• Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.
  • Anonym (anonym)

De kunde alls inte klara sig under 70 och 80-talet många gick inte ens ut grundskolan under 70-talet eller gick ut med streck i en massa ämnen dessutom gick de ofta i OBS-klass eller tillbringade stor del av skoldagarna utslängda i korridorerna, på den tiden kunde de som inte ens gått klart grundskolan ändå klara sig relativt bra eftersom det fanns jobb som inte krävde fullständiga betyg utan det räckte med att man var 16 år för att börja jobba.

• Schnaa

Förr hade man inte samma brus som nu, inte lika många val att göra ständigt, inte lika många distraktioner och inte samma konstanta tempo som nu. Ett barn med npf hade på många sätt enklare att få översikt på tillvaron än vad de har nu.

Utöver det gillar jag inte den "integrerade" skolan, och särskolan har mitt barn för hög IQ för att bli behörig till. Fler skolor för barn med npf..

Slutligen säger jag som en del andra, oerhört många npf-barn är lugnare än nt-barnen. Faktum är att de tysta lugna snälla flickorna ingen lägger märke till, ofta är de med npf.

It takes a fool to remain sane
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (håller med) skrev 2015-05-30 17:29:18 följande:

I trådar om barnfria bröllop och restauranger skriver många att det går ju så bra att ha barn på bröllop och restauranger i andra länder, så varför inte i Sverige? Ja, det beror just på att barnen här är sämre uppfostrade och tillåts leva fan överallt, därför väljer allt fler att porta barn från bröllop, restauranger och andra ställen.

Precis!
    Anonym (anonym) skrev 2015-05-30 17:34:06 följande:

De kunde alls inte klara sig under 70 och 80-talet många gick inte ens ut grundskolan under 70-talet eller gick ut med streck i en massa ämnen dessutom gick de ofta i OBS-klass eller tillbringade stor del av skoldagarna utslängda i korridorerna, på den tiden kunde de som inte ens gått klart grundskolan ändå klara sig relativt bra eftersom det fanns jobb som inte krävde fullständiga betyg utan det räckte med att man var 16 år för att börja jobba.

Stämmer inte alls. Många gick direkt från grundskola till arbete och idag är det väldigt sällsynt.

• Anonym (ansvar)
    Schnaa skrev 2015-05-30 17:36:35 följande:

Förr hade man inte samma brus som nu, inte lika många val att göra ständigt, inte lika många distraktioner och inte samma konstanta tempo som nu. Ett barn med npf hade på många sätt enklare att få översikt på tillvaron än vad de har nu.

Utöver det gillar jag inte den "integrerade" skolan, och särskolan har mitt barn för hög IQ för att bli behörig till. Fler skolor för barn med npf..

Slutligen säger jag som en del andra, oerhört många npf-barn är lugnare än nt-barnen. Faktum är att de tysta lugna snälla flickorna ingen lägger märke till, ofta är de med npf.

Intressant inlägg. Många NPFföräldrar uppskattar bruset och låter barnen ha fri tillgång till plattor, datorer, mobiler mm istället för att de ska varva ner och ha skärmfri tid.

Skolor för barn med npf är jag helt för. Det skulle vara bra för alla.

Nej då. Även npfbarn är individer. Jag vet inte hur många npfbarn som har stört mina barns skolgång, kalas och frid öht. Men många är det.
  • sextiotalist
    Anonym (ansvar) skrev 2015-05-30 16:56:16 följande:

Min skola följde lagen och vi hade inte det ens under 70-talet.Som jag skrev ovan så följde min skola lagen. Att din inte gjorde det kan jag bara beklaga. Sen kan man inte bota funktionshinder men man kan definitivt även uppfostra barn som har funktionshinder. Enbart förståelse för alla fel gällande uppfostran kommer man inte långt med. De flesta med npf är normalintelligenta och förstår orsak och verkan, men många föräldrar verkar inte inse hur kloka barnen är utan förminskar deras förmågor.Omg... nehe du. Inte alls sant. Enda npfbarnet i klassen åkte ut när hen störde på lektionerna på 70-talet. Hen fick lära sig att lägga band på sitt behov av att störa alla andra. Hen blev en bra människa som vuxen. Utan psykiska problem av någon traumatisk skolgång där hen tvingades uppföra sig.

Vilken lag då?

Det var inget lagbrott att ha obs-klass. Särskola kom 1968 så den var helt ny 1969. Att skicka ut eleven och inte få någon undervisning alls, då följde man lagen, men de skolor ( som troligen var i klar majoritet) som hade särskild undervisning i små grupper, de följde inte lagen.

Jag ska kolla med mamma som var utbildad speciallärare vad som gällde
  • Anonym (x)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-05-30 17:39:51 följande:
    Precis!
    Anonym (anonym) skrev 2015-05-30 17:34:06 följande:
    Stämmer inte alls. Många gick direkt från grundskola till arbete och idag är det väldigt sällsynt.

Läste du ens (anonym):s inlägg? Det är ju just det hen skriver. Förr fick man jobb även om man hade kort utbildning och dåliga betyg. Idag är det väldigt svårt att få en anställning om man inte har gått ut gymnasiet, och får man det så är det inte förrän efter artonårsdagen. En sextonåring är idag chanslös på arbetsmarknaden. Såklart att det är ett mycket större problem nu, ifall man inte klarar skolan!
  • Anonym (Lena)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-05-30 17:10:33 följande:

Jag skrev inget om att det inte var sant... Läs om och läs rätt! Jag skrev att jag beklagar att din skola inte följde lagen. Inget annat.

Elever idag säger till lärarna. De visar ingen respekt alls för äldre. Så även om en lärare säger till så blir det ett jäkla tjafs bland npfbarnen som är vana att bestämma.

Mitt yngsta barns skola har mängder av npfare. Vilken kaos det är.

Du börjar under citatet av mitt inlägg med: inte alls sant

Så jag undrar då vad det är som inte alls är sant.

Vad var det som var olagligt i mitt inlägg? Menar du att min skola inte följde lagen för att det fanns bråkiga barn i klassen?
  • sextiotalist
    Anonym (Lena) skrev 2015-05-30 18:02:39 följande:

Du börjar under citatet av mitt inlägg med: inte alls sant

Så jag undrar då vad det är som inte alls är sant.

Vad var det som var olagligt i mitt inlägg? Menar du att min skola inte följde lagen för att det fanns bråkiga barn i klassen?

De var ännu mer olagliga när de såg till att eleverna fick undervisning i mindre grupper istället för att skicka ut dom i korridoren
  • Anonym (ansvar)
    sextiotalist skrev 2015-05-30 17:54:55 följande:
    Vilken lag då?

Det var inget lagbrott att ha obs-klass. Särskola kom 1968 så den var helt ny 1969. Att skicka ut eleven och inte få någon undervisning alls, då följde man lagen, men de skolor ( som troligen var i klar majoritet) som hade särskild undervisning i små grupper, de följde inte lagen.

Jag ska kolla med mamma som var utbildad speciallärare vad som gällde
    Skollagen..
    Det var absolut inte meningen att obsklasser skulle leva kvar efter skollagen 1969.
    Visst... Men lagen är lagen.
  • Anonym (Saga)
    Schnaa skrev 2015-05-30 17:36:35 följande:

Jag har en npf diagnos och önskar att jag fått gå i en skola för barn med npf. Klarade inte av den vanliga skolan. Blev för jobbigt för mig som har stort behov av att vara för mig själv i lugn och ro, min skolgång blev till ett helvete pga mobbning.

Jag har alltid varit den tysta, lugna och snälla flickan. 
Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.