• Anonym (mamma till 4 underbara)

Varför abort???

Den som är känslig behöver inte läsa mer nu.

Varför väljer man att döda sitt barn ? Ni som gör abort brukar skriva att det bara är en cellklump, men vad är det om 9 månader? Jag förstår inte. Jag har fått fyra barn varav 3 "planerade". Alla fyra lika välkomna.

• Svar på tråden Varför abort???
  • josanders
    Anonym (mamma till 4 underbara) skrev 2015-05-26 08:55:10 följande:

Och klarar man inte av att skydda sig tillräckligt bra, står man sitt kast eller kniper igen både hål och ben. (Nu talar jag inte om våldtäkt)

ÄR DU SJUK I HUVUDET ELLER???????
  • Anonym (T)
    Anonym (mamma till 4 underbara) skrev 2015-05-24 08:22:09 följande:

Den som är känslig behöver inte läsa mer nu.

Varför väljer man att döda sitt barn ? Ni som gör abort brukar skriva att det bara är en cellklump, men vad är det om 9 månader? Jag förstår inte. Jag har fått fyra barn varav 3 "planerade". Alla fyra lika välkomna.

Alla mina barn hade varit ovälkomna. Det är det som är skillnaden här. Du kan inte på nåt sätt jämföra dig och mig.
  • Jennie med ie
    Anonym (x) skrev 2015-05-26 09:55:13 följande:
    Jag skrev i ett tidigare inlägg:
    Hur lagen tillämpas när det gäller våldtäkt har jag ingen aning om. Det beror kanske på hur liberalt landet är. I vissa länder kanske det räcker med att säga att man har blivit våldtagen. Ett strängare krav skulle vara att man har gjort en polisanmälan. I länder med konservativ syn kanske det till och med krävs att någon har blivit dömd för våldtäkt för att abort ska godkännas.

Nu googlade jag lite:
    Poland is a country with a strict abortion law, and where it is also difficult to have a legal abortion on request. Abortion is allowed only in cases of risk to the life or health of the woman, when the pregnancy is a result of a criminal act (the criminal act has to be confirmed by a prosecutor), or when the fetus is seriously malformed.

I Polen krävs det tydligen alltså en dom.

en.wikipedia.org/wiki/Abortion_law

Hittade en annan intressant sida:

en.wikipedia.org/wiki/Pregnancy_from_rape

Tidigare (fortfarande i vissa kretsar) trodde man att kvinnor inte kunde bli gravida vid en våldtäkt. Så om kvinnan blev gravid, så kunde det bevisligen inte ha varit fråga om en våldtäkt. En modern biologisk förklaring skulle vara att den stress man utsätts för i samband med våldtäkten förhindrar ägglossning.

Detta är ett annat exempel på hur man skriver om biologin för att den ska stämma överens med den moral man har.
    Om ej annat framgår antar jag att man pratar om hur man anser det ska vara i Sverige, och här har tillämpningen av abortlagstiftningen ö h t inget med våldtäkt att göra (mer än att det möjligen kan vara lättare att få godkännande till abort efter v 18 mot den bakgrunden). Det jag efterfrågade hos fr0kenandersson var inte hur det ser ut i andra delar av världen utan hur hon själv tänkte sig att ett sådant regelverk skulle se ut.

Om enbart påståendet om våldtäkt skulle räcka ser jag en uppenbar stor risk att antalet falskt anmälda våldtäkter skulle öka rejält vilket naturligtvis är en negativ kännbar effekt både för de oskyldig individ som anklagas och för samhället (i synnerhet om det går till polisanmälan). Om fällande dom krävts skulle det dels falla ut väldigt orättvist eftersom bara de utsatta som har turen att ha klara bevis på sin historia skulle få göra abort och dels skulle de sena aborterna öka då en rättsprocess tar tid om den ö h t hinner bli klar i tid. Visst kan man i teorin snabba på processen så att den är klar på ett par månader om man tycker det är okej att rättssäkerheten i praktiken offras... men låter det som ett önskvärt alternativ?

