• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • zespriem

Grattis till er som fött!! Sympatier till er som går och väntar och har ont :(

Ligger inlagd för misstänkt havandeskapsförgiftning. Mådde plötsligt väldigt dåligt när jag var och handlade, som ett slag i huvudet. Kändes som blodsockerfall typ, men det gick inte över efter mat och bm kollade bla socker som var helt normalt. Inne på sjukhuset såg de att prover för havandeskapsförgiftning ej såg helt normala ut. Så ev blir det igångsättning imorgon. Läkaren gjorde undersökning som visade mjuk, kort tapp öppen ca 2 cm samt gjorde hinnsvepning. Så ev kommer det igång av sig själv. Inte riktigt drömscenario det här. Skulle gärna föda på annat sjukhus och att det satte igång av sig själv. Men det blir väl bra hur det än blir :)

• Anonym (Bf feb)
    lillterror skrev 2016-02-22 08:07:44 följande:

Bf +5 idag och frustrationen bara växer. Humöret är i bott, sömnen urusel, foglossningen extrem och jag bara gråter! Haha åh vad jag tycker synd om min sambo just nu! Den stackaren behöver ju också få vila och ta det lugnt nu. Vet att det är tidigt än, men börjar oroa mig för igångsättning. ni som blivit igångsatta OCH haft en naturlig start på förlossningen, hur upplevde ni dom båda? Hört att igångsättning ofta resulterar i mer smärtsamma och långdragna förlossningar? Bebis har 9 dagar kvar på sig att titta ut, håller tummarna för fullt här =)

Fy vad jobbigt! :( hoppad verkligen det drar igång snart! Har du några känningar alls? Inte för att det behöver betyda nåt alls men :)
  • Anonym (Bf feb)

För er som inte fött än kan jag verkligen rekommendera boken "föda utan rädsla". Jag var verkligen rädd för smärtan men boken gav mig verktyg att hantera den. Jag somnade till och med mellan värkarna fram till jag var öppen 8 cm! Jag skrek aldrig under förlossningen och kunde verkligen slappna av och låta kroppen göra sitt jobb. Väldigt häftigt upplevelse!

• ondar
    BenicioSantino skrev 2016-02-21 18:21:48 följande:

Så kom min lilla pojke som en raket! Va öppen 10 cm utan kanter när jag kom in på förlossningen. Slutade med ks då han tydligen vänt tillbaka i säte igen efter ul vi gjorde för lägeskontroll.

2 tim på förlossningen och 3238 g tung och 49 cm lång

Stort grattis! Vilken busig bebis, hur kändes det mentalt när det plötsligt blev snitt? Hade du misstänkt att han vänt sig fel igen? Har sj en busig bebis o tycker hickan har flyttat sig idag så :).
    lillterror skrev 2016-02-22 08:07:44 följande:

Bf +5 idag och frustrationen bara växer. Humöret är i bott, sömnen urusel, foglossningen extrem och jag bara gråter! Haha åh vad jag tycker synd om min sambo just nu! Den stackaren behöver ju också få vila och ta det lugnt nu. Vet att det är tidigt än, men börjar oroa mig för igångsättning. ni som blivit igångsatta OCH haft en naturlig start på förlossningen, hur upplevde ni dom båda? Hört att igångsättning ofta resulterar i mer smärtsamma och långdragna förlossningar? Bebis har 9 dagar kvar på sig att titta ut, håller tummarna för fullt här =)

Har du bara börjat öppna dig något eller fått något mogen tapp om/när det blir igångsättning så ska det oftast flyta på bra :). Man får röra på sig väldigt mkt vid igångsättning, iaf fick jag det på näl för fem år sen.

För mig funkade det ju inte, men hade helt omogen tapp osv så oddsen va inte på min sida. Men har många vänner som bara har positiva upplevelser av sina igångsättningar. En har sex förlossningar bakom sig och tycker det har vart "samma" upplevelser oavsett. Heja heja!
  • lillterror
    Anonym (Bf feb) skrev 2016-02-22 17:27:42 följande:

Fy vad jobbigt! :( hoppad verkligen det drar igång snart! Har du några känningar alls? Inte för att det behöver betyda nåt alls men :)

Haha ja det hoppas jag med! Speciellt för sambons skull som måste leva med mig nu ;)

Jag har haft förvärkar sen v36 ungefär, men dom senaste 2-3 kvällarna har dom ändrat karaktär och sätter sig som mensvärk även i rygg och ljumske. Men vaknar på morgonen och då är det puts väck =) hoppas det är en början på något iaf, men blir lika besviken varje morgon =)
  • lillterror
    ondar skrev 2016-02-22 18:55:30 följande:

Stort grattis! Vilken busig bebis, hur kändes det mentalt när det plötsligt blev snitt? Hade du misstänkt att han vänt sig fel igen? Har sj en busig bebis o tycker hickan har flyttat sig idag så :).Har du bara börjat öppna dig något eller fått något mogen tapp om/när det blir igångsättning så ska det oftast flyta på bra :). Man får röra på sig väldigt mkt vid igångsättning, iaf fick jag det på näl för fem år sen.

För mig funkade det ju inte, men hade helt omogen tapp osv så oddsen va inte på min sida. Men har många vänner som bara har positiva upplevelser av sina igångsättningar. En har sex förlossningar bakom sig och tycker det har vart "samma" upplevelser oavsett. Heja heja!

