• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Lysmasken

Har inte ens börjat tänka på att packa väskan. Gick in v 33 idag. Spjälsängen ska skruvas ihop & sängkläder samt kläder skall tvättas. Behöver inskaffa en byrå till litens kläder.

Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825
  • minneli

Oj spännande! Hur går det februari16?

Jag har tvättat ganska mkt nu och tagit fram skötväskan, som får bli bb-väskan.
    Eftersom jag löper större risk att få havandeskapsförgiftning så vill jag fixa mkt nu innan, ifall jag bli liggandes sen. Är i mitten av v.33. Men det är fortf massa kvar att göra.

• idm
    minneli skrev 2016-01-02 11:15:48 följande:

Oj spännande! Hur går det februari16?

Jag har tvättat ganska mkt nu och tagit fram skötväskan, som får bli bb-väskan.

Eftersom jag löper större risk att få havandeskapsförgiftning så vill jag fixa mkt nu innan, ifall jag bli liggandes sen. Är i mitten av v.33. Men det är fortf massa kvar att göra.

Om jag får fråga, vad är det som gör att du har större risk att få havandeskapsförgiftning?

Vi tänkte med använda skötväskan som en av Bb-väskorna :) Känns spännande att packa den :) Är i mitten av v.35 just nu :)
  • minneli
    idm skrev 2016-01-02 12:25:24 följande:
    Om jag får fråga, vad är det som gör att du har större risk att få havandeskapsförgiftning?

Vi tänkte med använda skötväskan som en av Bb-väskorna :) Känns spännande att packa den :) Är i mitten av v.35 just nu :)
    Jag fick det med första barnet runt v34 och med andra först i v38-39 så bm sa att jag mest troligt kommer få det den här gången oxå. Så jag går på lite tätare kontroller.
    Vet inte varför jag fått det, är väl otur bara antar jag för överviktig är jag inte :)
    Men andra gången jag fick det hann jag knappt märka det. Första gången var det jobbigare då jag blev inlagd på sjukhuset flera ggr och fick springa till bm varannan dag samt äta dubbla blodtrycksmediciner.
  • idm
    minneli skrev 2016-01-02 12:58:14 följande:

Jag fick det med första barnet runt v34 och med andra först i v38-39 så bm sa att jag mest troligt kommer få det den här gången oxå. Så jag går på lite tätare kontroller.

Vet inte varför jag fått det, är väl otur bara antar jag för överviktig är jag inte :)

Men andra gången jag fick det hann jag knappt märka det. Första gången var det jobbigare då jag blev inlagd på sjukhuset flera ggr och fick springa till bm varannan dag samt äta dubbla blodtrycksmediciner.

Okej :) Jag håller tummarna för att du slipper det denna gången :)
  • bf 26/2

Hej!
    Kul att läsa om vad som händer hos alla, jag hoppar också in. 
    Vecka 32+2 idag, första barnet. Fick regelbundna sammandragningar och ont i ryggslutet första gången i vecka 25 och alla gjorde sig redo för en prematurbebis men som tur var gick det att stoppa och efter 5 dagar på sjukhus fick vi komma hem igen. Så jag är helnöjd med att vara i vecka 33.

Hur mycket sammandragningar har ni nu? Aldrig eller varje dag? Skulle vilja ha något att jämföra med.

Och en till fråga: Någon här som har sytt ett babynest och kan tipsa om en bra guide?  

• lillterror
    bf 26/2 skrev 2016-01-03 02:24:53 följande:

Hej!

Vecka 32+2 idag, första barnet. Fick regelbundna sammandragningar och ont i ryggslutet första gången i vecka 25 och alla gjorde sig redo för en prematurbebis men som tur var gick det att stoppa och efter 5 dagar på sjukhus fick vi komma hem igen. Så jag är helnöjd med att vara i vecka 33.

Hur mycket sammandragningar har ni nu? Aldrig eller varje dag? Skulle vilja ha något att jämföra med.

Och en till fråga: Någon här som har sytt ett babynest och kan tipsa om en bra guide?  

Hej och välkommen!

Vilken himla tur att det gick att stoppa då i v25! Helt klart i tidigaste laget :) hur har det känts efteråt? Har det varit vila som gäller?

Angående sammandragningar så har jag haft det dagligen sen v19 (är i v34 nu), men aldrig regelbundet. Vissa dagar känns det som att hela dagen är en sammandragning, så fort jag nyser eller bara reser mig upp så knyter sig magen, andra dagar är dom knappt märkbara =) dom har däremot börjat övergå lite smått till förvärkar nu (en till två om dagen bara).

Gällande babynest så kan jag tyvärr inte ge något råd eller tips då bekväma lilla jag beställde ett färdigsytt ;)
  • idm
    bf 26/2 skrev 2016-01-03 02:24:53 följande:

Hej!

Vilken lättnad att bebis inte kom så pass tidigt :) Hur gjorde de för att stoppa upp det?

Jag väntar mitt första barn och är nu i vecka 35, 36 på tisdag. Jag har haft sammandragningar sedan vecka 18 ungefär. Inga regelbundna men jag har flera sammandragningar varje dag. Ibland får jag dem när jag rör mig, ibland när jag ligger helt still osv så jag ser inget direkt mönster på när dem kommer.

Angående babynest så har jag en snäll svärmor som syr detta :) Jag skulle sytt själv men hon ville gärna :) Om du googla "sy babynest" så tycker jag att det kommer upp många bra beskrivningar :) har för mig att någon som heter "idas mirakel" eller något sådant har en bra beskrivning :) Lycka till! :)
  • bf 26/2

Jag fick nifedipine och codeine för att få stopp på värkarna och kortisonsprutor för bebisens lungor så de är mer redo om han skulle komma för tidigt. Lugnade sig efter ungefär 10 h så det tog ett tag. Min livmoderhals var påverkad och bara en knapp cm lång så vi får se när han kommer men nu känns det okej när som även om det är bra om han stannar några veckor till. Och aa, mycket vila som gäller men jag behöver inte ligga stilla hela tiden. Har massa sammandragningar och tycker att det är svårt att veta hur mycket som är okej även att jag har pratat med min barnmorska, svaren är väldigt relativa och beror på. Tänker att så länge jag kan sova hyfsat så kan ju inte förlossningen ha startat iallafall. Skönt att höra att det är fler som får det varje dag. 

Jag skulle också köpt ett färdigt babynest men vi bor i Sydney och det är inte en lika stor grej här som i Sverige så jättesvårt att hitta. Jag får googla och sy. 

Svar på tråden BF februari 2016