• Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.
  • sextiotalist
    Anonym (yr) skrev 2015-05-30 17:14:14 följande:

Uppenbarligen är du inte så bra på att tolka lagtext eller applicera den på verkligheten.

Du måste väl ändå någonstans inse att du har fel när så många här skriver om OBS-klasser? Eller tänker du att vi ljuger allihopa eller att typ alla skolor bröt mot lagen?

Troligen missuppfattat skillnaden mellan läroplan (lgr 69 var en läroplan och ingen skollag) och skollag
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Saga) skrev 2015-05-30 18:06:25 följande:

Jag har en npf diagnos och önskar att jag fått gå i en skola för barn med npf. Klarade inte av den vanliga skolan. Blev för jobbigt för mig som har stort behov av att vara för mig själv i lugn och ro, min skolgång blev till ett helvete pga mobbning.

Jag har alltid varit den tysta, lugna och snälla flickan. 

Ja, det vore bra för många om det fanns fler varianter av skolor. Mindre klasser (och skolor) är ju bra för många barn med NPF som kan ha svårt med alla intryck, och ljud osv som blir under en vanlig skoldag.

Problemet i såna här diskussioner är dock att det ofta lyfts fram som att man ska ha särskilda klasser för barn med diagnoser för att de inte ska störa de duktiga barnen.

Och hela det resonemanget bygger ju på fördomar om både det ena och det andra.
  • Dr Mupp

Min pappa är född 1957. Han hoppade av skolan i högstadiet, detta efter år av skolk och stök. Han började jobba istället. Det kunde man göra på 70-talet. Han hade autism även om han aldrig diagnostiserades.

Jag är född 1980 och gick i skolan 1987-1999. Vi hade en lågstadielärare som hade kadaverdisciplin i klassen. Hon var den där typen av lärare som bara genom sin närvaro fick en klass att vara knäpptyst. Trots kadaverdisciplinen och katederundervisning så hade vi två klasskompisar som fick ha "stödundervisning" eftersom de inte klarade av att var i klassrummet. Jag och en till tjej fick ha extra stöd i svenska, trots att vi egentligen inte hade några svårigheter med språket men då fanns det pengar till specialpedagoger som kunde gå in direkt och vi fick hjälpen för att vi hade föräldrar födda i Finland. Skolan var inget problem de första 6 åren. Lågstadiets kadaverdisciplin hade satt spår i klassen och vi var den snällaste och tystaste klassen på hela skolan. Alla vikariers dröm. I slutet av 6:an flyttade vi och jag hamnade i ny klass. En pratigare klass, en stökigare klass. Ett år och sen höll jag på att balla ur helt. Jag funkade inte i den miljön. Det var för rörigt. Jag fick till sist tillstånd av kommunen att byta skola till min gamla klass och det fungerade utmärkt de sista två åren på högstadiet. I gymnasiet valde jag ett pluggprogram och tack vare det så var det relativt lugnt i klassrummet och jag gick ut med hyfsade betyg. Jag är under utredning för autism och enda anledningen till att jag klarade skolgången var att jag hade turen att gå i en lugn klass. Mina två syskon hade inte den turen och i högstadiet blev båda hemmasittare, de är diagnostiserade med autism och Aspergers syndrom.

Mina barn är födda på 2000-talet. Den skolan som jag hade turen att gå i finns inte längre. Det är inga rader av bänkar och katederundervisning. Nej nu sitter man i grupper och ska själv ta hand om sin utbildning. Min dotter hade behövt en klass med kadaverdisciplin. Hon hade behövt en lugn klass och ordning och reda. Det hon fått är en klass med 30 barn som ska sitta i grupper, jobba i grupper och ta eget ansvar. Hon klarar inte den miljön och nu utreds hon för autism.

Min son har dyslexi och dyskalkuli, men det finns inga pengar till stödundervisning och när han inte klarar det som han ska så blir han rastlös och har svårt att koncentrera sig. Han skulle behöva den extra hjälp som ströslades över mig och mina klasskompisar, men det får han inte. Han lyckas dock hålla ihop sig i skolan, det är hemma som tröttheten, utmattheten och explosionerna kommer. 

NPF har alltid funnits, men samhället ställer idag större krav som är svårare att hantera och därför blir funktionsnedsättningen mer synlig.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • The past is now
    Anonym (håller med) skrev 2015-05-30 16:47:36 följande:
    Och vad är det för fel på att använda straff, skamvrå och kvarsittning i uppfostran? Tror du att de flesta i den äldre generationen är skadade eftersom de fått denna typ av uppfostran, eller barn i andra europeiska länder, där den fortfarande används?

Det är inte ts som påstår att barn med npf är ouppfostrade, men idag använder många föräldrar de diagnoserna som ursäkt för att låta ungarna göra som de vill och driva omgivningen till vansinne.
    Jag tvivlar på att det finns föräldrar som sätter egna diagnoser på sina barn och använder det som en ursäkt!? Det är inget man kan göra själv och det tar tid, dvs en utredning med olika tester.

I vårt land är det förbjudet med aga, all form av aga. Ja jag arbetar med äldre och de mår JÄVLIGT dåligt idag. Har hört förskräckliga berättelser som skulle få även ditt blod att frysa till is.
  • Anonym (håller med)
    The past is now skrev 2015-05-30 18:45:20 följande:

Jag tvivlar på att det finns föräldrar som sätter egna diagnoser på sina barn och använder det som en ursäkt!? Det är inget man kan göra själv och det tar tid, dvs en utredning med olika tester.

I vårt land är det förbjudet med aga, all form av aga. Ja jag arbetar med äldre och de mår JÄVLIGT dåligt idag. Har hört förskräckliga berättelser som skulle få även ditt blod att frysa till is.

