh....han ligger ju väldigt långt ned nu...ju, han har sjunkit en del de sista två veckorna....hmmm" också gick hon till PCn och skrev nåt och så sa hon ingenting om det längre. Hon sa bara att det är normalt om jag börjar känna ett tryck nedåt. Hon kollade också om huvudet är "rörligt" och sa att det nog inte är det längre, men som sagt så sa hon ingenting om att vi borde vara oroliga över något. Men är det normalt att han har sjunkit långt ned redan nu? Har någon annan fått samma besked från sin bm? Jag är egentligen inte verkligen orolig, hon hade nog sagt att något är fel om det hade varit så, men hon verkade själv lite förvånad. 

Hej!

Jag är i v 32 och min bebis ligger oxå väldigt långt ner, så pass att min bm inte riktigt kunde känna huvudet sist jag var där. Var på ul dagen efter och då såg de att hon låg med huvudet neråt, långt ner men dock inte fixerad ännu. Är nog ingen fara alls tror jag:) Kan bara vara ganska obehagligt med trycket neråt..
  • minneli
    lillterror skrev 2015-12-16 18:26:41 följande:
    Finns bara ett bb här med, men har man riktig nedrans otur så är det fullt och då får man åka runt tio mil till till nästa sjukhus (har redan sju mil till det aktuella bb) ^^ journal behöver vi inte ha med oss här, men blodpappren var viktiga iaf =) som sagt är det säkerligen olika på olika ställen.
    Hoppas verkligen inte det är fullt då jag ska föda för jag kommer förmodligen i te hinna ngn annanstans :D förra förlossningen tog 50 minuter och då tyckte jag inte ens att jag hade förvärkar innan så jag hade lika gärna kunnat föda hemma. Och det vill jag verkligen inte!
  • snickers1990
    zezzan81 skrev 2015-12-16 19:12:03 följande:
    Hej!

Jag är i v 32 och min bebis ligger oxå väldigt långt ner, så pass att min bm inte riktigt kunde känna huvudet sist jag var där. Var på ul dagen efter och då såg de att hon låg med huvudet neråt, långt ner men dock inte fixerad ännu. Är nog ingen fara alls tror jag:) Kan bara vara ganska obehagligt med trycket neråt..
    Hej zezzan81 :)

Vad bra att jag inte är själv då med en bebis som jag sjunkit så tidigt :P
    Det verkar också vara relativt normalt när det är första barnet (har kollat på nätet, men psssst det ska jag egentligen inte göra enligt bm :P man läser så mycket dumt också). Jag tycker faktisk att det är skönt nu där han har sjunkit lite :) förut hade jag väldigt svårt att andas och hemskt halsbränna varje dag och natt, det är nu nästan borta :) ligger din bebis med ansiktet bakåt eller tittar han framåt? Min tittade mot magen på sista ul...hoppas han fortfarande kan vända sig då :)
  • zezzan81
    snickers1990 skrev 2015-12-16 19:27:09 följande:

Hej zezzan81 :)

Vad bra att jag inte är själv då med en bebis som jag sjunkit så tidigt :P

Det verkar också vara relativt normalt när det är första barnet (har kollat på nätet, men psssst det ska jag egentligen inte göra enligt bm :P man läser så mycket dumt också). Jag tycker faktisk att det är skönt nu där han har sjunkit lite :) förut hade jag väldigt svårt att andas och hemskt halsbränna varje dag och natt, det är nu nästan borta :) ligger din bebis med ansiktet bakåt eller tittar han framåt? Min tittade mot magen på sista ul...hoppas han fortfarande kan vända sig då :)

Man får läsa lite och sortera bort mycket så brukar det gå bra;) Detta är mitt 3:e barn, de 2 första förlossningarna gick galet fort och enl min bm så kan det tydligen vara så att när man har snabba förlossningar så kan det vara så att de ligger långt ner innan:). De sa aldrig på ul hur hon ligger med ansiktet då detta ul egentligen var för att kontrollera en cysta jag fått i samband med graviditeten, men ska på tillväxt ul 28 dec och då lär de se och berätta mer exakt hur hon ligger:)

Tyvärr har jag ännu en del halsbränna men nu när du nämner det har det nog ändå blivit lite lugnare!
  • snickers1990
    zezzan81 skrev 2015-12-16 19:43:59 följande:
    Man får läsa lite och sortera bort mycket så brukar det gå bra;) Detta är mitt 3:e barn, de 2 första förlossningarna gick galet fort och enl min bm så kan det tydligen vara så att när man har snabba förlossningar så kan det vara så att de ligger långt ner innan:). De sa aldrig på ul hur hon ligger med ansiktet då detta ul egentligen var för att kontrollera en cysta jag fått i samband med graviditeten, men ska på tillväxt ul 28 dec och då lär de se och berätta mer exakt hur hon ligger:)

Tyvärr har jag ännu en del halsbränna men nu när du nämner det har det nog ändå blivit lite lugnare!
    uuii vad bra! :P det betyder ju kanske att min förlossning också går fort. hehe man får drömma :)
    jag hoppas att det går bra och att cystan inte är något problem. 

jag har till slut fått omeprazol mot halsbränna...det funkade ju jätte bra, men är ju inte så väldigt skonsam heller. jag ska nog prova att sluta med det snart. men om du fortfarande har väldigt mycket besvär med halsbränna kan du ju kanske fråga din bm den 28. om hon skulle rekommendera det. det får halsbrännan bort KOMPLETT och är går receptfritt att köpa i apoteket
  • lillterror
    minneli skrev 2015-12-16 19:13:54 följande:

Hoppas verkligen inte det är fullt då jag ska föda för jag kommer förmodligen i te hinna ngn annanstans :D förra förlossningen tog 50 minuter och då tyckte jag inte ens att jag hade förvärkar innan så jag hade lika gärna kunnat föda hemma. Och det vill jag verkligen inte!

