• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Frida Li
    Smilla80 skrev 2015-12-09 06:08:29 följande:

Jag smörjer med Weledas olja för gravida varje dag, har gjort det alla tre gångerna. Har inte fått bristningar tidigare graviditeter iaf men sen om det är tack vare oljan - det vet jag inte! :) får se hur det blir den här gången!

Madski skrev 2015-12-08 22:43:35 följande:

Exakt samma lika här, främst på kvällstid.. Blir tokig.. Känns mycket bättre när jag smörjer in mig.. Dock har jag bara vanlig lotion, måste nog köpa olja snart.. Håller tummarna för att slippa bristningar *peppar,peppar* tips någon?

Ja jag smörjde oxå första grav, o även nu. Bristningar har ju med hormonerna att göra
  • Reflexen

Jag var hos bm på 25-veckors kontroll idag. Fick höra hjärtat och blev stucken i finger och arm. Mitt blodsocker var fint, 4,5 tror jag. Så jag slipper göra glukosbelastningen igen!!!! Tack och lov, för det är riktigt vidrigt! De ska ta sockerprov i fingret varje gång istället. Hellre det...!

Har ni börjat fundera på förlossningen? Bm frågade mig och jag var lite som ett frågetecken - den har liksom känts för avlägsen för att jag ska tänka på den ordentligt.

Är det nån som fött både vaginalt och är snittad som kan jämföra förlossningssätten? Jag har ju bara erfarenhet av snitt o känner därför att jag inte kan bedöma om jag är rädd inför vaginal förlossning.

• LisaKMB

Intressant att ni diskuterar bristningar! Förra graviditeten smörjde jag ingenting men fick ändå inte en enda bristning. Detsamma gäller min mamma och min syster som båda har gått igenom tre graviditeter. Så jag tror definitivt på att det är genetiskt och inget man kan påverka, tyvärr. Däremot så kan det ju kännas bra att smörja magen av andra anledningar!

• LisaKMB
    Reflexen skrev 2015-12-09 20:52:40 följande:

Jag var hos bm på 25-veckors kontroll idag. Fick höra hjärtat och blev stucken i finger och arm. Mitt blodsocker var fint, 4,5 tror jag. Så jag slipper göra glukosbelastningen igen!!!! Tack och lov, för det är riktigt vidrigt! De ska ta sockerprov i fingret varje gång istället. Hellre det...!

Har ni börjat fundera på förlossningen? Bm frågade mig och jag var lite som ett frågetecken - den har liksom känts för avlägsen för att jag ska tänka på den ordentligt.

Är det nån som fött både vaginalt och är snittad som kan jämföra förlossningssätten? Jag har ju bara erfarenhet av snitt o känner därför att jag inte kan bedöma om jag är rädd inför vaginal förlossning.

Jag funderar massor på förlossningen! Bär tyvärr med mig mycket negativt från förra gången som var traumatisk och känner mig riktigt rädd inför kommande. Ska få träffa en barnmorska på förlossningen som har specialkunskaper kring förlossningsrädsla. Jag hoppas verkligen att det ger mig något! Har dock bara erfarenhet av vaginal förlossning.
  • Reflexen

Vad skönt att du ska få träffa en bm på förlossningen, Lisa! Hoppas hen kan hjälpa dig och få dig att känna dig lite lugnare inför denna fl!

Min oro ligger i att inte veta om barnet ligger rätt, då förra graviditeten slutade i akutsnitt pga säte. Jag får extra ul i v35 för att kolla om pyret ligger rätt eller i säte. Det känns bra, all förberedelse är bra!

• aztec
    Reflexen skrev 2015-12-09 20:52:40 följande:

Fick du göra glukosbelastning idag??! :o eller menar du tidigare grav? Kan tänka mig att det är hemskt.

När du gjorde snitt var det planerat eller oplanerat? Om det senare är det något som påverkar denna gång? :)

Jag har inga tankar direkt om förlossningen, är redo är köra igen! Gick bra sist! Dock är min största rädsla inför förlossningen att det blir en snitt :) känns som om många tänker lite tvärtom.
  • NellieMeja

Med min första förlossningen blev det snitt efter över 24 timmars värkarbete å en bebis som vägrade å ta sig ner. Så andra gången var jag orolig för att det skulle bli likadant ville verkligen inte ha snitt igen. Men fick en betydligt kortare förlossning som slutatde i vaginalt så jag hoppas på samma utgång denna gång som med två alltså en vaginalt förlossning

• Reflexen
    aztec skrev 2015-12-09 22:31:16 följande:

Fick du göra glukosbelastning idag??! :o eller menar du tidigare grav? Kan tänka mig att det är hemskt.

När du gjorde snitt var det planerat eller oplanerat? Om det senare är det något som påverkar denna gång? :)

Jag har inga tankar direkt om förlossningen, är redo är köra igen! Gick bra sist! Dock är min största rädsla inför förlossningen att det blir en snitt :) känns som om många tänker lite tvärtom.

Gjorde två glukosbelastningar m dottern och en i v 12 nu. Skulle ha gjort en i v 28 också, men det är den jag slipper! Har haft finfina resultat på alla tre jag gjort, så min kropp verkar hantera socker väldigt bra. Hoppas det fortsätter så.

Snittet var oplanerat. Min bm hade inte känt något, men när jag kom in på förlossningen låg hon i säte o då blev det snitt. Kom in tidigt i värkarbetet, så det gick lugnt till men i journalen kallas det akutsnitt.

Var riktigt rädd för snitt innan, men det var helt okej. Hade såklart ont efteråt och behövde hjälp m att lyfta dottern o ta mig ur sängen i början, men de som fött vaginalt verkade ha lika ont de när man frågade runt kände mig dock snuvad på förlossningsupplevelsen ett bra tag, hade ju förväntat mig vaginalt... Nu är jag nästan mer orolig inför vaginalt eftersom jag iaf gjort snittet o vet hur det är!
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2015-12-09 15:18:04 följande:
    Kan mycket väl tänka mig att det är så, men nu vågar jag inte chansa och avstå! :) är skönt att smörja in magen om inte annat! ;) Tänkte på det här med genetiken... Min mamma och två systrar fick bristningar, men inte jag konstigt nog. Men jag kanske får igen nu vid tredje graviditeten. :p
    Som du sager, det är ju skönt på andra sätt ändå! :) Ja, det är lustigt hur generna faller. Jag och min mamma har inte fått bristningar, men min syster fick mängder! Å andra sidan tror jag att hon ärvt sin hy helt från sin pappas sida (vi har inte samma far) då hon också är ljus och fräknig vilket varken jag eller min mor är, vi är mer hudtyp 2 eller 3...

• Elenic
    Smilla80 skrev 2015-12-09 15:14:07 följande:

Måste bara förtydliga i mitt tidigare inlägg - jag syftade lite på Alex Schulman med frukost på sängen (jag menar, han verkar ju inte vara helt sympatisk i övrigt) - inte på din sambo Elenic som ger dig kaffe på sängen - tycker förstås att det är jättegulligt gjort av honom!! :) och Alex kanske är söt mot Amanda i övrigt, det vet ju inte jag! :)

Gulle, ingen fara! Håller med om analysen av Alex och kan säga att han är väldigt olik min make! (inser nu att jag skrivit  sambo, fast vi har faktiskt varit gifta i 1,5 år ;) )
Svar på tråden Marsbebis 2016