• Anonym (mamma till 4 underbara)

Varför abort???

Den som är känslig behöver inte läsa mer nu.

Varför väljer man att döda sitt barn ? Ni som gör abort brukar skriva att det bara är en cellklump, men vad är det om 9 månader? Jag förstår inte. Jag har fått fyra barn varav 3 "planerade". Alla fyra lika välkomna.

• Svar på tråden Varför abort???
  • AnnaMoberg

Jo det är en åsiktsfråga,inte ens ett hjärta som slår är inte en otvetydig definition av liv.

Anonym (x) skrev 2015-05-25 23:56:05 följande:

Det är inte åsiktsfråga när ett mänskligt liv startar. Det är ett biologiskt faktum att det mänskliga livet startar vid befruktningen.

• MPrules

Jag (man) har varit med om detta. Jag skulle aldrig ifrågasätta kvinnans rätt till abort, men sörjer fortfarande efter 40 år ett barn jag skulle kunnat ha haft. Jag tycker mycket om barn och skulle oavsett förutsättningarna försökt göra barnets liv så behagligt, roligt, fantasirikt och spännande som det bara går. Nu, något äldre och mognare skulle jag dessutom lätt kunnat bidraga ekonomiskt med hus, bilar och annat materiellt krafs. Så, det känns lite misslyckat....

• josanders
    Penida skrev 2015-05-25 23:58:51 följande:

Jag ville inte ha något barn, är det inte skäl nog? Om inte så var jag en tonåring utan inkomst och jag var i ett destruktivt förhållande. Jag var också väldigt omogen men hade massor av drömmar jag önskade förverkliga vilket jag också gjorde senare vilket jag är så glad över idag. Har aldrig ångrat min abort. Även om jag inte var i den situation jag var i och istället hade mognad, ett perfekt förhållande, inkomst men inte ville ha barn hade jag valt abort. Saken är ju den att vi har fri abort så mer behövs ej än att man inte vill, sedan står det såklart dig fritt att ifrågasätta det men ingen kvinna som gör abort gör något fel enligt rådande lagstiftning så att tala om mord?

Tack! Äntligen någon som fattar.
  • MPrules

Jag tänker INTE moralisera eller försöka ge någon dåligt samvete. Jag tycker nuvarande lagstiftning är bra och rätt.

MEN, även om man inte vid tillfället tror att ett barn kan bli något annat än en katastrof relaterat till ens situation, planer och annat, så växer det flesta människor med uppgiften. Det betyder att allt inte måste bli så svårt som det man har att ta ställning till "när det händer". En prövning kan skapa en bättre människa.

Detta handlar i huvudsak om den politiska kampen att göra kvinnan självständig, något som jag skriver under på. Men samtidigt så har aldrig männen haft *NÅGONTING* att säga till om, utan är helt bortkopplade. Man kan naturligtvis tänka sig massor med otäcka kvinnofällor här, så kanske lagstiftarna tänkte i huvudsak rätt, men vi som växt upp i Sverige och haft "fel" kön har aldrig tillfrågats om vad VI tycker eller vill.

Lägg till detta det fullständigt omöjliga i att adoptera ett "svenskt" barn, ett sätt att lösa "problemet" i andra kulturer eller länder, men som HELT tillbakavisats i Sverige. Det finns nog en hel del barnlösa som skulle lockats av att kunna hitta ett barn i Sverige istället för i Kina, Vitryssland etc.

En generösare och mer familjeanpassad adoptionslag / procedur, skulle *kanske* kunna låta fler barn få födas, utan att för den skull skicka kvinnorna tillbaks till stenåldern.

Egentligen visar både vår lagstiftning och vår moral på detta område på en familj, barn och biologi-fientlig inställning från samhället, där vi prioriterar det politiska budskapet på bekostnad av vårt nedärvda behov av familj, barn och samhörighet.

Det luktar dock lite unken sossepolitik...

Med en underbar import-adoptiv i familjen,

• sextiotalist
    MPrules skrev 2015-05-26 01:15:10 följande:

Jag tänker INTE moralisera eller försöka ge någon dåligt samvete. Jag tycker nuvarande lagstiftning är bra och rätt.

