• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Reflexen

Jisses, vad jag också börjar känna mig gravid nu! Får sammandragningar om jag går i normal takt längre än typ några hundra meter. Går jag med små tråkiga myrsteg o tar många pauser så går det bra lite frustrerande är det. Känner också av foglossning i ljumskarna, så försöker skona kroppen så gott det går. Tar hissen upp från fikat på jobbet tex, känns urtöntigt!

Fast jag gillar ändå fortfarande att vara gravid o känna Lillbusen sparka för fullt

• Reflexen

Aztec o Lisa

Stackare! Hoppas att ni snart blir bättre!!!

Vet ju inte ålder på era barn , men kan det funka med julpyssel (lim, toarullar, papper, färger, paljetter osv)? Har ni någon fleecefilt som ni kan offra är det perfekt att börja sy i (om man vågar låta dem ha nål/sax) (tyg, lite band/snören, tråd och en älskad docka/gosedjur som får nya kläder). Baka pepparkakor? Film? Barnkanalen? Bolibompasajten har många bra spel.

• AKF

Tack! Jag fattar. Jag har sökt på nätet och prövade att ringa, men det var så hög belastning på kundtjänst så jag fick inte ens stå i telefonkö.

Jag har iaf fått ett intyg av min arbetsgivare som heter intyg om anställning och lön. Där ingår årsarbetstid och lön exkl semestertillägg etc. Gissar att det också funkar.

NellieMeja skrev 2015-12-10 15:02:51 följande:

Jag ringde försäkringskassan just om detta. Har ju oxå barn sen innan å är fastanställd å är inne i systemet. Det svaret jag fick är att det nya regler man kan låta bli men då kanske man får fylla i detta efterhand så jag skickade in den för säkerhets skull slippa å greja med detta när bebis är född tänkte jag

• NellieMeja

Jag är helknäpp ibland. Kan helt plötsligt trots foglossningen å åderbråck i snippan å rörelse i magen av bebisen Å just det jag är ju gravid jag ska ha ett BARN till skit knäppa tankar det är som huvudet inte fattat att man ska få ett barn. hihi. Sen är jag tankspridd å glömsk annars när jag inte är gravid. Men nu är det ännu värre kan gå iväg till köket å när jag kommer dit har jag glömt vad jag skulle göra där.

• aztec

Överlevde dagen! Fortfarande sjuk men inte legat helt död i soffan Hela dagen iallafall. Min flicka är 3,5 så mutade med att ta bilen till affären så hon fick köpa lördagsgodis och en ny leksak. Blev en enhörning som hon lekt med hela dagen sen. Det plus netflix funkade idag med!

Har ingen släkt i närheten men min snälla mor, 10mil bort, skulle åka hit imorgon så det ser vi båda fram emot. Träffa lite folk efter en instängd vecka :)

Inte blivit av att komma iväg till VC för influensa sprutan (bara onsdagar mellan 15-17) men ska ta mig dit nu nästa vecka. Blev påmind hur hemskt det var att vara sjuk som gravid. Blev som sagt däckad av influensan min förra grav och blev sjukskriven förra året för influensan i 5v förra vintern. Om jag inte hade varit så mottaglig (som jag tydligen är) så hade jag nog hoppat. Men blä, inte en sån här vecka till.

PS, 28+1 idag! Tiden går fort nu när julen är nära tycker jag

• Sötistilde
    Reflexen skrev 2015-12-12 00:52:35 följande:
    Nej, men så lustigt! Trodde det var jätteovanligt. Jag tror att min bm kände fel hela tiden och att dottern legat fixerad i säte. Dels pga att jag inte känt nån vändning o dels pga att hon var v-formad när hon kom ut (kunde alltså inte sträcka ut benen och ligga platt på rygg).

Fråga om du kan få extra läges-ul, min bm bokade ju in det så fort jag nämnde att jag var lite orolig över sätesbjudning igen. Tror hon bokade in i v35 o 37. Det är ju inga stora ul-undersökningar, bara så att kolla åt vilket håll pyret ligger, sa bm.

Om du känner dig orolig över snitt är det ju jätteviktigt att du får ett bra bemötande och så mycket som kan underlätta för dig som möjligt.
    Ja väldigt lustigt..., min bm hade kännt fel, oxå att den låg fixerad i säte. För när min dotter föddes låg hon som en fällkniv och var jättesvår att mäta. Jag får ett extra ultraljud.. Får veta när det blir av min bm- ska dit på onsdag...
    Det var bra av din bm att du får 2ul :) min bm är jättebra!!! Och det känns tryggt ...
  • mammave

Reflexen: jag förstår dina tankar om fl. Min första var planerat snitt pga säte (vilket jag kände själv o vill ha ett ul för att kolla det då bm var osäker). Med min andra hade jag många tankar om snitt el vaginalt (snittet var en positiv upplevelse). Till slu, efter samtal med läkare, bestämde jag mig för vaginalt (jag fick bestämma själv efter att ha bråkat lite med vården). Och denna förlossning gick oxå väldigt bra (förutom lite komplikationer med moderkakan efteråt). Så nu kör vi på vaginalt (om inget annat inträffar). Har dock inte hunnit fundera på fl än, men är väl dags nu (v 29+0 idag). Allt beror ju på hur det går o det finns risker med båda sätten o man vet ju tyvärr aldrig hur ens egen blir....

