• Anonym (mamma till 4 underbara)

Varför abort???

Den som är känslig behöver inte läsa mer nu.

Varför väljer man att döda sitt barn ? Ni som gör abort brukar skriva att det bara är en cellklump, men vad är det om 9 månader? Jag förstår inte. Jag har fått fyra barn varav 3 "planerade". Alla fyra lika välkomna.

• Svar på tråden Varför abort???
  • sextiotalist
    Anonym (mamma till 4 underbara) skrev 2015-05-26 07:15:04 följande:

Du behöver ju inte se barnet mer då har det väl ingen betydelse vem som är barnets pappa.

Jag skulle INTE gå igenom en graviditet med ett barn jag inte skulle behålla.

Hade jag blivit gravid med exet så hade jag inte ens reflekterat om något annat än abort
  • Anonym (mor vega)
    Anonym (mamma till 4 underbara) skrev 2015-05-26 07:20:19 följande:
    Kanske har någon som velat fått en annan tanke.
    Det hoppas jag kommer inifrån och inte pga att ngn smaklös person kallar abort för att "döda ett barn"! Jag är stolt mor till två underbara ungar och har aldrig gjort en abort men min yngsta gjorde en medicinsk dylik (i tonåren) när hon var i vecka 7 och det var fullständigt oladdat och över på tre-fyra timmar. Vi fick fint bemötande på sjukhuset och inte en tillstymmelse till pekpinne och nedlåtande attityd.
  • Anonym (mamma till 4 underbara)

Och klarar man inte av att skydda sig tillräckligt bra, står man sitt kast eller kniper igen både hål och ben. (Nu talar jag inte om våldtäkt)

• sextiotalist
    Anonym (mamma till 4 underbara) skrev 2015-05-26 08:55:10 följande:

Och klarar man inte av att skydda sig tillräckligt bra, står man sitt kast eller kniper igen både hål och ben. (Nu talar jag inte om våldtäkt)

Ja, och för en del kvinnor är valet abort, ett helt lagligt och moraliskt rätt val i det samhälle vi lever idag.
    Att du tar andra val är helt OK, men det är dina val och min värld kan man varken tvinga en person till abort och inte heller tvinga någon att genomgå en graviditet och föda ett barn.

Det är det som är så bra i det här landet, man får ta, som kvinna, exakt de val man själv känner är rätt. Och visst, det är inte roligt att som man var helt utanför detta beslut, men det är fortfarande kvinnans kropp det rör sig om och juridiskt så är det kvinnans kropp tills den dag barnet föds, först då blir det en juridisk person.

Nu finns det, tack och lov, begränsningar i aborträtten. Nu är det v 18 för eget beslut och mellan v 18 och 22 så är det socialstyrelsen som tar beslutet, efter v 22 så är det ingen aborträtt längre
  • Anonym (x)
    Jennie med ie skrev 2015-05-26 00:18:55 följande:
    Jag kan ha missat nåt inlägg, så jag undrar om det kommit svar på detta.
    Jag skrev i ett tidigare inlägg:
    Hur lagen tillämpas när det gäller våldtäkt har jag ingen aning om. Det beror kanske på hur liberalt landet är. I vissa länder kanske det räcker med att säga att man har blivit våldtagen. Ett strängare krav skulle vara att man har gjort en polisanmälan. I länder med konservativ syn kanske det till och med krävs att någon har blivit dömd för våldtäkt för att abort ska godkännas.

Nu googlade jag lite:
    Poland is a country with a strict abortion law, and where it is also difficult to have a legal abortion on request. Abortion is allowed only in cases of risk to the life or health of the woman, when the pregnancy is a result of a criminal act (the criminal act has to be confirmed by a prosecutor), or when the fetus is seriously malformed.

I Polen krävs det tydligen alltså en dom.

en.wikipedia.org/wiki/Abortion_law

Hittade en annan intressant sida:

en.wikipedia.org/wiki/Pregnancy_from_rape

Tidigare (fortfarande i vissa kretsar) trodde man att kvinnor inte kunde bli gravida vid en våldtäkt. Så om kvinnan blev gravid, så kunde det bevisligen inte ha varit fråga om en våldtäkt. En modern biologisk förklaring skulle vara att den stress man utsätts för i samband med våldtäkten förhindrar ägglossning.