Jag har aldrig påstått att föräldrarna sätter egna diagnoser, däremot använder många sina barns diagnoser som ursäkt för att inte uppfostra ungarna utan låta dem härja runt i affärer och på restauranger. Aga har jag inte nämnt, men du kanske tycker att åthutningar och konsekvenser för dåligt beteende är samma sak om att slå barn?
  • The past is now
    Anonym (håller med) skrev 2015-05-30 18:55:12 följande:
    Jag har aldrig påstått att föräldrarna sätter egna diagnoser, däremot använder många sina barns diagnoser som ursäkt för att inte uppfostra ungarna utan låta dem härja runt i affärer och på restauranger. Aga har jag inte nämnt, men du kanske tycker att åthutningar och konsekvenser för dåligt beteende är samma sak om att slå barn?
    Det tror inte jag ett dugg på. Har som sagt inte stött på det själv. Och då har jag jobbat med barn i olika åldrar i många år. Är med i skola och förskola med mina egna barn. Möter som sagt dagligen barn med olika svårigheter och INGEN är ouppfostrad och ingen förälder curlar och skyller på någon form av diagnos. Jag jobbar även som undersköterska (med äldre) och även där möter jag olika svårigheter, är de ouppfostrade (från början) menar du?

Vad är åthutning i din värld? Konsekvenser får vi alla i livet. Vad du än väljer så är det en konsekvens av handlandet.

Så nej mig kan du aldrig få på din sida. Mina barn kan prata och vi har som sagt inga problem, DOCK blir DE störda av de sk normala barnen som spottar, svär och är rent sviniga.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (håller med) skrev 2015-05-30 18:55:12 följande:

Detta påstås ganska ofta. Att föräldrar till barn med funktionsnedsättningar låter bli att uppfostra sina barn och hänvisar till att barnet har en funktionsnedsättning.

Jag har aldrig stött på detta fenomen.

Föräldrar till diagnosticerade barn brukar tvärtom söka hjälp hos BUP och liknande för att hitta rätt verktyg för barnen och lägger nog oftast ned mer eller åtminstone lika mycket tid på "barnuppfostran" som andra föräldrar.

Sen är det klart att det finns alla typer av föräldrar både hos de vars barn har NPF och de som inte har det.
  • Anonym (håller med)
    The past is now skrev 2015-05-30 19:04:06 följande:

Det tror inte jag ett dugg på. Har som sagt inte stött på det själv. Och då har jag jobbat med barn i olika åldrar i många år. Är med i skola och förskola med mina egna barn. Möter som sagt dagligen barn med olika svårigheter och INGEN är ouppfostrad och ingen förälder curlar och skyller på någon form av diagnos. Jag jobbar även som undersköterska (med äldre) och även där möter jag olika svårigheter, är de ouppfostrade (från början) menar du?

Vad är åthutning i din värld? Konsekvenser får vi alla i livet. Vad du än väljer så är det en konsekvens av handlandet.

Så nej mig kan du aldrig få på din sida. Mina barn kan prata och vi har som sagt inga problem, DOCK blir DE störda av de sk normala barnen som spottar, svär och är rent sviniga.

I varenda FL-tråd dom handlar om barn som beter sig illa offentligt kommer det in folk och drar upp diagnoser som argument för att omgivningen ska stå upp med de ouppfostrade små ynglen. Om en unge får ett utbrott och skriker på en restaurang ska den antingen bli åthutad så att den genast fattar att man inte gör så, eller så tar föräldern ut ungen som konsekvens. Diagnos eller ej spelar ingen roll, barn ska från början lära sig att visa hänsyn och inte störa, men tyvärr fattar många föräldrar inte det. Man kan knappast gå utanför dörren idag utan att stöta på dessa ouppfostrade små äckel och hemma stör de också grannarna genom sitt gapande och skrikande.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (håller med) skrev 2015-05-30 19:14:17 följande:

I varenda FL-tråd dom handlar om barn som beter sig illa offentligt kommer det in folk och drar upp diagnoser som argument för att omgivningen ska stå upp med de ouppfostrade små ynglen. Om en unge får ett utbrott och skriker på en restaurang ska den antingen bli åthutad så att den genast fattar att man inte gör så, eller så tar föräldern ut ungen som konsekvens. Diagnos eller ej spelar ingen roll, barn ska från början lära sig att visa hänsyn och inte störa, men tyvärr fattar många föräldrar inte det. Man kan knappast gå utanför dörren idag utan att stöta på dessa ouppfostrade små äckel och hemma stör de också grannarna genom sitt gapande och skrikande.

Men ingenting av det du skriver visar ju att föräldrar till barn med funktionsnedsättning inte uppfostrar sina barn.

Hur kan du veta att dessa barn på restaurangen osv har funktionsnedsättningar? Menar du att föräldrarna säger till barnen (så du hör) - ja men fortsätt spring och härja du för du har ju AdHD så det gör ingenting?
  • The past is now
    Anonym (håller med) skrev 2015-05-30 19:14:17 följande:

Jag kan bara beklaga dina efterenheter. Självklart finns det dåligt föräldraskap men att sitta och spy galla på NPF är så dumt. Det finns olika grad och dessa föräldrar som har barn med fastställd diagnos har kontakt med BUP och andra instanser och jag vill påstå att vi har BÄTTRE koll på våra barn än andra med "normala" barn. Ja visst det finns även puckon här med till föräldrar men LÅNGT ifrån alla.

Jag tillhör ändå dem som tycker att barn idag skäms bort något så kopiöst men återigen LÅNGT ifrån alla.
Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.