• Elenic
    NellieMeja skrev 2015-12-12 19:24:58 följande:

Jag är helknäpp ibland. Kan helt plötsligt trots foglossningen å åderbråck i snippan å rörelse i magen av bebisen Å just det jag är ju gravid jag ska ha ett BARN till skit knäppa tankar det är som huvudet inte fattat att man ska få ett barn. hihi. Sen är jag tankspridd å glömsk annars när jag inte är gravid. Men nu är det ännu värre kan gå iväg till köket å när jag kommer dit har jag glömt vad jag skulle göra där.

Haha, förstår dig helt och fullt- jag känner likadant. Kan inte förstå eller ens våga tänka på att vi har en ny människa hos oss om tre månader. Det är för otroligt för att kunna ta in... Kram!
  • Elenic
    aztec skrev 2015-12-12 19:40:58 följande:

Överlevde dagen! Fortfarande sjuk men inte legat helt död i soffan Hela dagen iallafall. Min flicka är 3,5 så mutade med att ta bilen till affären så hon fick köpa lördagsgodis och en ny leksak. Blev en enhörning som hon lekt med hela dagen sen. Det plus netflix funkade idag med!

Har ingen släkt i närheten men min snälla mor, 10mil bort, skulle åka hit imorgon så det ser vi båda fram emot. Träffa lite folk efter en instängd vecka :)

Inte blivit av att komma iväg till VC för influensa sprutan (bara onsdagar mellan 15-17) men ska ta mig dit nu nästa vecka. Blev påmind hur hemskt det var att vara sjuk som gravid. Blev som sagt däckad av influensan min förra grav och blev sjukskriven förra året för influensan i 5v förra vintern. Om jag inte hade varit så mottaglig (som jag tydligen är) så hade jag nog hoppat. Men blä, inte en sån här vecka till.

PS, 28+1 idag! Tiden går fort nu när julen är nära tycker jag

Skönt att det gick så bra iaf! Hoppas att ni fick en fin dag med mamma. :)
  • Elenic

Bläääääääää. Urdålig dag idag. Verkligen. Är bara trött, uschig, känner mig stor och tung och bläig. Sådär så att jag nästan är på gränsen att fundera på om det här med bebis var en så bra idé egentligen...

Allt handlar väl mest egentligen om att jag blev grymt irriterad på maken idag. Vilket egentligen är orättvist, då han på sista tiden verkligen varit en klippa och steppat upp ordentligt när det gäller stöd hemma och med barnen, låtit mig vila mer osv. Så egentligen var det jättelarvigt att bli så sur på honom för en småsak (Kort story: Han vill köpa en ny teknikpryl att ha på sitt nya jobb, då abonnemanget står på mig måste jag då ta mig in till city och signera avtalet den här veckan och jag har inte TID och inte lust att sitta i bilköer för att han ska köpa en ny leksak som jag tycker är helt onödig och jag skulle önska att han istället brydde sig om att köpa saker till bebisen och gjorde fint hemma I vårt hem istället för att bara tänka på hans nya jobb. Typ.) Så egentligen fattar jag ju att det bara är jag som är gravidjobbig, fast jag tycker att han kunde visa lite mer hänsyn och tänka efter också och inte bara gå all in på sina behov. Men jag ORKAR bara inte lyfta mig över sakfrågan och vara snäll och trevlig. Och därför sitter jag nu kvar på jobbet och jobbar trots att jag är megatrött och vill åka hem men jag vet att jag kommer bete mig mindre bra och inte göra en trevlig kväll om jag åker hem så jag struntar i det. Typ.

I övrigt börjar jag känna mig klart färdig för semester.. Jobbar den här veckan ut och sen leeeeedigt. Lovely! Sover så dåligt och känner mig så ur form, skulle lätt klara att bara ligga på soffan och glo på Netflix i en vecka. (Och de som känner mig vet att det INTE är mitt normalstadie.)

Är också glad över att jag ska till sjukgymnasten för foglossningen nu på fredag. Det börjar göra rejält ont och idag när jag var och skulle köra spinning (enda träningen som funkat på sista tiden) så kände jag att inte ens det fungerar längre. Hoppas på att kunna få vattengympa hos sjukgymnasten. Och akupunktur och massage och naprapati. Anything!

Har också börjat oroa mig massor för liten. Har haft en lite för intensiv period med mycket konserter/scentid och haft mycket sammandragningar och stenhård mage. Har börjat noja om att jag känner mindre/svagare fosterrörelser (vilket mycket väl kan vara att jag inte har tid att känna efter...), och också börjat noja för Downs, missbildningar och annat mindre kul. Vore så skönt att bara kunna titta in och se att allt är fint och ok och att allt blir bra. Vill vara veta att allt blir bra, på alla sätt, typ.

Kanske ska åka hem ändå och be om en bamsekram... ;)

Kram på er som orkade lyssna!

Svar på tråden Marsbebis 2016