Jag ställer mig frågande till om man ö h a tänkt igenom sitt yttrande att abort bara borde tillåtas efter våldtäkt.
  • Anonym (T)
    josanders skrev 2015-05-26 12:20:45 följande:
    "Sånt folk finns"

Har du gått igenom en abort själv?

Jag har gjort 2 och haft 1 missfall.

En medincinisk och en kirurigsk. Inget jag önskar någon och tror inte att någon kvinna i VÄRLDEN tänker "äh det går att göra abort, det gör inget att jag blir gravid"

Hur fan tänker du?

Att fri abort finns är helt fantastiskt. Det visar på att kvinnan äger sin egna kropp och kan göra fria val. Hur man blev gravid är så jävla oviktigt. Så lägg ner ditt snack.
    Håller helt med. Jag är livrädd för att behöva göra abort! Ändå har jag sex. Så dumt... Använder kopparspiral men det är ju inte 100% säkert. Sååå dumt av mig att ha sex då.

Antar att det även är dumt att gå hem själv på kvällen om man inte vill bli gravid. Våldtäktsrisken... Så det får jag väl låta bli med. Får hålla mig hemma. Man kan ju bli våldtagen av en taxichaffis också.

Förlåt att jag flummar lite men den här jävla diskussionen...
  • Anonym (anonym)
    MPrules skrev 2015-05-26 01:15:10 följande:
    Jag tänker INTE moralisera eller försöka ge någon dåligt samvete. Jag tycker nuvarande lagstiftning är bra och rätt.

MEN, även om man inte vid tillfället tror att ett barn kan bli något annat än en katastrof relaterat till ens situation, planer och annat, så växer det flesta människor med uppgiften. Det betyder att allt inte måste bli så svårt som det man har att ta ställning till "när det händer". En prövning kan skapa en bättre människa.

Detta handlar i huvudsak om den politiska kampen att göra kvinnan självständig, något som jag skriver under på. Men samtidigt så har aldrig männen haft *NÅGONTING* att säga till om, utan är helt bortkopplade. Man kan naturligtvis tänka sig massor med otäcka kvinnofällor här, så kanske lagstiftarna tänkte i huvudsak rätt, men vi som växt upp i Sverige och haft "fel" kön har aldrig tillfrågats om vad VI tycker eller vill.

Lägg till detta det fullständigt omöjliga i att adoptera ett "svenskt" barn, ett sätt att lösa "problemet" i andra kulturer eller länder, men som HELT tillbakavisats i Sverige. Det finns nog en hel del barnlösa som skulle lockats av att kunna hitta ett barn i Sverige istället för i Kina, Vitryssland etc.

En generösare och mer familjeanpassad adoptionslag / procedur, skulle *kanske* kunna låta fler barn få födas, utan att för den skull skicka kvinnorna tillbaks till stenåldern.

Egentligen visar både vår lagstiftning och vår moral på detta område på en familj, barn och biologi-fientlig inställning från samhället, där vi prioriterar det politiska budskapet på bekostnad av vårt nedärvda behov av familj, barn och samhörighet.

Det luktar dock lite unken sossepolitik...