Detta är ett annat exempel på hur man skriver om biologin för att den ska stämma överens med den moral man har.
  • Aniiee
    Anonym (x) skrev 2015-05-26 09:55:13 följande:
    Jag skrev i ett tidigare inlägg:
    Hur lagen tillämpas när det gäller våldtäkt har jag ingen aning om. Det beror kanske på hur liberalt landet är. I vissa länder kanske det räcker med att säga att man har blivit våldtagen. Ett strängare krav skulle vara att man har gjort en polisanmälan. I länder med konservativ syn kanske det till och med krävs att någon har blivit dömd för våldtäkt för att abort ska godkännas.

Nu googlade jag lite:
    Poland is a country with a strict abortion law, and where it is also difficult to have a legal abortion on request. Abortion is allowed only in cases of risk to the life or health of the woman, when the pregnancy is a result of a criminal act (the criminal act has to be confirmed by a prosecutor), or when the fetus is seriously malformed.

I Polen krävs det tydligen alltså en dom.

en.wikipedia.org/wiki/Abortion_law

Hittade en annan intressant sida:

en.wikipedia.org/wiki/Pregnancy_from_rape

Tidigare (fortfarande i vissa kretsar) trodde man att kvinnor inte kunde bli gravida vid en våldtäkt. Så om kvinnan blev gravid, så kunde det bevisligen inte ha varit fråga om en våldtäkt. En modern biologisk förklaring skulle vara att den stress man utsätts för i samband med våldtäkten förhindrar ägglossning.

Detta är ett annat exempel på hur man skriver om biologin för att den ska stämma överens med den moral man har.
    Det kommer många kvinnor från polen hit till sverige för en abort. Vilket är lite lustigt, då det förr var svenska kvinnor som åkte till polen för en bort.....
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Anonym (x)
    AnnaMoberg skrev 2015-05-26 00:29:11 följande:

Jo det är en åsiktsfråga,inte ens ett hjärta som slår är inte en otvetydig definition av liv.

Inom biologin definierar man allt som har en ämnesomsättning och som förökar sig som liv. Virus räknas inte som levande organismer, eftersom de saknar en egen ämnesomsättning. Celler som odlas i laboratorier är i allra högsta grad levande, och väldigt mycket forskning handlar om huruvida celler lever eller dör. Så mot den bakgrunden är ett hjärta som slår i allra högsta grad levande. Ett lösgjort hjärta vars celler har dött kan inte användas för organtransplantation.

sv.wikipedia.org/wiki/Liv

Vad är din definition på liv då?

Det som däremot är en åsiktsfråga är när man ska börja kalla det som växer i livmodern för människa. Eller när det som växer ska få egna rättigheter som inte är beroende av vad livmoderns ägare anser.
  • AnooYoo
    Anonym (mamma till 4 underbara) skrev 2015-05-26 08:55:10 följande:

Det har alltid funnits fler alternativ. Abort med en galge, med risk för båda parters död, eller abort under säkra former.

Eller alternativet att lägga spädbarn i skogen.
  • josanders
    Anonym (Sinnes) skrev 2015-05-26 07:13:04 följande:

Äter man ex P-piller så förhindrar ju sånt en graviditet sen finns det undantagsfall som tyvärr blir gravida trots P -piller. Men att vela i flera veckor om man ska behålla ett barn eller inte förstår jag inte.

Och det finns folk som ser abort som typ P-piller just för att dom ev inte tål P-piller pga hormoner, P-stav fungerar inte och kondom vill ex dom inte ha. Så sånt folk finns faktiskt!!

"Sånt folk finns"

Har du gått igenom en abort själv?

Jag har gjort 2 och haft 1 missfall.

En medincinisk och en kirurigsk. Inget jag önskar någon och tror inte att någon kvinna i VÄRLDEN tänker "äh det går att göra abort, det gör inget att jag blir gravid"

Hur fan tänker du?

Att fri abort finns är helt fantastiskt. Det visar på att kvinnan äger sin egna kropp och kan göra fria val. Hur man blev gravid är så jävla oviktigt. Så lägg ner ditt snack.
Svar på tråden Varför abort???