• Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (vega vass) skrev 2015-05-31 05:11:03 följande:
    Eftersom det är förskolan som fostrar barnen idag så begriper man att många ungar faller mellan stolarna. Ingen bryr sig på riktigt att Kalle, Josef, Bosse, Ahmed, Muhammad, Anders och Emil (och en och annan flicka, men sällsynt) ALDRIG klarar att sitta still utan springer runt som tok. Då hamnar de i kuddrummet/ute i lekparken och får leva rövare. Problemet uppstår i skolan där alternativen kuddrum/lekpark inte finns. 
    Där har du kärnan i problemet. Föräldrar lägger över fostrandet på skolan!
    tobbe01 skrev 2015-05-31 07:54:30 följande:
    De föräldrar som har möjlighet att arbeta mindre kan ju själva fostra sina NPF-barn, men annars så är det väl ngt som förskolan och så småningom skolan får ta hand om?
    Föräldrar arbetar inte mer idag än på 70 & 80-talet.

• vampyria2

Något att tänka på är att föräldrar till barn med diagnoser väldigt ofta själva har nån diagnos och klarar inte riktigt av att uppfostra barnen, då är det väl super bra att vi har ett system där skolan faktiskt även hjälper till att uppfostra våra barn (som svar på debatten om att skolan inte ska uppfostra barn)

Sen är det ren strunt prat om att det inte fanns barn med diagnoser på den tiden, det fanns helt enkelt inte något som hette tex ADH på 70 och 80-talet.
    Jag sälv har fyra barn med diagnoser (ADHD, Asperger och Tourettes har de alla fyra), jag gick på BUP när jag var 7 och 8 år gammal för jag var sjövild i skolan, så jo vi fanns även då och röjde men som sagt vi fanns inte på papper.

• Dr Mupp
    Anonym (ansvar) skrev 2015-05-31 08:19:22 följande:
    Där har du kärnan i problemet. Föräldrar lägger över fostrandet på skolan!
    tobbe01 skrev 2015-05-31 07:54:30 följande:
    De föräldrar som har möjlighet att arbeta mindre kan ju själva fostra sina NPF-barn, men annars så är det väl ngt som förskolan och så småningom skolan får ta hand om?
    Föräldrar arbetar inte mer idag än på 70 & 80-talet.

Nej NPF-barn kunde inte sköta sig bättre förr, skillnaden var att samhället var mer strukturerat och kraven på individen var mindre. Förr kunde man hoppa av skolan och börja jobba på bruket, det går inte längre. NPF-barnen gick i OBS-klasser och en hel del av dem hamnade i särskolan av fel anledning. Eller så var NPF-barnen de där bråkiga barnen i klassen.

Vad är bra uppfostrade barn?  

Alla barn vill sköta sig. Det är grundläggande för alla barn. Inget barn vill ha skäll, straff eller för den delen smisk (en del agar ju trots att det är förbjudet). Alla barn kan också sköta sig om man ger dem förutsättningarna. NPF-barn behöver mer stöd och mer anpassning för att kunna sköta sig. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (håller med)
    Dr Mupp skrev 2015-05-31 08:42:30 följande:

Nej NPF-barn kunde inte sköta sig bättre förr, skillnaden var att samhället var mer strukturerat och kraven på individen var mindre. Förr kunde man hoppa av skolan och börja jobba på bruket, det går inte längre. NPF-barnen gick i OBS-klasser och en hel del av dem hamnade i särskolan av fel anledning. Eller så var NPF-barnen de där bråkiga barnen i klassen.

Alla barn vill sköta sig. Det är grundläggande för alla barn. Inget barn vill ha skäll, straff eller för den delen smisk (en del agar ju trots att det är förbjudet). Alla barn kan också sköta sig om man ger dem förutsättningarna. NPF-barn behöver mer stöd och mer anpassning för att kunna sköta sig. 

