• Anonym (Delasovrum?!)

Han delar sovrum med sin dotter!

Har precis träffat en ny kille. Han har en 8-årig dotter sedan ett tidigare förhållande som han har varannan vecka. Hittills har vi träffats ute eller hos mig men nu har jag för första gången varit hemma hos honom. Jag insåg då att han delar sovrum med sin dotter! Hon har självklart en egen säng men ändå! Är det inte lite märkligt att man inte sett till att ha ett eget sovrum när man är 40 år gammal och ens dotter börjar bli ganska stor?!
    Jag har hittills accepterat att vi bara setts varannan vecka - även om jag tycker det är ett rätt trist upplägg -  för jag tycker inte man introducerar nya partners för sina barn förrän man vet om det är en person man vill fortsätta träffa, men nu börjar jag dra öronen åt mig... Det känns som att även om jag blir introducerad för hans dotter så kan vi ju ändå bara träffas varannan vecka framöver. Jag har ju inget intresse av att dela sovrum med hans dotter! Det är ju inte ett pyjamasparty jag är ute efter och ett sexliv kan man ju glömma... Rimligtvis borde det kännas rätt märkligt även för dottern att dela rum med pappa och "pappas nya tjej"! 
    Singelföräldrar, hur tänker ni egentligen, tycker ni att det är normalt att dela rum med era stora barn och att en ny partner skall göra detsamma? Eller ska man som ny partner acceptera att ses varannan vecka hur länge som helst?

• Svar på tråden Han delar sovrum med sin dotter!
  • Anonym (Delasovrum?!)
    Anonym (*) skrev 2015-06-08 19:09:33 följande:
    Hur tycker du att han ska göra då, så att du blir nöjd?
    Göra och göra. Jag ställer inga krav på att han ska göra någonting i nuläget. Däremot kommer jag ju prata med honom och se hur han tänker, skulle han visa sig vara lika rabiat som vissa i tråden, typ att han alltid tänker bo i den lägenheten och alltid tänker dela rum med sin dotter så är det ju givetvis ingen ide att vi fortsätter det hela. Jag tror dock inte att så är fallet eftersom han är en vettig person. Det som är intressant är ju vad han har för tidsperspektiv på saker och ting.

• Anonym (nn)
    Anonym (Delasovrum?!) skrev 2015-06-08 19:29:58 följande:
    Göra och göra. Jag ställer inga krav på att han ska göra någonting i nuläget. Däremot kommer jag ju prata med honom och se hur han tänker, skulle han visa sig vara lika rabiat som vissa i tråden, typ att han alltid tänker bo i den lägenheten och alltid tänker dela rum med sin dotter så är det ju givetvis ingen ide att vi fortsätter det hela. Jag tror dock inte att så är fallet eftersom han är en vettig person. Det som är intressant är ju vad han har för tidsperspektiv på saker och ting.
    Hur länge till?
    Svar: vet ej.

Vad hade du tänkt dig att få för svar?
  • Anonym (*)
    Anonym (Delasovrum?!) skrev 2015-06-08 19:29:58 följande:
    Vi har nog inte läst samma tråd, ingen har varit rabiat.
  • Anonym (Delasovrum?!)
    Anonym (*) skrev 2015-06-08 19:27:45 följande:
    Så du anser att han inte har en ordnad ekonomi och inte har det ordnat för sig?

Då spelar det väl ingen roll för dig om han delar rum med dottern, du har ju redan dömt ut honom.

Sedan var det inte hans ålder jag kommenterade, utan din.  Jag förväntar mig att någon som är 35+ är tillräckligt livserfaren för att förstå att alla inte lever efter dina normer. Men där hade jag fel.
    Nu är det ju faktiskt inte enbart min påhittade norm eftersom man per definition ses som trångbodd om inte barnen har egna rum. Min definition är faktiskt mer generös eftersom jag anser att barn upp till åtminstone 7-8 års ålder kan dela rum med varandra (åtminstone om de är något jämna i ålder). Att en förälder delar rum med sitt barn tycker jag däremot är att vara trångbodd. Den uppfattningen delar både SCB och Eurostat. Läs på lite innan du uttalar dig om mognad och livserfarenhet.  
  • Anonym (*)
    Anonym (Delasovrum?!) skrev 2015-06-08 19:43:50 följande:
    Nu är det ju faktiskt inte enbart min påhittade norm eftersom man per definition ses som trångbodd om inte barnen har egna rum. Min definition är faktiskt mer generös eftersom jag anser att barn upp till åtminstone 7-8 års ålder kan dela rum med varandra (åtminstone om de är något jämna i ålder). Att en förälder delar rum med sitt barn tycker jag däremot är att vara trångbodd. Den uppfattningen delar både SCB och Eurostat. Läs på lite innan du uttalar dig om mognad och livserfarenhet.  
    Men du missar att man visst kan ha ordnad ekonomi fast man är trångbodd. Han kanske vill bo där han bor pga dottern, inte pga dålig ekonomi.

