• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Lysmasken
    Sandramammatill2 skrev 2016-02-06 09:20:53 följande:

Vad tråkigt det borde kännas :(

Min bebis i magen har inte legat med huvudet nedåt någon gång alls! Så jag tror att mina chanser för att bebis skulle vända sej är liten för mej och de prövade vända 3gånger, kändes så konstigt för jag kände hur han snurra runt och åkte tillbaka, tyckte det gjorde ont!!

Hur kändes det när dom vänder? Förstår ju att vi alla är olika när det gäller smärta.

På något sätt hoppas jag att dom vänder & tar hål på hinnan så att det sätts igång.

Är det ditt första barn?
    Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825
  • ondar
    Lysmasken skrev 2016-02-06 09:31:19 följande:

Hur kändes det när dom vänder? Förstår ju att vi alla är olika när det gäller smärta.

På något sätt hoppas jag att dom vänder & tar hål på hinnan så att det sätts igång.

Är det ditt första barn?

Är du på övertid? Min första vände tillbaks efter vändningsförsöket i v 37. Så 9 dagar över tiden vände de honom igen o satte igång det, dock inte genom att ta hinnorna utan medicinskt. Först tablett o sen intravenöst. Det är bara ca 30procent av förstföderskor som får en lyckad igångsättning, o är man helt omogen i tappen osv som jag var så är chanserna väldigt små (fick jag veta efteråt) jag låg i värkar i tre dagar o sen blev det akutsnitt pga lång vattenavgång (vattnet gick på kvällen de startade startade igångsättningen).

Kan vara värt att tänka på vid beslut, jag tillhör annat sjukhus sen den förlossningen och detta tycker Näl gjorde fel som satte igång det över huvud taget. Antingen borde de valt kejsarsnitt direkt eller väntat tills förlossningen startade av sig själv - o sen vänt rätt barnet (ett alternativ jag inte hade föredragit eftersom jag inte vill riskera att föda i säte).

Ingen skrämselpropaganda alls fr mitt håll utan tycker bara det e bra med rätt info, för sjukhusen kan va dåliga med den emellanåt.
  • ak82

Februari16 6/2, född 7/1

Jesspett 7/2, född 4/2

Erna90 9/2, född 24/1

Jensan84 10/2

MalinTherese 12/2

Cupcakedream 13/2

Lillterror 17/2

Ak82 17/2

Småland 17/2

BenicioSantino 18/2

Minneli 22/2

GameOfLife 23/2

Ondar 23/2

Mamma till två gullegrisar 25/2

Lysmasken 26/2

LMG 28/2

Bf feb 13/2

maliinnnn1990 bf 28/2

• ak82

Hej på er! Är et någon mer som har ont inne i slidan? Jag har sista dagsrna haft jätteont i livmodertappen, ont i ljumskarna samt täta sammandragningar. Jag har bara känt av riktig smärta vid en sammandragning/Förvärk och det var en fruktansvärd smärta helt olik en sammandragning. Men sen så händer inget mer. Tror ni det kan vara på gång ändå eller att jag håller på att öppna mig? Är så rädd det ska börja tidigare eftersom jag har planerat snitt men ändå vill man på nåt vis att det ska komma igång. Kluven känsla haha.

• LMG
    ak82 skrev 2016-02-06 12:02:48 följande:

Hej på er! Är et någon mer som har ont inne i slidan? Jag har sista dagsrna haft jätteont i livmodertappen, ont i ljumskarna samt täta sammandragningar. Jag har bara känt av riktig smärta vid en sammandragning/Förvärk och det var en fruktansvärd smärta helt olik en sammandragning. Men sen så händer inget mer. Tror ni det kan vara på gång ändå eller att jag håller på att öppna mig? Är så rädd det ska börja tidigare eftersom jag har planerat snitt men ändå vill man på nåt vis att det ska komma igång. Kluven känsla haha.

Inte helt omöjligt att du håller på att öppna dig. Men vad jag förstått så kan man gå runt och vara öppen 1-2 cm ganska länge utan att förlossningen sätter igång :)
  • Lysmasken
    ondar skrev 2016-02-06 11:13:34 följande:

Är du på övertid? Min första vände tillbaks efter vändningsförsöket i v 37. Så 9 dagar över tiden vände de honom igen o satte igång det, dock inte genom att ta hinnorna utan medicinskt. Först tablett o sen intravenöst. Det är bara ca 30procent av förstföderskor som får en lyckad igångsättning, o är man helt omogen i tappen osv som jag var så är chanserna väldigt små (fick jag veta efteråt) jag låg i värkar i tre dagar o sen blev det akutsnitt pga lång vattenavgång (vattnet gick på kvällen de startade startade igångsättningen).

Kan vara värt att tänka på vid beslut, jag tillhör annat sjukhus sen den förlossningen och detta tycker Näl gjorde fel som satte igång det över huvud taget. Antingen borde de valt kejsarsnitt direkt eller väntat tills förlossningen startade av sig själv - o sen vänt rätt barnet (ett alternativ jag inte hade föredragit eftersom jag inte vill riskera att föda i säte).

Ingen skrämselpropaganda alls fr mitt håll utan tycker bara det e bra med rätt info, för sjukhusen kan va dåliga med den emellanåt.

Nej, jag är inte beräknad förrän den 26:e. Men detta är mitt 4:je barn. Så dom räknar med en snabb fl.
    Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825
  • minneli
    LMG skrev 2016-02-06 12:26:23 följande:
    Inte helt omöjligt att du håller på att öppna dig. Men vad jag förstått så kan man gå runt och vara öppen 1-2 cm ganska länge utan att förlossningen sätter igång :)
    Med första barnet var jag öppen minst två veckor innan jag födde. Först 1 cm och till sist 3 cm.
    Med andra blev jag aldrig kollad innan och då gick det även betydligt fortare. (50 min på
    Förlossningen) Då var jag öppen 6 cm när jag kom in och jag tyckte knappt jag haft ont.
    Tycker det är lite lurigt den här gången, att jag knappt tyckte det gjorde ont.. Så därför tycker jag det är svårt att veta när det är
    dags att åka in.
  • lillterror
    ak82 skrev 2016-02-06 12:02:48 följande:

Känner igen det där! Haft så några dagar, senast nu när jag och sambon åt lunch =) brukar det kännas när man öppnar sig? Har Jag inte ens tänkt på nu när det gjort ont i underlivet, men låter ju lite logiskt =p ska till bm på tisdag, då har jag en vecka kvar till bf, hur stora är oddsen att dom kollar status där nere? =)
  • minneli
    lillterror skrev 2016-02-06 14:11:05 följande:
    Känner igen det där! Haft så några dagar, senast nu när jag och sambon åt lunch =) brukar det kännas när man öppnar sig? Har Jag inte ens tänkt på nu när det gjort ont i underlivet, men låter ju lite logiskt =p ska till bm på tisdag, då har jag en vecka kvar till bf, hur stora är oddsen att dom kollar status där nere? =)
    Tror inte det är så stora odds att de kollar hur öppen man är.
    De kollade mig första graviditeten eftersom jag hade havandeskapsförgiftning och ville ha lite koll på om de kunde sätta igång förlossningen eller inte. De gjorde även hinnsvepningar då.
  • Erna90

Lite nyfiken på hur det går för er andra, vars småttingar är födda, med sömn och amning?

Svar på tråden BF februari 2016