MPrules skrev 2015-05-26 01:15:10 följande:
Jag tänker INTE moralisera eller försöka ge någon dåligt samvete. Jag tycker nuvarande lagstiftning är bra och rätt.
MEN, även om man inte vid tillfället tror att ett barn kan bli något annat än en katastrof relaterat till ens situation, planer och annat, så växer det flesta människor med uppgiften. Det betyder att allt inte måste bli så svårt som det man har att ta ställning till "när det händer". En prövning kan skapa en bättre människa.
Detta handlar i huvudsak om den politiska kampen att göra kvinnan självständig, något som jag skriver under på. Men samtidigt så har aldrig männen haft *NÅGONTING* att säga till om, utan är helt bortkopplade. Man kan naturligtvis tänka sig massor med otäcka kvinnofällor här, så kanske lagstiftarna tänkte i huvudsak rätt, men vi som växt upp i Sverige och haft "fel" kön har aldrig tillfrågats om vad VI tycker eller vill.
Lägg till detta det fullständigt omöjliga i att adoptera ett "svenskt" barn, ett sätt att lösa "problemet" i andra kulturer eller länder, men som HELT tillbakavisats i Sverige. Det finns nog en hel del barnlösa som skulle lockats av att kunna hitta ett barn i Sverige istället för i Kina, Vitryssland etc.
En generösare och mer familjeanpassad adoptionslag / procedur, skulle *kanske* kunna låta fler barn få födas, utan att för den skull skicka kvinnorna tillbaks till stenåldern.
Egentligen visar både vår lagstiftning och vår moral på detta område på en familj, barn och biologi-fientlig inställning från samhället, där vi prioriterar det politiska budskapet på bekostnad av vårt nedärvda behov av familj, barn och samhörighet.
Det luktar dock lite unken sossepolitik...
Med en underbar import-adoptiv i familjen,
Det går alldeles utmärkt att adoptera svenska barn 10% av adoptionerna i Sverige är svenska barn födda i Sverige en del av dessa är barn till mödrar som upptäckt graviditeten försent för att göra abort.