Men då förstår jag ännu mindre, du dissar honom totalt, vad ser du hos honom?

• Brumma

TS - ni har precis träffats och hittills har det väl knappast funnits ngn anledning för honom att INTE dela rum med dottern? Eller har du tänkt att ni ska flytta ihop imorgon?

Ja. Det är normalt att man som singelförälder delar rum med sin åttaåring. Det anses faktiskt nog bland de flesta inte ovanligt att man samsover längre ändå även i kärnfamiljer...

Nej. Jag tycker inte att man måste ses vv "hur länge som helst".. Men det innebär INTE att du efter en "kort tid" skall kasta ut barnet från pappans rum.. Väljer ni att flytta ihop i framtiden kan det vara dags att se över om flickan behöver ett eget rum (med tillåtelse att komma in vid mardrömmar tex) men så länge ni bara träffas så är det överhuvudtaget inte ngt du bör lägga dig i. Du behöver ju inte sova över i början när du inte känner dottern. Och ett alternativ är ju att ni bäddar åt dig på soffan...

Sex kan man ha på en massa andra ställen än i sovrummet du vet ;)

• Anonym (*)
    Brumma skrev 2015-06-08 20:05:47 följande:

TS - ni har precis träffats och hittills har det väl knappast funnits ngn anledning för honom att INTE dela rum med dottern? Eller har du tänkt att ni ska flytta ihop imorgon?

Ja. Det är normalt att man som singelförälder delar rum med sin åttaåring. Det anses faktiskt nog bland de flesta inte ovanligt att man samsover längre ändå även i kärnfamiljer...

Nej. Jag tycker inte att man måste ses vv "hur länge som helst".. Men det innebär INTE att du efter en "kort tid" skall kasta ut barnet från pappans rum.. Väljer ni att flytta ihop i framtiden kan det vara dags att se över om flickan behöver ett eget rum (med tillåtelse att komma in vid mardrömmar tex) men så länge ni bara träffas så är det överhuvudtaget inte ngt du bör lägga dig i. Du behöver ju inte sova över i början när du inte känner dottern. Och ett alternativ är ju att ni bäddar åt dig på soffan...

Sex kan man ha på en massa andra ställen än i sovrummet du vet ;)

• Brumma
    Anonym (Delasovrum?!) skrev 2015-06-08 19:06:53 följande:

Jag tror jag är långt ifrån ensam om att inte vara intresserad eller bekväm med att dela sovrum med halvstora barn som inte är ens egna. Det är ju fortfarande bara föräldrar som uttalar sig om att dela rum med sina egna barn i tråden -  och det är ju trots allt en annan sak.

Måste ni dela rum om ni skulle flytta ihop då? Det är ju skillnad att bo ihop o sova över ibland liksom...
  • annthos

Eh...TS! Ärligt talat! Så som du resonerar så hoppas jag för killen i fråga och hans dotters skull att ni två inte fortsätter tillsammans. Det vore allt igenom fel!! Du verkar tycka att han är dum i huvudet som delar rum med sin dotter. Jag som ensamstående mamma till två barn ska säga dig att min syn på situationen är ingen annan än att han verkar vara en mysig pappa som inte tänker egoistiskt( typ i stil med: vad ska nya flickvännen tycka om detta om jag träffar någon?) och som säkert gör något som uppskattas av dottern. Om du tycker att han inte har tillräckligt med ekonomiska resurser, så ja! Då har du ju redan gjort ditt val. Släpp honom nu och låt han leva som han vill.

• Anonym (ensamstående)

Jag är singel och samsover med min 4-åring. Han har ett eget rum men vill sova med mig. Jag skulle aldrig kasta ut honom från sängen för att jag träffar en ny kille. Killen jag dejtade sist sov med oss i sängen och var helt ok med det. Mitt barn går alltid först, så är det bara. Kan inte du ta det som det är så tror jag inte att du är redo att vara seriös med någon som har barn.

Svar på tråden Han delar sovrum med sin dotter!