• Anonym (Delasovrum?!)

Han delar sovrum med sin dotter!

Har precis träffat en ny kille. Han har en 8-årig dotter sedan ett tidigare förhållande som han har varannan vecka. Hittills har vi träffats ute eller hos mig men nu har jag för första gången varit hemma hos honom. Jag insåg då att han delar sovrum med sin dotter! Hon har självklart en egen säng men ändå! Är det inte lite märkligt att man inte sett till att ha ett eget sovrum när man är 40 år gammal och ens dotter börjar bli ganska stor?!
    Jag har hittills accepterat att vi bara setts varannan vecka - även om jag tycker det är ett rätt trist upplägg -  för jag tycker inte man introducerar nya partners för sina barn förrän man vet om det är en person man vill fortsätta träffa, men nu börjar jag dra öronen åt mig... Det känns som att även om jag blir introducerad för hans dotter så kan vi ju ändå bara träffas varannan vecka framöver. Jag har ju inget intresse av att dela sovrum med hans dotter! Det är ju inte ett pyjamasparty jag är ute efter och ett sexliv kan man ju glömma... Rimligtvis borde det kännas rätt märkligt även för dottern att dela rum med pappa och "pappas nya tjej"! 
    Singelföräldrar, hur tänker ni egentligen, tycker ni att det är normalt att dela rum med era stora barn och att en ny partner skall göra detsamma? Eller ska man som ny partner acceptera att ses varannan vecka hur länge som helst?

• Svar på tråden Han delar sovrum med sin dotter!
  • Anonym (Delasovrum?!)
    Cecese skrev 2015-06-07 20:16:11 följande:
    Jisses vad du planerar långt fram i tiden. Vad är det som säger att pappan tänkt att du ska sova där när dottern är hemma? Med tiden kanske men det kanske ligger 1-2 år fram i tiden. Pappan kanske kan tänka sig att flytta till större den dagen han varit en längre tid i ett förhållande och ser en framtid med personen. 

Den dagen jag träffar någon så tänker jag ta det väldigt lugnt. Jag kommer att träffa personen minst 6 månader innan han kommer att få träffa mina barn och då endast vaken tid till en början. Tidigast efter 1-1,5 års förhållande och jag vet att det är seriöst så kan jag tänka mej att ha den personen sovandes hos mej när barnen är hemma. Varannan vecka är barnfri och det räcker gott och väl att kunna sova tillsammans den tiden tills jag vet att det är seriöst. Jag har haft ett förhållande efter skilsmässan från deras pappa och tyvärr fick han för tidigt börja sova över när barnen var hemma och det gör jag inte om. 
    Tråden har spårat ut lite. Det är ju snarare det här som är kärnfrågan, hur länge ska man ha ett varannan veckas förhållande? Jag utgår från att varannan-vecka scenariot kommer att fortsätta mht att jag inte har för avsikt att sova över hos den här killen när han har dottern så länge de delar sovrum.... Och det är ju det som får mig att dra åt mig öronen. Det är ju tråkigt om du har dåliga erfarenheter men jag undrar vilken partner som som skall ställa upp på att träffa dig enbart någon gång varannan vecka under flera års tid? Då kan man inte var särskilt inställd på ett seriöst förhållande och att bygga upp en gemensam framtid. En kk skulle jag kunna träffa någon gång varannan vecka och vara nöjd med det. Är jag seriöst intresserad skulle jag knappast gå med på det arrangemanget år ut och år in... 

• Anonym (*)
    Anonym (håller med dig ts) skrev 2015-06-07 20:19:58 följande:
    Det framför mig veterligen ingenstans att han har tagit upp med ts hur hon ser på att även sova i samma rum som hans dotter.

Om de inte pratat om detta, kan det ju bero på att han inte tycker det är läge att TS sover över hos honom ännu. Det behöver ju inte betyda att han tar saker för givet. Tycker du går händelserna i förväg och hittar på saker som inte har med saken att göra för att få rätt. Ganska jobbig debatteknik. Varför inte bara förhålla dig till det som TS vill prata om?

• Anonym (*)
    Anonym (Delasovrum?!) skrev 2015-06-07 20:36:03 följande:
    Tråden har spårat ut lite. Det är ju snarare det här som är kärnfrågan, hur länge ska man ha ett varannan veckas förhållande? Jag utgår från att varannan-vecka scenariot kommer att fortsätta mht att jag inte har för avsikt att sova över hos den här killen när han har dottern så länge de delar sovrum.... Och det är ju det som får mig att dra åt mig öronen. Det är ju tråkigt om du har dåliga erfarenheter men jag undrar vilken partner som som skall ställa upp på att träffa dig enbart någon gång varannan vecka under flera års tid? Då kan man inte var särskilt inställd på ett seriöst förhållande och att bygga upp en gemensam framtid. En kk skulle jag kunna träffa någon gång varannan vecka och vara nöjd med det. Är jag seriöst intresserad skulle jag knappast gå med på det arrangemanget år ut och år in... 
    Vad säger han när du pratar om det?
  • Anonym (håller med dig ts)
    Anonym (*) skrev 2015-06-07 20:36:25 följande:

Om de inte pratat om detta, kan det ju bero på att han inte tycker det är läge att TS sover över hos honom ännu. Det behöver ju inte betyda att han tar saker för givet. Tycker du går händelserna i förväg och hittar på saker som inte har med saken att göra för att få rätt. Ganska jobbig debatteknik. Varför inte bara förhålla dig till det som TS vill prata om?
    Av allt att döma låter det i varje fall som att han har tagit upp detta med henne.

