• Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Lena) skrev 2015-05-30 19:10:55 följande:

Detta påstås ganska ofta. Att föräldrar till barn med funktionsnedsättningar låter bli att uppfostra sina barn och hänvisar till att barnet har en funktionsnedsättning.

Jag har aldrig stött på detta fenomen.

Föräldrar till diagnosticerade barn brukar tvärtom söka hjälp hos BUP och liknande för att hitta rätt verktyg för barnen och lägger nog oftast ned mer eller åtminstone lika mycket tid på "barnuppfostran" som andra föräldrar.

Sen är det klart att det finns alla typer av föräldrar både hos de vars barn har NPF och de som inte har det.

På FL hävdar många att det är diskriminering att kasta ut barn med funktionsnedsättningar som stör på restauranger eller att kräva att de inte ska störa grannarna i hyreshus genom att gapa och skrika hela tiden.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Lena) skrev 2015-05-30 19:19:28 följande:

Men ingenting av det du skriver visar ju att föräldrar till barn med funktionsnedsättning inte uppfostrar sina barn.

Hur kan du veta att dessa barn på restaurangen osv har funktionsnedsättningar? Menar du att föräldrarna säger till barnen (så du hör) - ja men fortsätt spring och härja du för du har ju AdHD så det gör ingenting?

Jag har sett många på FL skriva att omgivningen ska acceptera att deras barn stör eftersom de har funktionsnedsättningar, och de som inte gillar störningarna ska stanna hemma eller flytta ut i skogen.
  • Anonym (Hehe)
    Anonym (håller med) skrev 2015-05-30 17:23:51 följande:

Var har jag skrivit att adhd inte finns? Vad jag menar är att svenska barns dåliga uppförande inte har med adhd eller andra diagnoser att göra utan det är föräldrarna som är för slappa och många använder diagnoser om ursäkt för att låta barnen leva rövare. Varför skulle man misstro uppgifterna från undersökningen om att svenska barn är dåliga på ordning tycker du, är det någon konspiration mot Sverige kanske?

ja precis, "många använder diagnoser som ursäkt för att barnen ska få leva rövare"... Så du menar alltså att du tycker att barnen med npf nog egentligen skulle kunna bete sig bättre om dom bara blev uppfostrade mer? Då förstår du ju inte ens vad det innebär att ha någon npf-diagnos, som npfbarn får man ofta höra varje dag att man ska skärpa sig, vara tyst, inte störa, vara lugn osv. Dessa barn vill inget annat än att kunna bete sig som alla andra och också känna sig duktiga men dom kan inte det för dom kan inte alltid styra vissa beteenden. Det är inte bara att ta sig i kragen och skärpa sig för man har faktiskt en funktionsnedsättning! Även om den inte syns utanpå!

Och att det är så många som du säger som skyller på diagnos när deras barn är stökiga är jag mycket tveksam till, menar du då att barnens föräldrar hittar på att barnen har diagnos? Eller vad menar du?

Annars är det ungefär som att säga att föräldrar till rullstolsburna barn bara skyller på att dom inte kan gå när det är höjdhopp i skolan, dom kan nog hoppa egentligen men föräldrarna bara curlar dom?!!

Om du är så upprörd över hur dagens barn beter sig så starta en tråd om det istället, varför blanda in npf över huvudtaget?
  • Anonym (Nej...)
    Anonym (håller med) skrev 2015-05-30 19:32:24 följande:

På FL hävdar många att det är diskriminering att kasta ut barn med funktionsnedsättningar som stör på restauranger eller att kräva att de inte ska störa grannarna i hyreshus genom att gapa och skrika hela tiden.

Så du sitter här och uttrycker dig som du gör pga vad du har läst på FL?? Dina åsikter bygger alltså på detta? Du kallar barn för små äckel... Suck, jag orkar inte ens fortsätta...
  • velo

När jag gick i lågstadiet på 80- talet var vi 14 elever i klassen, nu när min son börjar är dom 27 st. Visst det är två lärare på alla dessa barn, men det säger ju sig själv att när alla barn är tillsammans så är det betydligt rörigare än om man bara är 14. Känns som att vi generellt hade fler vuxna runt oss när jag var liten, fler rastvakter, fler vuxna i matsalen, alltså inte lärarna utan annan personal! Jag tror att många problem ligger här, skolan blir en djungel och därmed djungelns lag gäller!!

• Anonym (vega vass)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-05-30 12:24:47 följande:

Föräldrar skyller på npf för att ungarna inte kan uppföra sig. Men konstigt nog så kunde ungar göra det på t.ex 70- & 80-talet. Varför orkar ni inte ta ansvar för era barn?

