• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Reflexen
    LisaKMB skrev 2015-12-11 18:02:49 följande:

Akut snitt verkar fruktansvärt tufft! Så det upptäcktes först på förlossningen att bebisen låg fel? Du gjorde inga vändningsförsök då? Skönt med extra ul denna gång. För efter vecka 35 brukar inte barnet byta position eller?

Japp, min bm sa hela tiden att bäbisen låg fixerad, men när vi kom in på förlossningen så kände den bm bara snabbt på magen o sa "den ligger i säte, jag hämtar ul-apparaten". På mitt sjukhus får man inte föda vaginalt om bäbisen ligger i säte, så då blev det snitt några timmar senare. Det kallas för akutsnitt eftersom det inte var bestämt sen innan, men allt gick väldigt lugnt till.

Inga vändningsförsök alltså. får se hur det blir nu. Vet inte riktigt om jag hoppas på snitt eller vaginal fl!
  • Madski
    Reflexen skrev 2015-12-11 19:24:21 följande:
    Japp, min bm sa hela tiden att bäbisen låg fixerad, men när vi kom in på förlossningen så kände den bm bara snabbt på magen o sa "den ligger i säte, jag hämtar ul-apparaten". På mitt sjukhus får man inte föda vaginalt om bäbisen ligger i säte, så då blev det snitt några timmar senare. Det kallas för akutsnitt eftersom det inte var bestämt sen innan, men allt gick väldigt lugnt till.

Inga vändningsförsök alltså. får se hur det blir nu. Vet inte riktigt om jag hoppas på snitt eller vaginal fl!
    Usch, vad jobbigt! Skönt dock att bm på förlossningen hade rätt.. Jag trodde att det var tydligt för en bm att känna hur barnet ligger när det är så pass sent i graviditeten, men uppenbarligen inte..

Jag har inte börjat tänka på förlossningen än, men börjar inse att det kanske är läge för det nu!?
  • aztec

Gått 28 fulla veckor nu. Firar med att ligga däckad med 39graders feber, dottern som smittat, själv legat däckad hela vecka men nu är hon frisk och jag sjuk. Härligt! Mannen kommer hem på söndagskväll först. Tips för att underhålla/underlätta? Bara legat på soffan hela dagen och tror inte hon tillåter det imorgon..

• Madski
    aztec skrev 2015-12-11 19:45:30 följande:

Gått 28 fulla veckor nu. Firar med att ligga däckad med 39graders feber, dottern som smittat, själv legat däckad hela vecka men nu är hon frisk och jag sjuk. Härligt! Mannen kommer hem på söndagskväll först. Tips för att underhålla/underlätta? Bara legat på soffan hela dagen och tror inte hon tillåter det imorgon..

Usch, stackare!! Maximal otur att bli sjuk när du är solo hela Helgen.. Hur gammal är dottern? Har du någon släkting eller kompis till dottern som hon kanske kan få vara med imorrn? Be om hjälp om du kan och har möjlighet! Jag och sambon låg däckade i influensan en vecka på jullovet/semestern för två år sen och fick tack och lov en massa hjälp av min mamma som i stort sett fick vara med vår dotter varje dag hela lovet, eller iaf en stund varje dag så att vi båda kunde sova, sen sov vi omlott.. Lider med dig till tusen och skickar en massa styrka!!
  • LisaKMB
    aztec skrev 2015-12-11 19:45:30 följande:

Nästan exakt samma situation här! Sjuk dotter hela veckan som nu har smittat mig (och har gått 28 fulla veckor på söndag). Tyvärr har jag inga jättebra tips. Här har det blivit en hel del film. Dessutom har jag suttit på golvet och kastat/rullat iväg bollar som hon har sprungit och hämtat. Funkade en liten stund i alla fall. Krya på dig!
  • CatEyes
    Carabellis kusp skrev 2015-12-11 05:10:49 följande:
    Vilken otroligt tuff upplevelse! Jag förstår verkligen att det som hände på bb sophia väcker hemska tankar. Och jag antar att folk ofta slänger ur sig att det ju gick bra för er i slutändan? Det är ju bara delvis sant när det skapat ett sånt otroligt trauma. låter som att du fått bra hjälp och stöd ändå?

