• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • CupcakeDream
    lillterror skrev 2016-01-27 02:24:14 följande:

Men oj! Hur utmattande var inte det då? Imponerande att du klarade av tre dygn! Kroppen är rätt fantastisk i såna lägen!

Och skönt att dom lyssnat ang ett ev ks igen, den historien vill man ju inte riskera att uppleva igen..

Som jag har förstått det så är det inte alltid att bäbisar hos omföderskor fixerar sig öht, eller väntar in i det sista inför förlossningen. det är vanligare och sker tydligen oftast tidigare hos förstföderskor =) så en fixering betyder väl då egentligen ingenting alls känns det som.. den säger iaf inget om hur långt det kan tänkas vara kvar till förlossning, tyvärr ;)

Det var riktigt jobbigt. Första dagen på fredag middag blev jag igångsatt med två omgångar gel. Jag fick sjukt ont och värkarna kom i stort sett utan uppehåll. Då fick jag ingen smärtlindring heller. Till kvällen när natt personal kom fick jag ketogan och bricanyl så jag skulle få sova. Hade stark mensvärk hela natten. Dagen efter på lördag var det lite lugnare då vi testade ballongkateter typ. Det hände inget, hade bara lite små ont men jobbig väntan. På söndag togdom hinnorna och sedan satte dropp och då var det snabbt igång igen med det onda. Bad om lustgas ganska fort. Tillslut fick jag epidural fast det var väl på gränsen för öppningsgraden. Det var ca 17 på söndag. Sedan tampades jag några timmar till och värkarna blev starkare och inget hände ändå. Vid 20 tiden sajag att jag vet att detta inte går, kan jag få ks? Och sen kom en doktor in och sa att det fick bli så! Då blev jag glad. Dom stängde av droppet och allt blev så skönt. 23.17 var lilleman ute! Skitungen är envis än idag<3
  • minneli
    Februari16 skrev 2016-01-27 09:42:18 följande:

Grattis till alla som har fått smått! Vår lille kille blir tre veckor (!) imorgon och tiden bara rusar iväg. Våra dagar består mest av amning och blöjbyten, precis som väntat Idag ska vi iväg och skriva på faderskapspapper, något jag tycker är så otroligt förlegat och gammeldags men är man inte gifta så är man inte.

Ni andra som är ogifta och har fått/ska få barn, hur har ni gjort med barnets efternamn? Har barnet fått behålla ert namn eller har ni gett dom pappans namn? Vår pojke kommer att få pappas efternamn eftersom vi ändå planerar att gifta oss till sommaren och då tar jag också hans namn.

Våra barn har mitt efternamn som s.k mellannamn och hans namn som efternamn. Så de heter båda efternamnen eftersom vi inte kunde komma överens och inte planerat ngt giftermål än.
  • zezzan81
    CupcakeDream skrev 2016-01-27 09:42:55 följande:

Grattis!!!! Gud va skoj:):) Fint namn<3

Skönt att få tidigare, varför var det väntat stt det skulle gå fort då?

Tack! Det var väntat att gå fort då hennes 2 syskon gick fort:) Detta var iaf helt klart bästa förlossningen!
  • lillterror
    CupcakeDream skrev 2016-01-27 09:51:07 följande:

Det var riktigt jobbigt. Första dagen på fredag middag blev jag igångsatt med två omgångar gel. Jag fick sjukt ont och värkarna kom i stort sett utan uppehåll. Då fick jag ingen smärtlindring heller. Till kvällen när natt personal kom fick jag ketogan och bricanyl så jag skulle få sova. Hade stark mensvärk hela natten. Dagen efter på lördag var det lite lugnare då vi testade ballongkateter typ. Det hände inget, hade bara lite små ont men jobbig väntan. På söndag togdom hinnorna och sedan satte dropp och då var det snabbt igång igen med det onda. Bad om lustgas ganska fort. Tillslut fick jag epidural fast det var väl på gränsen för öppningsgraden. Det var ca 17 på söndag. Sedan tampades jag några timmar till och värkarna blev starkare och inget hände ändå. Vid 20 tiden sajag att jag vet att detta inte går, kan jag få ks? Och sen kom en doktor in och sa att det fick bli så! Då blev jag glad. Dom stängde av droppet och allt blev så skönt. 23.17 var lilleman ute! Skitungen är envis än idag<3

Herregud vilken mardröm! Kan inte ens tänka mig vilken lättnad du måste känt när läkaren beviljade ett snitt! Och all förståelse för att du inte tänker gå igenom det igen om bäbis och kroppen inte vill själv på en gång =)

Det är såna historier som gör att jag ser fram emot min förlossning med skräckblandad förtjusning, av alla mina vänner som fått barn det senaste så har ingen behövt vara inne på förlossningen mer än fem timmar, både på gott och ont det med. Nu med tre veckor kvar till bf är det just tankarna på förlossningen som dominerar i huvudet, det och hur bäbis mår och kommer vara =)
  • lillterror
    idm skrev 2016-01-27 08:03:21 följande:

Jises vilken natt! Igår hade jag mensvärk till och från hela dagen, vid ca 21 började mina vanliga sammandragningar byta karaktär och blev smärtsamma. Min man fick massera medan jag andades igen dem. Detta höll på några timmar, sedan poff väck! Endast mensvärk kvar och återigen vanliga sammandragningar. Har varit klarvaken sedan 3 inatt. Tack och lov att jag numera är ledig och kan vila/sova under dagen :)

Hur går det för er andra? Snart är månaden vi väntar på här! :)

Spännande! Du har två veckor kvar nu va? Hur känner du när det bara försvinner igen? Blir det något av en besvikelse? Kanske lättnad? Jag har haft sammandragningar sen v19 och nu det senaste lite förvärkar men absolut inget regelbundet eller upprepande alls, mina känns mer som att min kropp säger åt mig att lugna ner mig och vila =)
  • sladda
    lillterror skrev 2016-01-27 06:14:38 följande:

Haha men så härligt det lät! Jag ska försöka sova en stund på dagen nu och se hur det påverkar kvällar och nätter =) kommit in i någon konstig period där jag hemskt gärna somnar sådär tidigt, vaknar med 1-1,5 timmes mellanrum för att kissa och efter tvåtiden ligger jag vaken resten av natten? Har säkert med kroppsliga förberedelser och förväntan att göra, men tråkigt att ligga och kolla i väggen större delen av nätterna :P

Jag tror man ligger och funderar väldigt mycket om nätterna bara att man inte Märker av det själv :p . jag kan komma på mi själv när jg vaknat på natten om alla tankar. Denna gången är jag riktigt nervös över förlossningen så tänker mycket på den.
  • sladda
    zezzan81 skrev 2016-01-27 09:11:58 följande:

I natt kl 5.30 kom vår Matilda:)). Allt gick jättebra och tokfort som väntat. Hon kom på dagen v 38 (37 +0). Hon låg inte i säte som min bm sa, vet inte om hon vänt sig under natten eller om de bara kände fel igår. Glad blev jag över den nyheten iaf:)

Grattis :) å vad skönt att det gick fort :)
  • idm
    lillterror skrev 2016-01-27 10:47:23 följande:

Spännande! Du har två veckor kvar nu va? Hur känner du när det bara försvinner igen? Blir det något av en besvikelse? Kanske lättnad? Jag har haft sammandragningar sen v19 och nu det senaste lite förvärkar men absolut inget regelbundet eller upprepande alls, mina känns mer som att min kropp säger åt mig att lugna ner mig och vila =)

Ja lite besvikelse känner jag nog, men samtidigt är det lite skönt att det avtar. Jag har med haft sammandragningar sedan mitten av graviditeten, men detta med mensvärk och mer tryck i värkarna har jag varit med om tre gånger nu. Jag hoppas innerligt att det gör nytta inför förlossningen så att kroppen inte bara retas för ingenting, haha :)

Igår var det två veckor till bf :) Jag tror att jag kommer gå över och att bebis kommer den 16/2 :)

Hur mår du såhär mot slutet av graviditeten? :)
  • idm
    zezzan81 skrev 2016-01-27 09:11:58 följande:

I natt kl 5.30 kom vår Matilda:)). Allt gick jättebra och tokfort som väntat. Hon kom på dagen v 38 (37 +0). Hon låg inte i säte som min bm sa, vet inte om hon vänt sig under natten eller om de bara kände fel igår. Glad blev jag över den nyheten iaf:)

Ett stort GRATTIS! :) vad roligt för er och er dotter har fått ett väldigt fint namn :) Hur startade förlossningen? :)
  • lillterror
    idm skrev 2016-01-27 11:41:26 följande:

Ja lite besvikelse känner jag nog, men samtidigt är det lite skönt att det avtar. Jag har med haft sammandragningar sedan mitten av graviditeten, men detta med mensvärk och mer tryck i värkarna har jag varit med om tre gånger nu. Jag hoppas innerligt att det gör nytta inför förlossningen så att kroppen inte bara retas för ingenting, haha :)

Igår var det två veckor till bf :) Jag tror att jag kommer gå över och att bebis kommer den 16/2 :)

Hur mår du såhär mot slutet av graviditeten? :)

Haha ja det förstår jag! Är fascinerande hur kropparna Fungerar och reagerar i detta läget. Att det är så olika!

Jag mår faktiskt bättre nu än jag gjort på länge i graviditeten! Har ju haft alldeles för stora problem med foglossningen och det har påverkat både psykiskt och fysiskt. Men nu när det äntligen har lättat och jag är kapabel att röra mig hyfsat så har det fått hela mig att må så mycket bättre! Däremot har jag stannat av i viktökningen sen början på januari, t.o.m minskat lite. Bm säger inget om det så jag borde inte lägga någon energi på att tänka på det heller, men det känns lite knasigt =)
Svar på tråden BF februari 2016