• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-11-11 14:50:35 följande:

Min förhoppning är att få jobba till 1 mars (bf 26/3). Om jag fortsätter må bra och jobbet funkar dvs. Gick hem ca två veckor innan dottern, men tar gärna längre hemmatid nu.

Hoppas det funkar då, med både jobb och välmående! Ja, vara hemma hela mars vore ju en dröm.. Jag hoppas att jag kan jobba hemifrån från 1:a mars, det vore toppen.
  • Elenic
    AKF skrev 2015-11-11 20:17:59 följande:

Jag har fått mina arbetsuppgifter något anpassade, så jag är mer på kontoret än ute och flänger. Skönt eftersom fogarna gör rätt ont till och från.

Jag planerar att jobba februari ut, om jag kan. Sedan är det 28 dagar till BF. Tänker inte vara dumsnål och jobba in i kaklet, man vill ju gärna ha krafter kvar när bebisen kommer.

Lite löst har vi börjat planera föräldraledigheten, ser ut som att jag ska vara föräldraledig första året.

Åh vad bra att du kunnat få anpassade uppgifter! Är glad att jag har ovanligt lite resor just nu, och snart kan jag ju inte resa så mycket. (fast jag har två resor i Europa i januari så jag måste skaffa nån försäkring för det...) Låter som att du täker typ som jag, även om jag hoppas på att jobba hemifrån iaf på 50% i mars också. Men som sagt, är ju skönt om man är lite pigg när bebis kommer också.
  • Elenic
    shecity skrev 2015-11-11 14:22:53 följande:

Jag jobbar också på kontor 8-17 så inte fysiskt ansträngande. Fick enligt RUL nytt BF 18 /3. Mina förhoppningar är att jobba februari ut. Men håller en dialog med chefen, att det inte får bli för stressigt. Men nu verkar det som min ersättare skall komma redan i årskiftet och då tror jag att det kommer vara möjligt att jobba fram till slutet på februari för att jag får en avlastning. Har normalt det väldigt stressigt på jobbet men försöker att vara snäll mot mig själv och fråga mina kollegor när jag känner att det blir för mycket om dom kan hjälpa mig. Sen anser jag att det här med jobbet är högst individuellt och man skall lyssna på sin magkänsla, hälsan går före allt :) Ingen annan kan veta bättre än den som faktiskt bär barnet!!

Det sista skriver jag på grund av att det ofta är många personer som har åsikter om just detta, det är iallafall min egen erfarenhet!

Hahaha, ja - jag tycker att alla har åsikter om allt typ. Men ffa hur länge man ska jobba, hur länge man ska vara f-ledig, om man tänkt jobba under f-ledigheten etc. Tror som du att man känner det bäst själv faktiskt. :)

Låter ju jätteskönt att ha en ersättare på plats redan i årsskiftet. Avlastning vore ju inte helt fel faktiskt...
  • Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2015-11-11 20:18:11 följande:

Aha, tack för info? Så vad tycker ni om detta? :)

Vi är inte helt på det klara med hur vi ska vara lediga, men i stora drag... Har ni planerat?

I grund och botten är det ett steg i rätt riktning för en ökad jämlikhet mellan könen privat och professionellt. Kvinnor får ett bättre liv och män tar ökat ansvar för hem och barn och det borde på sikt leda till att arbetsgivare behandlar anställda mer lika oavsett kön.

För oss passar det illa med denna regel då min man ska slutföra sina studier och jag kommer att ta nästan all ledighet. Med vår stora flicka var det motsatt; jag pluggade och han jobbade.
  • Frida Li
    Emzaan skrev 2015-11-10 21:36:59 följande:

Många förskollärare i tråden!! Kul!!

hur länge tänker ni andra jobba?? Jag vet inte hur jag ska göra, jobbar med ettåringar och känner av i kroppen redan nu. Det är tungt. Födde dessutom för tidigt sist. Hur funkar det med havandeskapspenning, ? ingen erfarenhet

Kolla o läs allt på försäkringskassas hemsida:)
  • aztec

Jag blir hemma fram till årsskiftet 16/17 men börjar studera igen ht 2016 är det tänkt, studerar på distans så får ta hand om bebisen samtidigt ;) sparar vi föräldradagar där. (jobbet som betalar studierna, så inge lån) 2017 lämnar vi lite öppet beroende på mitt jobb.

Sist var jag hemma 6månader. Han ca 3, sen delade vi ca 70/30 i min fördel. Vi båda jobbade skift så gick ihop bra ändå.

Då min man jobbar skift och har högsta föräldrapenningen, så även om jag är hemma lägger vi de få dagarna på hans lediga. Tjänar ca 300:- per dag på detta! Allt för att spara första året så gått det går.

• Reflexen

Sist började jag jobba 20% när dottern var knappa två månader. Det tänker jag inte göra nu! Har annat jobb som inte funkar så och har ärligt talat inte heller lust att jobba så tidigt!

• Smilla80

Tycker föräldrarna själva ska få göra sina egna val när det gäller föräldraledighet, tror de flesta är kompetenta nog att fatta egna, välgrundade beslut utifrån sin familjesituation. Att dela på föräldraledighet är väl något bra ur flera aspekter naturligtvis, men det har man ju möjlighet till redan nu - ett fritt val - varför ska det tvingas fram? Jag tror på demokrati och VALFRIHET. Risken med denna lag är att dagar bara kommer att brinna inne och barnet kommer inte att få vara hemma lika länge som det annars hade kunnat. Istället "tvingas de ut" i barnomsorgen när de är alldeles för små och inte mogna för det, och egentligen hade mått bättre av att vara hemma i lugnets trygga vrå med en förälder. Långtifrån alla familjer har möjlighet att anpassa sig efter detta beslut. Om ena partnern tex är arbetslös känns det ju helt meningslöst att den andra föräldern måste vara hemma samtidigt, en situation som dessutom kan slå stora hål i ekonomin. Är det bra för barnet? I ett jämställdhetsperspektiv - tror ni inte det behövs fler än 3 månader som öronmärks för att det ska ge effekt på arbetsmarknaden? I det hänseendet kanske det krävs att föräldraledigheten kvoteras 50/50?

Svar på tråden Marsbebis 2016