• Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.
  • tobbe01
    Anonym (Lena) skrev 2015-05-31 14:09:31 följande:
    Men om man har svårt att klara vardagen utan extra hjälp och stöd - är det inte bra om man få det stödet då? Det kan ju många gånger vara så att om man får ett initialt stöd med att hitta rätt "metodik" så kan man leva ett helt "vanligt" liv sen. Är inte det bra?

Jag har för övrigt själv inte NPF medan min dotter har det. De vardagliga svårigheter som jag kan ha är inte att jämföra med de mindotter har. Och om hon kan få hjälp att hantera sina svårigheter och leva ett så bra och "normalt" liv som möjligt kan jag inte se det som något annat än positivt.

Att hon får hjälp av nån som kan sin sak med att hitta verktyg för att klara sin vardag på ett bra sätt och mår bra av det, hur kan det vara fel? Eller tom förolämpande mot någon annan?
    Finns det hjälp att få för alla dessa barn som numera har diagnoser så är det ju toppen. Jag har tyvärr läst spaltmil om folk som klagat över att deras barn INTE fått hjälp och stöd tillräckligt. 
  • nozpa
    tobbe01 skrev 2015-05-31 14:08:10 följande:
    Hon tycker väl inte det är ngn idé att försöka fostra honom? Han har ju ADHD. Det får väl läraren i skolan ta hand om.
    Han börjar skolan till hösten, så han går inte i skolan ännu. Poängen är att denna mamma hade inte uppfostrat honom oavsett diagnos eller inte. Och är en av 10 sådan så är det lätt att det lyser starkare än de andra 9.
  • Anonym (Lena)
    Aniiee skrev 2015-05-31 14:07:46 följande:

Ja, och? Jag är "hon med asperger" (inte hon i bonde söker fru, dock =P), sen jag var barn. 6 år för att vara noga. Jag tycker för övrigt inte heller om "autismspektrumdiagnosen", jag har ASPERGER inte autism, och jag vill bli behandlad som en som har asperger, inte som en som har autism, för det är en jäkla skillnad. Asperger är i mångt och mycket en osynlig och därmed ofta "oförstådd" diagnos, som du visar ypperligt prov på. Hur många tror du vet att jag har asperger om jag inte talar om det? Och i vilka sammanhang tror du folk undrar?

Asperger inte inte en "lightdiagnos", men det är inte autism, det håller jag med om. 

Det där med diagnosen kan jag hålla med om. Jag tror att den är förvirrande för många och att man riskerar att bli bemött på fel sätt då autismspektrumtillstånd lätt kan blandas ihop med autism (med intellektuell funktionsnedsättning). Men även inom vården kallar man det ju "Asperger" i vardagligt tal även om diagnosen idag är en annan.
  • Anonym (Lena)

Men

tobbe01 skrev 2015-05-31 14:12:01 följande:

Finns det hjälp att få för alla dessa barn som numera har diagnoser så är det ju toppen. Jag har tyvärr läst spaltmil om folk som klagat över att deras barn INTE fått hjälp och stöd tillräckligt. 

Men de får väl inte ner hjälp utan diagnos?
  • Aniiee
    Anonym (Lena) skrev 2015-05-31 14:13:42 följande:
    Det där med diagnosen kan jag hålla med om. Jag tror att den är förvirrande för många och att man riskerar att bli bemött på fel sätt då autismspektrumtillstånd lätt kan blandas ihop med autism (med intellektuell funktionsnedsättning). Men även inom vården kallar man det ju "Asperger" i vardagligt tal även om diagnosen idag är en annan.
    Det är uppenbarligen väldigt förvirrande för "läkarna" på försäkringskassan i alla fall =P
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Anonym (Lena)
    Aniiee skrev 2015-05-31 14:18:21 följande:

Det är uppenbarligen väldigt förvirrande för "läkarna" på försäkringskassan i alla fall =P

På vilket sätt då? Vad får det för konsekvenser?
  • Aniiee
    Anonym (Lena) skrev 2015-05-31 14:26:04 följande:
    På vilket sätt då? Vad får det för konsekvenser?
    Men som du själv skriver, de tror att man har någon sorts intellektuell funktionsnedsättning, och pratar gärna "över huvudet" på en (har man sällskap så är det lätt hänt att de pratar med sällskapet istället), pratar med en som om man är en 5-åring och använder "små ord" och sånt. Geez, liksom, jag har fler högskolepoäng än ni har tillsammans.... Visst, det är lätt att göra något åt om man kan (jag vet flera som blir stumma av stressen och inte kan), men det är inte så kul.
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Hannah76

1 skolan var annorlunda då, mer fyrkantig o därav var det lättare för många av dessa barn att må bra i skolan.

2 visst fanns det obsklasser.

3 nej alla skötte sig verkligen inte.

• Nomanisanisland
    Anonym (håller med) skrev 2015-05-30 16:47:36 följande:

Och vad är det för fel på att använda straff, skamvrå och kvarsittning i uppfostran? Tror du att de flesta i den äldre generationen är skadade eftersom de fått denna typ av uppfostran, eller barn i andra europeiska länder, där den fortfarande används?

Det är inte ts som påstår att barn med npf är ouppfostrade, men idag använder många föräldrar de diagnoserna som ursäkt för att låta ungarna göra som de vill och driva omgivningen till vansinne.

Eftersom det är totalt kontraproduktivt, djupt omoraliskt och fullkomligt oförsvarligt, sätt dog själv i skamvrån om du är så pantad att du tror det hjälper. Finsk ingen anledning att utsätta barn för dessa fullkomligt genomkorkade och helt oförsvarliga vidrigheter.
  • Nomanisanisland
    Anonym (håller med) skrev 2015-05-30 18:55:12 följande:

Jag har aldrig påstått att föräldrarna sätter egna diagnoser, däremot använder många sina barns diagnoser som ursäkt för att inte uppfostra ungarna utan låta dem härja runt i affärer och på restauranger. Aga har jag inte nämnt, men du kanske tycker att åthutningar och konsekvenser för dåligt beteende är samma sak om att slå barn?

Att sätta barn i skamvrån som du förespårkar är fullkomligt meningslöst och fyller ingen som helst annan funktion än att kränka, hade som barn bara känt det djupaste förakt och eventuellt medlidande för någon som var dum i huvudet nog för att försöka med det.
Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.