Bra uppfostrade barn är de som inte stör undervisningen i klassrummet och inte skriker eller springer runt och tjoar på ställen som caféer, restauranger, affärer eller andra ställen där det stör. Det var självklart förr i tiden men nu skiter föräldrarna i att ta sitt ansvar.
  • vampyria2
    Anonym (håller med) skrev 2015-05-31 08:55:37 följande:
    Bra uppfostrade barn är de som inte stör undervisningen i klassrummet och inte skriker eller springer runt och tjoar på ställen som caféer, restauranger, affärer eller andra ställen där det stör. Det var självklart förr i tiden men nu skiter föräldrarna i att ta sitt ansvar.
    Fast det är klart att många av oss faktiskt försöker så gott det går men barnet är inte kapabel att sitta still och lyssna, det är som att be en utan ben att gå.

Två av mina barn var tex så vilda att de inte kunde vara i klassrummet och absolut inte tillsammans med andra barn, från och med första tabletten med medicin så blev de som vilka barn som helst och klarar nu av att gå i en vanlig klass och att leka med andra barn...jag får alltid höra att mina barn är väldigt väl uppfostrade och trevliga när de har tagit sin medicin, utan så är de som små monster.

Så det är strunt prat att alla barn kan sköta sig bara de blir uppfostrade ordentligt...du är väl kommen hem till mig och träffa mina barn med och utan medicin, sen kan jag lova dig att du aldrig mer skulle säga att dessa barn beter sig på för att de inte är uppfostrade rätt.
  • vampyria2
    Dr Mupp skrev 2015-05-31 08:42:30 följande:

Exakt så! Min ena plutt agerar på sina impulser och sen när han kommer på att han faktiskt har gjort fel mot nån annan så blir han så ledsen och mår så dåligt av det, han vill så gärna göra rätt men fixar det inte alltid.

Ja de andra vill också det men han är den som verkligen bryter ihop när det blir så.
  • ica
    Anonym (håller med) skrev 2015-05-31 08:55:37 följande:
    Eller så har de närvarande föräldrar som hanterar situationen. För ofta är det väl inte barnen som är problemet utan att föräldrarna inte agerar som föräldrar. Istället sitter de lugnt kvar och äter medan deras barn stör övriga gäster.
  • Indigo
    Anonym (Lena) skrev 2015-05-30 15:53:12 följande:

Det finns inget som säger att barn med NPF stör andra elever, eller att nt-barn inte gör det.

Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
  • Hit och dit

Till NFP diagnoser tillhör även de med utvecklingsstörningar. Intelligens kan man mäta från 6-års ålder och det håller i sig. Även om ett barn inte har utvecklingsstörning eller svag begåvning så brukar många mogna senare - är som 15 år trots att de är 20 år osv.

Jag tror denna diskussion handlar om Adhd barn framför. Alla barn skulle må bättre med färre elever i klassen. Kunna koncentrera. En del skulle inte ens behöva bli undersökta och få diagnos. På min tid fanns det speciallärare och OBS- klasser.

sen har en del barn oroliga och stressade hemförhållanden. Skilda föräldrar, föräldrar som bråkar, skaffar nya partners. Barnen får ingen uppmärksamhet....alla vet ju barn blir när man inte är närvarande och finns till för sina barn.Man behöver inte uppfostra genom skrik och skäll utan umgås, hitta på saker eller ta det lugnt med sina barn, läsa böcker. MEN på barn med ÄKTA NFP diagnos hjälper det kanske inte....sorry till alla som tror att det räcker med att säga till sina barn som verkligen har adhd.

• Anonym (Lena)
    ica skrev 2015-05-31 09:42:46 följande:

Eller så har de närvarande föräldrar som hanterar situationen. För ofta är det väl inte barnen som är problemet utan att föräldrarna inte agerar som föräldrar. Istället sitter de lugnt kvar och äter medan deras barn stör övriga gäster.

Ja, och det har nog väldigt lite att göra med om barnet har en funktionsnedsättning eller ej. Oengagerade föräldrar finns ju inom alla "grupper".
Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.