• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-12-09 20:52:40 följande:

Jag var hos bm på 25-veckors kontroll idag. Fick höra hjärtat och blev stucken i finger och arm. Mitt blodsocker var fint, 4,5 tror jag. Så jag slipper göra glukosbelastningen igen!!!! Tack och lov, för det är riktigt vidrigt! De ska ta sockerprov i fingret varje gång istället. Hellre det...!

Har ni börjat fundera på förlossningen? Bm frågade mig och jag var lite som ett frågetecken - den har liksom känts för avlägsen för att jag ska tänka på den ordentligt.

Är det nån som fött både vaginalt och är snittad som kan jämföra förlossningssätten? Jag har ju bara erfarenhet av snitt o känner därför att jag inte kan bedöma om jag är rädd inför vaginal förlossning.

Skönt slippa glukostbelastningen! Jag gjorde sån första graviditeten och det var som sagt vidrigt (min pappa hade diabetes, det var därför det gjordes).

Jag har faktiskt börjat fundera smått på förlossningen men känner också att det är jättelångt borta. Är inte alls förberedd och skulle nånting dra igång för tidigt skulle jag vara helt lost känns det som. Ska väl försöka läsa om Att föda eller nåt sånt över jul.

Har bara fött vaginalt och är livrädd för snitt (eller ja, alla former av medicinska ingripanden...) så jag hoppas att det funkar den här gången också.
  • AKF

Hej! En fråga om moderskapsintyget. Behöver Försäkringskassan lönespecifikationer även om man har en sgi fastställd sedan innan, har ju redan barn och är inne i systemet så att säga. Någon som har koll?

• aztec
    Reflexen skrev 2015-12-10 08:43:56 följande:

Gjorde två glukosbelastningar m dottern och en i v 12 nu. Skulle ha gjort en i v 28 också, men det är den jag slipper! Har haft finfina resultat på alla tre jag gjort, så min kropp verkar hantera socker väldigt bra. Hoppas det fortsätter så.

Snittet var oplanerat. Min bm hade inte känt något, men när jag kom in på förlossningen låg hon i säte o då blev det snitt. Kom in tidigt i värkarbetet, så det gick lugnt till men i journalen kallas det akutsnitt.

Var riktigt rädd för snitt innan, men det var helt okej. Hade såklart ont efteråt och behövde hjälp m att lyfta dottern o ta mig ur sängen i början, men de som fött vaginalt verkade ha lika ont de när man frågade runt kände mig dock snuvad på förlossningsupplevelsen ett bra tag, hade ju förväntat mig vaginalt... Nu är jag nästan mer orolig inför vaginalt eftersom jag iaf gjort snittet o vet hur det är!

Någon speciell anledning till att du fick göra glukosbelastning? Eller är det vanligt bara att jag har missat något? ;)

Aha okej! Är det något som de kommer kolla noga efter i slutskedet i denna grav eller brukar kanske inte hända igen? :)
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-12-10 08:43:56 följande:
    Gjorde två glukosbelastningar m dottern och en i v 12 nu. Skulle ha gjort en i v 28 också, men det är den jag slipper! Har haft finfina resultat på alla tre jag gjort, så min kropp verkar hantera socker väldigt bra. Hoppas det fortsätter så.

Snittet var oplanerat. Min bm hade inte känt något, men när jag kom in på förlossningen låg hon i säte o då blev det snitt. Kom in tidigt i värkarbetet, så det gick lugnt till men i journalen kallas det akutsnitt.

Var riktigt rädd för snitt innan, men det var helt okej. Hade såklart ont efteråt och behövde hjälp m att lyfta dottern o ta mig ur sängen i början, men de som fött vaginalt verkade ha lika ont de när man frågade runt kände mig dock snuvad på förlossningsupplevelsen ett bra tag, hade ju förväntat mig vaginalt... Nu är jag nästan mer orolig inför vaginalt eftersom jag iaf gjort snittet o vet hur det är!
    Just det där med att ha ont efteråt är det som jag tycker verkar bökigt med snitt. Då har man ju bebisen hos sig och vill amma och njuta och ha det mysigt! Jag hade inte alls ont efter mina vaginala förlossningar (utom eftervärkar då). Med dottern var vi på kalas när hon var 4 dagar gammal och med sonen, som vi gick hem med 12 timmar efter förlossningen, så tog vi en promenad tillbaka till sjukhuset på kontrollen efter 2,5 dygn - totalt sådär 6-8 km. Vill vara i så god form efteråt om det går den här gången också.
  • Smilla80
    Elenic skrev 2015-12-10 09:03:07 följande:

Gulle, ingen fara! Håller med om analysen av Alex och kan säga att han är väldigt olik min make! (inser nu att jag skrivit  sambo, fast vi har faktiskt varit gifta i 1,5 år ;) )

Åh du har säkert sagt make/man men jag som mindes fel! :) Kul, vi har också varit gifta ungefär lika länge, sedan förra sommaren! :) och du, skönt att din man är totalt olik Alex...
  • Smilla80

Det låter inte alls särskilt kul med glukosbelastning - hur går det till egentligen?

Skönt att du hade bra värde nu reflexen! På tal om värden, på dig o mig Elenic skiljer det ju en dag på BF - och jag hade 22 i SF-mått, så vi ligger väldigt lika. Bm nämnde ingenting att det skulle vara i underkant, men det kan ju vara bra att veta om! Hon sa bara att jag inte ska jämföra med andra för det kan bero mycket på hur mkt fett man har på magen osv... Har legat så med de andra med.

• CatEyes

Hej!

Det var länge sen jag skrev här. Är i vecka 27 och allt flyter på bra förutom "små saker" som känns jobbiga ibland, som t ex. foglossning. Försöker vila så mycket det går.

Jag är riktigt trött på att vara gravid. Jag försöker njuta, det är mysigt att känna hennes rörelser men jag förstår inte hur jag ska orka 3 månader till :(

Jag ska föda med planerat snitt så det blir mycket prat med olika läkare osv, skitjobbigt!!

Såg att ni pratade om glukosbelastning, gjorde ett för 3 veckor sedan. Tyckte inte att det var så farligt. Stick i fingret, dricka något jätte sött, vänta 2 timmar (tråkigt!!) och stick i fingret igen. Fick bra resultat :)

• Elenic
    Smilla80 skrev 2015-12-10 11:34:46 följande:

Det låter inte alls särskilt kul med glukosbelastning - hur går det till egentligen?

Skönt att du hade bra värde nu reflexen! På tal om värden, på dig o mig Elenic skiljer det ju en dag på BF - och jag hade 22 i SF-mått, så vi ligger väldigt lika. Bm nämnde ingenting att det skulle vara i underkant, men det kan ju vara bra att veta om! Hon sa bara att jag inte ska jämföra med andra för det kan bero mycket på hur mkt fett man har på magen osv... Har legat så med de andra med.

Jamen, så är det ju - man ska väl egentligen bara följa "sin" kurva, precis som bebisarna ska det sen. Har också för mig att olika mätare kan få olika resultat, en cm är ju rätt liten diff, det är ju inte direkt ett exakt verktyg de använder. ;) Jag har faktiskt alltid legat liiiite över normalkurvan, men som sagt - ny BM nu som kanske mäter lite olika.

Glukosbelastning är egentligen inte farligt alls: Fastande mage (12 timmar), blodprov, dricka en liter sockerlösning, vänta två timmar, blodprov. Men då jag AVSKYR sött (verkligen ogillar smaken av allt annat  sött än frukt typ) och särskilt på fastande mage är det timmar av att hålla tillbaka kraftiga kväljningar. Så jag skyr det som pesten. ;)
  • NellieMeja
    AKF skrev 2015-12-10 10:10:05 följande:

Hej! En fråga om moderskapsintyget. Behöver Försäkringskassan lönespecifikationer även om man har en sgi fastställd sedan innan, har ju redan barn och är inne i systemet så att säga. Någon som har koll?

Jag ringde försäkringskassan just om detta. Har ju oxå barn sen innan å är fastanställd å är inne i systemet. Det svaret jag fick är att det nya regler man kan låta bli men då kanske man får fylla i detta efterhand så jag skickade in den för säkerhets skull slippa å greja med detta när bebis är född tänkte jag
  • Reflexen

Jag får göra glukosbelastning pga högt BMI. Då ökar risken för gravdiabetes, så man får göra testet två gånger per graviditet. Det är inte läskigt eller gör ont, men sockerlösningen är så stark/mättad att det är svårt för mig att dricka den utan att spy.

Svar på tråden Marsbebis 2016