MEN, även om man inte vid tillfället tror att ett barn kan bli något annat än en katastrof relaterat till ens situation, planer och annat, så växer det flesta människor med uppgiften. Det betyder att allt inte måste bli så svårt som det man har att ta ställning till "när det händer". En prövning kan skapa en bättre människa.

Detta handlar i huvudsak om den politiska kampen att göra kvinnan självständig, något som jag skriver under på. Men samtidigt så har aldrig männen haft *NÅGONTING* att säga till om, utan är helt bortkopplade. Man kan naturligtvis tänka sig massor med otäcka kvinnofällor här, så kanske lagstiftarna tänkte i huvudsak rätt, men vi som växt upp i Sverige och haft "fel" kön har aldrig tillfrågats om vad VI tycker eller vill.

Lägg till detta det fullständigt omöjliga i att adoptera ett "svenskt" barn, ett sätt att lösa "problemet" i andra kulturer eller länder, men som HELT tillbakavisats i Sverige. Det finns nog en hel del barnlösa som skulle lockats av att kunna hitta ett barn i Sverige istället för i Kina, Vitryssland etc.

En generösare och mer familjeanpassad adoptionslag / procedur, skulle *kanske* kunna låta fler barn få födas, utan att för den skull skicka kvinnorna tillbaks till stenåldern.

Egentligen visar både vår lagstiftning och vår moral på detta område på en familj, barn och biologi-fientlig inställning från samhället, där vi prioriterar det politiska budskapet på bekostnad av vårt nedärvda behov av familj, barn och samhörighet.

Det luktar dock lite unken sossepolitik...

Med en underbar import-adoptiv i familjen,

Jag hade aldrig gått igenom en graviditet och sedan adoptera bort barnet och jag hade aldrig fött ett barn som hade en pappa som jag inte ville ha någon kontakt med.

Sossepolitik är det inte. Jag är borgerlig och har alltid haft den inställningen
  • Anonym (mor vega)

TS har lämnat tråden och jag fattar inte att ytterligare en i raden av dessa provocerande abort-trådar under temat "döda sitt barn" får reaktioner. Men det kommer förstås nytt folk till FL hela tiden?

• Anonym (Sinnes)
    Vanillaextract skrev 2015-05-25 23:09:05 följande:

Vad tror du är dyrast för samhället, en abort eller ett oönskat barn? Tror du verkligen kvinnor ser abort som ppiller? Jag tror snarare att kvinnor ser det som ett säkerhetsnät, som man hoppas aldrig behöva använda men är jäkligt glad att det finns där ifall att.

Äter man ex P-piller så förhindrar ju sånt en graviditet sen finns det undantagsfall som tyvärr blir gravida trots P -piller. Men att vela i flera veckor om man ska behålla ett barn eller inte förstår jag inte.

Och det finns folk som ser abort som typ P-piller just för att dom ev inte tål P-piller pga hormoner, P-stav fungerar inte och kondom vill ex dom inte ha. Så sånt folk finns faktiskt!!
    sextiotalist skrev 2015-05-26 06:50:53 följande:

Jag hade aldrig gått igenom en graviditet och sedan adoptera bort barnet och jag hade aldrig fött ett barn som hade en pappa som jag inte ville ha någon kontakt med.

Sossepolitik är det inte. Jag är borgerlig och har alltid haft den inställningen

Du behöver ju inte se barnet mer då har det väl ingen betydelse vem som är barnets pappa.

Någon undrade om jag använder preventivmedel jo det gör jag, hormonspiral för att ägget kan fästa med den ifall det blir befruktat. Kopparspiral var definitivt inget skydd för mig eftersom gynekologen sa till mig att det kan bli små aborter, ägget blir befruktat men kan inte fästa p.g.a kopparn.

Anonym (mor vega) skrev 2015-05-26 07:06:54 följande:

TS har lämnat tråden och jag fattar inte att ytterligare en i raden av dessa provocerande abort-trådar under temat "döda sitt barn" får reaktioner. Men det kommer förstås nytt folk till FL hela tiden?

Kanske har någon som velat fått en annan tanke.
Svar på tråden Varför abort???