Åh vad jag gillar positiva berättelser! Googlar man så är det skräckhistorier allt som är. Blev det ks då för dig när det inte gick som det skulle?

Nu har jag ju visserligen bara gått över fem dagar än, så ska inte ens börja tänka på ev igångsättning men man rår inte riktigt för hur tankarna går i detta läget =)

Ska du föda på Näl denna gången med? :)
  • ondar
    lillterror skrev 2016-02-22 19:03:18 följande:

Åh vad jag gillar positiva berättelser! Googlar man så är det skräckhistorier allt som är. Blev det ks då för dig när det inte gick som det skulle?

Nu har jag ju visserligen bara gått över fem dagar än, så ska inte ens börja tänka på ev igångsättning men man rår inte riktigt för hur tankarna går i detta läget =)

Ska du föda på Näl denna gången med? :)

Nej jag har flyttat så den här gången blir det i skövde o de vill inte sätta igång mig igen eftersom det inte gick sist, så ja vet inte vad de gör om ja går över 14 dagar haha! (Har bf imorgon)

Ja, mitt vatten gick samma kväll igångsättningen startade men värkarna släppte inte som de ska, utan hade i princip en konstant värk i över 50 timmar, så livmodern fick aldrig vila vilket gjorde att tappen inte utplånades o ja öppnade mig inte alls. Så på tredje dagen med konstanta värkar blev det akutsnitt pga lång vattenavgång. Men jag får säga, att även om det gjorde så ont att jag grät andra dagen o knappt minns nåt så har det inte skrämt mig ett dugg inför förlossning, jag går mkt hellre igenom en vaginal chans igen än ännu ett snitt, det kanske också kan låta positivt :).

Förhoppningsvis drar det igång för dig snart, det brukar ju trots allt göra det i 90procent av alla graviditeter :D
  • lillterror
    ondar skrev 2016-02-22 19:21:13 följande:

Nej jag har flyttat så den här gången blir det i skövde o de vill inte sätta igång mig igen eftersom det inte gick sist, så ja vet inte vad de gör om ja går över 14 dagar haha! (Har bf imorgon)

Ja, mitt vatten gick samma kväll igångsättningen startade men värkarna släppte inte som de ska, utan hade i princip en konstant värk i över 50 timmar, så livmodern fick aldrig vila vilket gjorde att tappen inte utplånades o ja öppnade mig inte alls. Så på tredje dagen med konstanta värkar blev det akutsnitt pga lång vattenavgång. Men jag får säga, att även om det gjorde så ont att jag grät andra dagen o knappt minns nåt så har det inte skrämt mig ett dugg inför förlossning, jag går mkt hellre igenom en vaginal chans igen än ännu ett snitt, det kanske också kan låta positivt :).

Förhoppningsvis drar det igång för dig snart, det brukar ju trots allt göra det i 90procent av alla graviditeter :D

Men din stackare! Måste tagit ett bra tag att återhämta sig efter det? Och jag tycker du är imponerande stark som inte känner förlossningsrädsla efter en sån upplevelse! Hoppas då för oss båda att det sätter igång naturligt av sig själv vilken dag som helst =)

Sambon har plockat fram numret till näl här nu för min "mensvärk" sprider sig för fullt, men tyvärr får jag nog lugna ner honom och förklara att det inte blir nånting idag heller =)
  • Anonym (orolig)
    lillterror skrev 2016-02-22 20:48:51 följande:

Men din stackare! Måste tagit ett bra tag att återhämta sig efter det? Och jag tycker du är imponerande stark som inte känner förlossningsrädsla efter en sån upplevelse! Hoppas då för oss båda att det sätter igång naturligt av sig själv vilken dag som helst =)

Sambon har plockat fram numret till näl här nu för min "mensvärk" sprider sig för fullt, men tyvärr får jag nog lugna ner honom och förklara att det inte blir nånting idag heller =)

Vänta inte me förlänge att ringa och få komma in för en undersökning :p då kanske man inte hinner de kan gå fort även om de är första barnet :p ja hade ont i ryggen ischias bara å lite svag "mensvärk" å verkar som bara va några sekunder så sov inte på 2 dagar för de gjorde ont I ryggen , men ja ringde in å dom ba mig ta Alvedon å sova för värkarna va för korta sa dom , men ja åkte in senare på dagen å de visade sej att ja var öppen 5 cm så då tog dom hål på fostervattnet sen så kom hon några timmar senare :) så dom kan inte veta förän dom kollar :p ja visste inte hur de skulle kännas elr vara för var mitt första barn , å jag hade knappt ont så ja tänkte nej men de här är inget de är nog långt borta för de gör nog svin ont , men så var de inre :p så be om å få komma in å kolla :)
  • BenicioSantino

[quote=76366099][quote-nick]ondar skrev 2016-02-22 18:55:30 följande:[/quote-nick]Stort grattis! Vilken busig bebis, hur kändes det mentalt när det plötsligt blev snitt? Hade du misstänkt att han vänt sig fel igen? Har sj en busig bebis o tycker hickan har flyttat sig idag så :)

Jag va helt förtvivlad över att jag skulle snittas men ville inte föda i säte. Allt gick så snabbt va inne på förlossningen 11.00 och han kom ut 12.22 men känner mig helt klart snuvad på de jag trodde skulle komma och är mest arg för att jag har så ont nu efteråt. Så jobbigt att va nyopererad :(

Svar på tråden BF februari 2016