• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • lillterror
    idm skrev 2016-01-27 16:25:13 följande:

Ja ibland "glömmer" jag bort graviditeten och gör lite för mycket hemma vilket resulterar i att dagen efter är jag helt slut, haha.

Jag gick ungefär upp 3 kg mellan vecka 20-32. Det mesta av min viktuppgång kom under de första 20 veckorna och nu på slutet. Jag kanske bara inbillar mig att det är vatten, men jag känner mig svullen om händerna och ansiktet. Fötterna ser ut som vanligt. Så kanske mest bara är viktuppgång som sätter sina spår, haha.

Ja, för det mesta är det härligt men han trycker upp rumpan högt upp vid revbenen och sträcker samtidigt ut benen vilket gör att magen ser ut som en skidbacke, haha. Väldigt oskönt :) förstår inte hur det är möjligt då han ligger fixerad. Jag tror därför att det växer en lång kille i magen :) säkert tung med, haha :)

Det är säkert vätska, brukar ju komma nu i slutet :) fördelen är ju att man kissar ut det ganska snart efter förlossningen så den värsta svullnaden lägger sig :)

För mig har det gått i omgångar under graviditeten, dom första fem kilona gick jag upp på ett kick Tack vare illamåendet, det enda som hjälpte var att småäta haha =) sen stod det still ett tag och sen satte det av igen. Så länge man äter nyttigt och varierat så tror jag att kroppen lägger på sig det den behöver faktiskt =) jag är rätt tacksam över att inte haft några cravings, fast det känns dock lite tråkigt samtidigt ;)

Haha så gjorde min med! Fick en fyrkantig mage upptill! Men det har lugnat sig och det gillar jag, det är svårt att sitta bekvämt med det trycket på revbenen :)

Nu satt pyrets storebror här vid middagen och pratade om att det hade varit roligt att få en lillasyster som man kan fläta håret på. Oj som vi längtar hela familjen!
  • idm
    lillterror skrev 2016-01-27 18:02:38 följande:

Det är säkert vätska, brukar ju komma nu i slutet :) fördelen är ju att man kissar ut det ganska snart efter förlossningen så den värsta svullnaden lägger sig :)

För mig har det gått i omgångar under graviditeten, dom första fem kilona gick jag upp på ett kick Tack vare illamåendet, det enda som hjälpte var att småäta haha =) sen stod det still ett tag och sen satte det av igen. Så länge man äter nyttigt och varierat så tror jag att kroppen lägger på sig det den behöver faktiskt =) jag är rätt tacksam över att inte haft några cravings, fast det känns dock lite tråkigt samtidigt ;)

Haha så gjorde min med! Fick en fyrkantig mage upptill! Men det har lugnat sig och det gillar jag, det är svårt att sitta bekvämt med det trycket på revbenen :)

Nu satt pyrets storebror här vid middagen och pratade om att det hade varit roligt att få en lillasyster som man kan fläta håret på. Oj som vi längtar hela familjen!

Ja varierad kost är nog det absolut bästa :) jag har inte heller haft ett enda craving, lite tråkigt som du skriver men samtidigt väldigt skönt :)

Ja jag förstår inte hur magen kan få den formen när han ligger långt ner och är fixerad.

Ja denna längtan :) Ska bli så spännande att äntligen få träffa den lilla människa man känner varje dag ???? :)
  • CupcakeDream
    Mamma till två gullegrisar skrev 2016-01-27 16:20:32 följande:

Vilken vecka är du i?

Här gör dom absolut ingen svepning eller ens kollar status.. då gick jag ändå över 17 respektive 14 dagar med mina andra godingar. .

Skönt att ha en så snäll bm som kan hjälpa en på traven ;)

Ja det var väldigt snällt av henne. Trodde hon inte skulle göra någon koll. Jag är 37+3

Hinnsvepning gör man tidigast i 39 fulla veckor. Det verkar vara olika regler i olika län. Så jag får hinnsvepning 8 feb och har bf 13. Känns bra! Har du frågat din bm om det?
  • CupcakeDream

Jag har packat två väskor, en till mig och en till bebisen:)

Vi ska till Näl och där får man bindor och blöjo, och nättrosor;)

Till bebis har jag packat 3 ombyten, 3 pjamasar, två trumpor, 2 mössor. En filt , nappar kanske missat något!

Till mig

Tofflor

Mjukiskläder

Tutteskydd

Trosor

Hygienartiklar

Tänkte ta med lite ätbart med tex kexchoklad, dricka, kex, frukt beroende vad man hinner med att lägga ner och någon tidning och kamera. Babyskyddet tog jag med hem idag från mvc!

• jesspett
    LMG skrev 2016-01-27 15:53:05 följande:
    Oj får ni inte ens bindor? Bindor vet jag att vi får här, har dock packat ner egna ändå då jag hört att bindorna uppe på BB är så sjukt obehagliga
    Det står i alla fall på det informationsblad vi fått från sjukhuset. Sist, för två år sedan, så kan jag inte minnas att det stod något sådant men de har säkert något men dessa åtstramningar är absurda enligt mig.
  • lillterror
    CupcakeDream skrev 2016-01-27 19:09:59 följande:

Till bebis har jag packat 3 ombyten, 3 pjamasar, två trumpor, 2 mössor. En filt , nappar kanske missat något!

Till mig

Tofflor

Mjukiskläder

Tutteskydd

Trosor

Hygienartiklar

Tänkte ta med lite ätbart med tex kexchoklad, dricka, kex, frukt beroende vad man hinner med att lägga ner och någon tidning och kamera. Babyskyddet tog jag med hem idag från mvc!

Åh jag ska också till Näl!! Men det skrämmer mig lite, det har varit så fullt på både förlossning och bb det senaste så det känns som att folk blir skickade lite överallt? Jag bor i norra Bohuslän och flera har fått ta sig till Norge istället.. uff :)
  • jesspett
    CupcakeDream skrev 2016-01-27 19:09:59 följande:

Till mig

Tofflor

Mjukiskläder

Tutteskydd

Trosor

Hygienartiklar

Ett måste jag kom på nu som är lätt att glömma är laddaren till mobilen! Och kamera om man är sådan som jag ;) 
  • emeliiiiiie

Någon som har koll på vad/om man bör göra något på försäkringskassans hemsida innan bäbisen är född? Moderskapsintyget är inskickat men bör man typ anmäla föräldrapenning lr nått?? =)

• minneli

Jag skrev bara det jag tyckte är viktigast men jag har oxå packat Tvättlappar, några blöjor, stjärtsalva, våtservetter, babyolja, en mjuk Tvättlapp och amningsnapp. Har packat i skötväskan så mkt får ligga kvar till sen.

De gula tvättlapparna har jag aldrig förstått mig på utan köper de vita tvättlapparna.

• Angels dream

i vanliga fall kan jag när jag typ har mens o sånt känna min livmordertapp (har även varit med om tillfällen då jag haft sex och killen stött mot den).

Nu känner jag den inte alls...har den försvunnit eller har den krupit högre upp?
    känner ni eran?
    jag kände dock något som trycker, vilket gör att jag förstår mer varför jag känner sjukt mycket mer när jag och sambon har sex....antar att jag blivit mindre med tanke på att huvud (kropp) trycker neråt.

Svar på tråden BF februari 2016