Med en underbar import-adoptiv i familjen,
    Det går alldeles utmärkt att adoptera svenska barn 10% av adoptionerna i Sverige är svenska barn födda i Sverige en del av dessa är barn till mödrar som upptäckt graviditeten försent för att göra abort.
  • Anonym (anonym)
    Och klarar man inte av att skydda sig tillräckligt bra, står man sitt kast eller kniper igen både hål och ben. (Nu talar jag inte om våldtäkt)
    Då ska alltså kvinnor som blivit gravida trots skydd inte ha sex resten av sitt liv om de inte har råd att sterilisera sig när det är tillåtet.
    3-4 ggr i veckan är snitt för att ha sex och det är knappast så att människor har sex primärt för att föröka sig.
  • sextiotalist
    Anonym (anonym) skrev 2015-05-26 14:28:12 följande:
    Då ska alltså kvinnor som blivit gravida trots skydd inte ha sex resten av sitt liv om de inte har råd att sterilisera sig när det är tillåtet.
    3-4 ggr i veckan är snitt för att ha sex och det är knappast så att människor har sex primärt för att föröka sig.
    Det är de om har det tuffast som skulle drabbas av inskränkningar i lagen om fri abort. De som har det bra ställt, kommer att på ett eller annat sätt lösa det ändå, som man gjort i alla tider.

Men ts tycker kanske det är den bästa lösningen, att kvinnor och flickor som redan har det tufft ska genomgå graviditeter och sätta barn till världen som de kanske måste lämna bort.
    Men förresten, vi kör det gamla konceptet, tvångsterilisering, där "olämpliga" kvinnor steriliseras. Enkelt löst, då behöver vi ingen fri abort heller (bäst att tillägga att jag inte vill göra inskränkningar i abortlagen och är emot all form av tvångsterilisering)
  • Anonym (jaha)

På vilket sätt får vi ett bättre samhälle då?
  • Anonym (anonym)
    sextiotalist skrev 2015-05-26 14:37:42 följande:
    Det är de om har det tuffast som skulle drabbas av inskränkningar i lagen om fri abort. De som har det bra ställt, kommer att på ett eller annat sätt lösa det ändå, som man gjort i alla tider.

Men ts tycker kanske det är den bästa lösningen, att kvinnor och flickor som redan har det tufft ska genomgå graviditeter och sätta barn till världen som de kanske måste lämna bort.
    Men förresten, vi kör det gamla konceptet, tvångsterilisering, där "olämpliga" kvinnor steriliseras. Enkelt löst, då behöver vi ingen fri abort heller (bäst att tillägga att jag inte vill göra inskränkningar i abortlagen och är emot all form av tvångsterilisering)
    Finns de som tror att om kvinnor inte skulle ha rätt till abort av skäl som inte anses rätt dvs. sjukdom, våldtäkt eller liknande så skulle det ha en fostrande effekt om de som bli oönskat gravida tvingas föda sina barn de kommer genom detta att lära sig att undvika sex och vara beredda att om de ändå ha sex ta konsekvenserna av akten att uppfostra och ta hand om barn i 18 år.
  • Anonym (mamma till 4 underbara)
    josanders skrev 2015-05-26 12:21:47 följande:

ÄR DU SJUK I HUVUDET ELLER???????

Nej men det är vad jag tycker. Min åsikt punkt.
    Anonym (T) skrev 2015-05-26 13:08:35 följande:

Håller helt med. Jag är livrädd för att behöva göra abort! Ändå har jag sex. Så dumt... Använder kopparspiral men det är ju inte 100% säkert. Sååå dumt av mig att ha sex då.

Antar att det även är dumt att gå hem själv på kvällen om man inte vill bli gravid. Våldtäktsrisken... Så det får jag väl låta bli med. Får hålla mig hemma. Man kan ju bli våldtagen av en taxichaffis också.

Förlåt att jag flummar lite men den här jävla diskussionen...

Jag skrev ju att jag inte talar om våldtäkt. Du skyddar dig har inte blivit gravid tydligen inte gjort abort då heller. Annat hade de varit om du varit gravid och inte fattar att skydda dig på något annat sätt. Blir bravid flera gånger och aborterar flera ggr.
    Anonym (T) skrev 2015-05-26 13:02:58 följande:

Alla mina barn hade varit ovälkomna. Det är det som är skillnaden här. Du kan inte på nåt sätt jämföra dig och mig.

Nej just därför måste du se till att inte bli gravid typ sterilsering om du ändå inte vill ha barn.
Svar på tråden Varför abort???