Bra inlägg i debatten:www.expressen.se/nyheter/foraldrar--lar-barnen-att-sitta-stilla-och-tysta/

Eftersom det är förskolan som fostrar barnen idag så begriper man att många ungar faller mellan stolarna. Ingen bryr sig på riktigt att Kalle, Josef, Bosse, Ahmed, Muhammad, Anders och Emil (och en och annan flicka, men sällsynt) ALDRIG klarar att sitta still utan springer runt som tok. Då hamnar de i kuddrummet/ute i lekparken och får leva rövare. Problemet uppstår i skolan där alternativen kuddrum/lekpark inte finns. 
  • tobbe01
    Anonym (Lena) skrev 2015-05-30 19:10:55 följande:
    Detta påstås ganska ofta. Att föräldrar till barn med funktionsnedsättningar låter bli att uppfostra sina barn och hänvisar till att barnet har en funktionsnedsättning.

Jag har aldrig stött på detta fenomen.

Föräldrar till diagnosticerade barn brukar tvärtom söka hjälp hos BUP och liknande för att hitta rätt verktyg för barnen och lägger nog oftast ned mer eller åtminstone lika mycket tid på "barnuppfostran" som andra föräldrar.

Sen är det klart att det finns alla typer av föräldrar både hos de vars barn har NPF och de som inte har det.
    De föräldrar som har möjlighet att arbeta mindre kan ju själva fostra sina NPF-barn, men annars så är det väl ngt som förskolan och så småningom skolan får ta hand om?
  • Anonym (Lena)
    tobbe01 skrev 2015-05-31 07:54:30 följande:

De föräldrar som har möjlighet att arbeta mindre kan ju själva fostra sina NPF-barn, men annars så är det väl ngt som förskolan och så småningom skolan får ta hand om?

Så det är skolan som uppfostrar alla barn? Vad föräldrar gör spelar ingen roll för barnens utvecklin?

I så fall är ju hela denna diskussion om att föräldrar till barn med funktionsnedsättning inte uppfostrar sina barn med hänvisning till diagnos totalt irrelevant, eftersom knappt några barn enligt det sättet att resonerauppfostras av sina föräldrar.

Men sen är det också så att många föräldrar till barn med funktionsnedsättning går ned i tid, ibland inte jobbar alls för att kunna stötta sina barn. Det beror ju på barnets behov (och föräldrarnas förutsättningar).
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Hehe) skrev 2015-05-30 21:42:08 följande:

ja precis, "många använder diagnoser som ursäkt för att barnen ska få leva rövare"... Så du menar alltså att du tycker att barnen med npf nog egentligen skulle kunna bete sig bättre om dom bara blev uppfostrade mer? Då förstår du ju inte ens vad det innebär att ha någon npf-diagnos, som npfbarn får man ofta höra varje dag att man ska skärpa sig, vara tyst, inte störa, vara lugn osv. Dessa barn vill inget annat än att kunna bete sig som alla andra och också känna sig duktiga men dom kan inte det för dom kan inte alltid styra vissa beteenden. Det är inte bara att ta sig i kragen och skärpa sig för man har faktiskt en funktionsnedsättning! Även om den inte syns utanpå!

Och att det är så många som du säger som skyller på diagnos när deras barn är stökiga är jag mycket tveksam till, menar du då att barnens föräldrar hittar på att barnen har diagnos? Eller vad menar du?

Annars är det ungefär som att säga att föräldrar till rullstolsburna barn bara skyller på att dom inte kan gå när det är höjdhopp i skolan, dom kan nog hoppa egentligen men föräldrarna bara curlar dom?!!

Om du är så upprörd över hur dagens barn beter sig så starta en tråd om det istället, varför blanda in npf över huvudtaget?

Förstår du inte vad jag skriver? Även om barnen har ett funktionshinder är det inget frikort för låta dem härja runt i samhället och förpesta tillvaron för omgivningen. Föräldrarna får vara strängare eller låta bli att ta med dem till ställen där de kan störa, precis som ts skriver fungerade det förr i tiden. Jämförelsen med rullstolsburna haltar eftersom rullstolsburna inte kunde lära sig gå förr i tiden heller men barn med autism eller adhd var så illa tvungna att lära sig veta hut och att barn ska synas, inte höras eftersom det var den allmänna attityden innan den fria uppfostran gjorde sitt intåg.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Nej...) skrev 2015-05-30 21:53:45 följande:

Så du sitter här och uttrycker dig som du gör pga vad du har läst på FL?? Dina åsikter bygger alltså på detta? Du kallar barn för små äckel... Suck, jag orkar inte ens fortsätta...

Jag bygger inte bara mina åsikter på FL men det var exempel på att det som jag beskriver förekommer. Ja, ungjävlar som inte kan uppföra sig är äckel, vilket i och för sig inte är deras fel utan föräldrarnas.
Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.