• minneli

BF februari 2016

Ingen som har fått en dålig mage av graviditeten? Jag har varit bra i magen alla andra graviditeter men nu de 3-4 senaste dagarna är magen kass. Speciellt efter middagen. Den låter, bubblar och så känns det som jag måste springa på toa hela tiden. Fast egentligen kanske det går att gå två ggr men då är jag inte fräsch i magen. Jättejobbigt. Vad kan man göra?!

• minneli
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-07-25 21:31:06 följande:
    Så var jag i början. Jättebubblig och orolig mage. Kändes som att man hade diarré med dom symptomen. Nu är de lite bättre. Magen kan vara lite bubblig ibland men mycket bättre. .
    Vilken vecka gick det över mer i då?

Jag vill ju inte äta middag någon annanstans än hemma och undrar hur det aka gå när vi åker på semester om en vecka och hur det ska gå när jag börjar jobba. Kan ju inte vara såhär i magen då. De andra graviditeterna har jag varit bättre än vanligt i magen så det här är verkligen tvärtom.
  • minneli
    busan00 skrev 2015-07-25 21:47:56 följande:

Tror ja hoppar ur här känner mig inte Välkommen typ :(, för är ingen som svarar på nåt ja skriver ändå .alla ignorera mig :/

Vad är det du skrivit som du inte fått svar på? Frågan om tidiga ultraljud svarade ju flera på? Ibland kan det bli så att man missar en fråga men då får du skriva frågan igen helt enkelt. Alla här vill väl diskutera sin graviditet med alla antar jag så ta inte åt dig.
  • minneli
    Jasminefjellberg skrev 2015-07-26 17:55:03 följande:

Hejsan! Jag hoppar in här, plussade i början av Juni, har bf 6 februari som vi har räknat.

Har dock en fråga, jag är nu i v13 (12+0) och har inte gjort något UL ännu utan jag väntar på RUL som är den 15/9. Det är nu 7 veckor kvar tills dess och jag börjar bli nojig nu då jag inte fått bekräftat att fostret lever och allt är bra. Är det många som väntar tills rutinultraljudet första gången ni kollar att allt står rätt till med bebis?

Hat du varit hos barnmorskan än? Jag har fått lyssna på hjärtat i v14. Då får du det bekräftat :)
  • minneli
    Jasminefjellberg skrev 2015-07-26 18:34:58 följande:

Minneli ja jag har varit hos barnmorskan första gången på inskrivningssamtal och andra gången tog jag prover. Nästa gång är ultraljudet och sedan efter det i v25 :)

Men ring henne och hör om du kan få lyssna på hjärtat och förklara hur du känner! Så har jag gjort om det är långt mellan besöken och man vill bli lite lugn :)
  • minneli
    Erna90 skrev 2015-07-26 21:38:13 följande:

Får erkänna att jag har lite svårt att skilja på UL, VUL och RUL! ? Rul är det som brukar vara kring vecka 18-20 eller och då kollar man organ och sånt lite mer eller (fått för mig att det är ngt sådant..)?

Ska på ultraljud vecka 32 och är då i vecka 12+5. Ska göra kub test då (tog blodprov nu i veckan). Frågan är då; är det bara UL eller VUL? Vad är skillnaden!? Många förkortningar att hålla reda på minsann!!

Vul är vaginalt ultraljud. Det kan man få göra tex tidigt i graviditeten.
    Ul är ultraljud, jag har gjort ul i v9 men tex vul i vecka 7
    Rul är rutinultraljud som görs i vecka 18-20. Då är alla foster ungefär lila stora och det är lättast att mäta och bestämma datum. Sen kollar de ju alla organ, kanske mäter fostervattnet mm.
  • minneli
    Erna90 skrev 2015-07-28 13:31:44 följande:

När tänker ni berätta på jobbet om er graviditet? Om ni inte redan gjort det? smile1.gif

Jag ska på ett ultraljud den 26 aug och om allt ser bra ut då berättar jag på jobbet. Då är jag i vecka 15-16 typ.
    Men fortsätter jag att må såhär så måste jag nog berätta innan, men helst inte. Plus att min mage är rätt stor redan.
  • minneli

Åh vilken växtvärk jag har idag! Så läskigt när det gör ondare än vanligt, då får jag för mig att ngt är fel. Går in i vecka 11 imorgon.

• minneli
    Lollipoppan skrev 2015-07-30 12:05:03 följande:

Precis varit på nytt UL. Det ena fostret hade försvunnit, men istället var det en stark och livlig krabat kvar. Nu vågar vi berätta för barnen att de ska få ett syskon.!!

Härligt att det såg bra ut! Kommer vara riktigt skönt när man kan berätta för barna, just nu undrar nog mina barn om deras mamma är tråkigast i världen... Jag orkar ju ingenting.
    Hur känns det att det inte blev tvillingar då?
  • minneli
    Anonym (orolig) skrev 2015-07-31 13:02:18 följande:

Är dw normalt att de inte syns nånting när man är i vecka 15 ? Magen var större i vecka 12 . Men då var ja nog mest uppblåst . Är olika från dag till dag men när ja ätit blir de en liten bula å på kvällen annars är ja nästan platt bara putar ut pytte lite å de gjorde de innan ja blev gravid me . Ska ja vara orolig lr är de normalt? Tänk om ja kommer till Ul å är platt på magen å dom undrar va ja gör där för dom inte tror ja ör gravid ?:/

Det är normalt! Oroa dig inte, först sväller magen av andra orsaker än själva bäbisen och sen kommer själva bäbismagen.

När man varit gravid flera ggr kanske det inte blir så men jag vet att det blev så för mig första graviditeten. Att nästan magen försvann i några veckor.
Svar på tråden BF februari 2016