Om så hade skett tror jag inte att hon hade sett detta som ett lika stort problem.

Men självklart så kan jag ställa frågan direkt till henne.
  • Cecese
    Anonym (Delasovrum?!) skrev 2015-06-07 20:36:03 följande:

Jag har inte pratat om flera år men minst 1-1,5 år tänker jag träffa personen innan han får sova över hos mej när barnen är hemma. Minst 6 månader innan han får träffa barnen vakentid. Vad är det som säger att man bara träffas någon gång varannan vecka. Mina barnfria veckor kan jag tänka mej att träffa partnern nästan varje dag om det känns bra för båda. Det tar tid att lära känna varandra och första tiden är man så förälskad att det är svårt att veta om det är äkta eller övergående. Jag tänker inte presentera någon för barnen innan jag vet att det är äkta och har en chans att hålla. 
  • Anonym (Delasovrum?!)
    Anonym (hej hopp) skrev 2015-06-07 20:28:01 följande:
    Men du verkar ju tänka mycket på det här och också bara anta en massa saker.

Varför frågar du inte din pojkvän om varför de delar sovrum? Och om det är tänkt som en permanent/tillfälligt lösning?

Det kan ju finnas hundra svar på varför. Dottern behövt sin pappa extra efter skilsmässan. Pappan inte har råd med större. Pappan försöker spara pengar. Det bara blivit så. Vad som helst. Skulle det inte kännas bättre att veta anledningen.

Kommunikation my dear :)
    Det behöver jag inte fråga om, det  inte direkt rocket science. Med tanke på att kvadratmeterpriserna  i Stockholms innerstad ligger runt 100 000 kr så är svaret rätt uppenbart. Att han valt att bosätta sig där beror förstås på var den andra föräldern bor, skola m m.

Slutledningsförmåga my dear.  

En annan fråga är däremot hur man tänker runt att träffa en ny partner. Om denna skall vara beredd att umgås varannan vecka i all oändlighet... alternativt anpassa sig till trångboddhet. Känns lite naivt i mina ögon...
  • elle9

Men vilken skitsak att gnälla om. Ska både du och dottern sova där samtidigt så får ni väl ta en sväng till IKEA och köpa en bäddsoffa till vardagsrummet där ni vuxna sover. Problemet löst! Byta om gör du i badrummet.

• Anonym (nn)
    elle9 skrev 2015-06-07 20:49:26 följande:

Men vilken skitsak att gnälla om. Ska både du och dottern sova där samtidigt så får ni väl ta en sväng till IKEA och köpa en bäddsoffa till vardagsrummet där ni vuxna sover. Problemet löst! Byta om gör du i badrummet.

Passa bäddsoffan så inte den flyger iväg den med. Flört
  • Anonym (*)
    Anonym (Delasovrum?!) skrev 2015-06-07 20:47:41 följande:
    Det behöver jag inte fråga om, det  inte direkt rocket science. Med tanke på att kvadratmeterpriserna  i Stockholms innerstad ligger runt 100 000 kr så är svaret rätt uppenbart. Att han valt att bosätta sig där beror förstås på var den andra föräldern bor, skola m m.

Slutledningsförmåga my dear.  

En annan fråga är däremot hur man tänker runt att träffa en ny partner. Om denna skall vara beredd att umgås varannan vecka i all oändlighet... alternativt anpassa sig till trångboddhet. Känns lite naivt i mina ögon...
    Konstigt, du verkade ju inte förstå det för en stund sedan.

Vad jag reagerar på är att man inte "fixar det för sig" med ett riktigt boende. Hade jag haft ett barn hade jag sett till att ha en 3a så att man kan ha varsitt sovrum.

• Anonym (m)
    Anonym (Delasovrum?!) skrev 2015-06-07 20:47:41 följande:
    Det behöver jag inte fråga om, det  inte direkt rocket science. Med tanke på att kvadratmeterpriserna  i Stockholms innerstad ligger runt 100 000 kr så är svaret rätt uppenbart. Att han valt att bosätta sig där beror förstås på var den andra föräldern bor, skola m m. Slutledningsförmåga my dear.   En annan fråga är däremot hur man tänker runt att träffa en ny partner. Om denna skall vara beredd att umgås varannan vecka i all oändlighet... alternativt anpassa sig till trångboddhet. Känns lite naivt i mina ögon...

Å ena sidan förstår du precis varför han bor som han gör, men å andra sidan så kan du inte för ditt liv begripa varför han bor som han gör... Har man inget val så har man. Vill du ha ett liv med den här mannen så måste du och han slå era kloka huvuden ihop för att finna en lösning som passar alla inblandade. Ta bladet från munnen och börja diskutera saken med honom! Det är hans syn på saken som spelar roll här, inte vår.
Svar på tråden Han delar sovrum med sin dotter!