Jag tycker mig ha förstått att riskerna vid planerat snitt är ytterst små, så även jag också tycker att det är läskigt, så är det ju verkligen ett rutiningrepp. Det hävdas av vissa att det för barnet är ännu säkrare än vaginal förlossning. Om du inte redan sett nåt klipp på hur det går till, så är det kanske bäst att hoppa över det dock; jag såg när gudrun Schyman föder i en mycket detaljerad film innan jag skulle föda och tror inte det var så smart
    Ja! Jag har hört allt möjligt. De flesta tycker att det är bra att jag föder med snitt, men vissa vill fortfarande övertala mig att vaginalt är bäst. Blir så förbannad att folk bara måste ge sin åsikt. Vill inte riktigt behöva berätta hur det känns i underlivet efter att man har spruckit typ hela vägen, hahaah.

Några klipp vågar jag nog inte se, hahaha. Gjorde det misstaget med att se vaginala förlossningar, blev ju livrädd!! Tur att kroppen läker :)
  • CatEyes
    Elenic skrev 2015-12-11 08:43:40 följande:
    Hej,
    Känner också som du, det här är INTE mysigt och hur ska jag stå ut i 3 månader (minst) till...? Känner mig redan stor, tung, otymplig. Sover dåligt, orkar inget, har ont i fogarna etc. Visst är det mysigt att känna bebisen i magen men vill nästan hellre ha h*n här så snart som möjligt.
    Hoppas du får bra stöd och hjälp inför snittet så att det går så smidigt som möjligt med allt. Kram!
    Tack!!!

Jag sover också dåligt :( Det är så jobbigt att inte fungera normalt. Kan inte ens dammsuga utan att bli helt slut, dagen efter kommer jag knappt upp från sängen.

Känner mig också stor och folk ska så klart kommentera hur jag ser ut. Gaaahhh. Ska bli skönt att bli "normal" igen :)
  • CatEyes
    Reflexen skrev 2015-12-11 10:57:55 följande:

Uj, då hoppas jag verkligen att du snart får ditt snitt godkänt, Cateyes!

Min erfarenhet av snitt är ju positiv. Det gick lugnt till väga och personalen var jätterar. Mitt var ju ett mellanting mellan planerat och akut, så med ett planerat skulle jag vara helt lugn innan. Smärtan efteråt är ju så individuell, oavsett förlossningssätt, jag har tex dåligt läkkött och är lite kinkig med smärta. Min kompis var dock uppe direkt efter sitt snitt o i princip helt opåverkad.

Skönt att läsa att ditt snitt var en positiv upplevelse. Just det där lugnet som du säger är något jag vill ha, det blev så kaotisk sist när massa folk rusade in i rummet.

Jag är nog rädd att få en jätte blödning eller en infektion efter snittet. Smärtan klarar jag nog av, fast det är ju inte kul att ha ont. Skulle vara underbart att det blir som med din kompis, hihihi.
  • Sötistilde
    Madski skrev 2015-12-11 19:37:17 följande:
    Usch, vad jobbigt! Skönt dock att bm på förlossningen hade rätt.. Jag trodde att det var tydligt för en bm att känna hur barnet ligger när det är så pass sent i graviditeten, men uppenbarligen inte..

Jag har inte börjat tänka på förlossningen än, men börjar inse att det kanske är läge för det nu!?
    Reflexen: exakt samma sak hände mig!!!!!! Exakt samma historia!!!! Min bm sa hela tiden att den är fixerad o klar men Kom in på förlossningen o bm kände snabbt och sa den är i säte och på med ultraljudet... Så blev snitt!!!!! Vill absolut inte få snitt igen!!!!! Så är faktiskt redan rädd och nervös för hur barnet ligger/kommer att ligga :(
  • Reflexen
    Sötistilde skrev 2015-12-11 21:45:45 följande:

Reflexen: exakt samma sak hände mig!!!!!! Exakt samma historia!!!! Min bm sa hela tiden att den är fixerad o klar men Kom in på förlossningen o bm kände snabbt och sa den är i säte och på med ultraljudet... Så blev snitt!!!!! Vill absolut inte få snitt igen!!!!! Så är faktiskt redan rädd och nervös för hur barnet ligger/kommer att ligga :(

Nej, men så lustigt! Trodde det var jätteovanligt. Jag tror att min bm kände fel hela tiden och att dottern legat fixerad i säte. Dels pga att jag inte känt nån vändning o dels pga att hon var v-formad när hon kom ut (kunde alltså inte sträcka ut benen och ligga platt på rygg).

Fråga om du kan få extra läges-ul, min bm bokade ju in det så fort jag nämnde att jag var lite orolig över sätesbjudning igen. Tror hon bokade in i v35 o 37. Det är ju inga stora ul-undersökningar, bara så att kolla åt vilket håll pyret ligger, sa bm.

Om du känner dig orolig över snitt är det ju jätteviktigt att du får ett bra bemötande och så mycket som kan underlätta för dig som möjligt.
Svar på tråden Marsbebis 2016