Haha nej att bli skickad vidare är ingen hit! Kompisen blev nekad igångsättning för tre veckor sen, trots komplikationer under grav. Hon fick istället en ny tid efter den helgen om hon inte hellre ville söka sig till annat sjukhus, phu! Kommer man in superakut tar dom givetvis emot en ändå, men det blir ju lite bökigt att få plats =)
  • idm
    lillterror skrev 2015-12-16 15:45:53 följande:

Ja det är ju så =)

Haha precis! Jag har än så länge bara hittat vilken väska som känns lagom stor (en enkel träningsbag), och lagt ner pappren från mvc däri :) fick ett papper idag med tips på vad man ska packa, men det får vänta några veckor till. Har inte tvättat bäbiskläderna och filtar än, tänkte ta det i januari nån gång och få packar jag samtidigt :) jag är mest spänd och förväntansfull inför fl, som du skriver- hur och när den kommer starta, hur det kommer gå osv =) är rädd för att jag får slänga ut min sambo för frisk luft ett par gånger under processen ^^

Väska har vi nog valt ut och vi har nog valt några set kläder till bebis som ska packas ner :) Jag har ännu inte fått några papper från min barnmorska. Vad är det för papper?

Ja, hur både mina och min mans reaktioner kommer vara blir spännande (skrämmande) att se. Vi pratar mycket om det just för att lite mentalt försöka förbereda oss lite :)
  • lillterror
    idm skrev 2015-12-16 20:25:05 följande:

Väska har vi nog valt ut och vi har nog valt några set kläder till bebis som ska packas ner :) Jag har ännu inte fått några papper från min barnmorska. Vad är det för papper?

Ja, hur både mina och min mans reaktioner kommer vara blir spännande (skrämmande) att se. Vi pratar mycket om det just för att lite mentalt försöka förbereda oss lite :)

Kommer inte ihåg exakt vad det var för papper, var så länge sen =) men ett var iaf med blodgrupp vet jag! Har för mig att det andra handlade om tuberkulos?
  • zezzan81
    snickers1990 skrev 2015-12-16 19:57:16 följande:

uuii vad bra! :P det betyder ju kanske att min förlossning också går fort. hehe man får drömma :)

jag hoppas att det går bra och att cystan inte är något problem. 

jag har till slut fått omeprazol mot halsbränna...det funkade ju jätte bra, men är ju inte så väldigt skonsam heller. jag ska nog prova att sluta med det snart. men om du fortfarande har väldigt mycket besvär med halsbränna kan du ju kanske fråga din bm den 28. om hon skulle rekommendera det. det får halsbrännan bort KOMPLETT och är går receptfritt att köpa i apoteket

Tack:) de trodde först jag skulle behöva göra ks för att ta ut bebis och cysta samtidigt men nu har cystan hållit sig i schack och inte vuxit så då får den nog vara kvar till efter förlossningen och tas bort längre fram.

Jag dricker samarin de gånger halsbrännan är som värst och tycker det hjälper bra.

Håller tummarna för att du får en snabb och smidig förlossning:) det är fullt möjligt! Lyssna inte bara på skäckhistorierna;)
  • Anonym (Cilla)
    snickers1990 skrev 2015-12-16 17:37:58 följande:

Hej :) 

Jag är ny här i tråden och tänkte jag lämnar en liten kommentar här (är också hemma mycket nu och arbetar inte längre, som känns ganska konstigt).

Vi har BF 11. Februari (går snart in i vecka 33) men när vi var hos barnmorskan idag sa hon väldigt förvånad "åååh....han ligger ju väldigt långt ned nu...ju, han har sjunkit en del de sista två veckorna....hmmm" också gick hon till PCn och skrev nåt och så sa hon ingenting om det längre. Hon sa bara att det är normalt om jag börjar känna ett tryck nedåt. Hon kollade också om huvudet är "rörligt" och sa att det nog inte är det längre, men som sagt så sa hon ingenting om att vi borde vara oroliga över något. Men är det normalt att han har sjunkit långt ned redan nu? Har någon annan fått samma besked från sin bm? Jag är egentligen inte verkligen orolig, hon hade nog sagt att något är fel om det hade varit så, men hon verkade själv lite förvånad. 

Tror inte de är nån fara iaf.är du förstföderska så brukar det ju sjunka ner tidigare än om man fått barn förut. Men de är ju inte helt omöjligt att du får lite tidigare heller.
Svar på tråden BF februari 2016