Anonym (håller med) skrev 2015-05-30 17:23:51 följande:
Var har jag skrivit att adhd inte finns? Vad jag menar är att svenska barns dåliga uppförande inte har med adhd eller andra diagnoser att göra utan det är föräldrarna som är för slappa och många använder diagnoser om ursäkt för att låta barnen leva rövare. Varför skulle man misstro uppgifterna från undersökningen om att svenska barn är dåliga på ordning tycker du, är det någon konspiration mot Sverige kanske?
ja precis, "många använder diagnoser som ursäkt för att barnen ska få leva rövare"... Så du menar alltså att du tycker att barnen med npf nog egentligen skulle kunna bete sig bättre om dom bara blev uppfostrade mer? Då förstår du ju inte ens vad det innebär att ha någon npf-diagnos, som npfbarn får man ofta höra varje dag att man ska skärpa sig, vara tyst, inte störa, vara lugn osv. Dessa barn vill inget annat än att kunna bete sig som alla andra och också känna sig duktiga men dom kan inte det för dom kan inte alltid styra vissa beteenden. Det är inte bara att ta sig i kragen och skärpa sig för man har faktiskt en funktionsnedsättning! Även om den inte syns utanpå!
Och att det är så många som du säger som skyller på diagnos när deras barn är stökiga är jag mycket tveksam till, menar du då att barnens föräldrar hittar på att barnen har diagnos? Eller vad menar du?
Annars är det ungefär som att säga att föräldrar till rullstolsburna barn bara skyller på att dom inte kan gå när det är höjdhopp i skolan, dom kan nog hoppa egentligen men föräldrarna bara curlar dom?!!
Om du är så upprörd över hur dagens barn beter sig så starta en tråd om det istället, varför blanda in npf över huvudtaget?