• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Reflexen
    NellieMeja skrev 2015-12-10 06:14:09 följande:

Med min första förlossningen blev det snitt efter över 24 timmars värkarbete å en bebis som vägrade å ta sig ner. Så andra gången var jag orolig för att det skulle bli likadant ville verkligen inte ha snitt igen. Men fick en betydligt kortare förlossning som slutatde i vaginalt så jag hoppas på samma utgång denna gång som med två alltså en vaginalt förlossning

Usch, vad jobbigt med så utdragen förlossning som med din etta. Det är ju lite av en mardröm!

Förstår att du är glad över att tvåan gick så mycket bättre! Då går säkert den här också bra!

Var det nån skillnad på hur du mådde efter snittet resp vaginala?
  • CatEyes
    Reflexen skrev 2015-12-10 21:43:47 följande:

Cateyes:

När ska du snittas? Hur långt före bf vågar de lägga det?

Jag vet inte. Det brukar vara 1-2 veckor innan BF. Jag har inte fått det beviljat på papper än så jag har inte fått ett datum.

Jag fick havandeskapsförgiftning sist + stort barn (över 5 kilo) så jag tror att det blir minst 1 vecka innan.
  • Reflexen
    CatEyes skrev 2015-12-10 22:21:27 följande:

Jag vet inte. Det brukar vara 1-2 veckor innan BF. Jag har inte fått det beviljat på papper än så jag har inte fått ett datum.

Jag fick havandeskapsförgiftning sist + stort barn (över 5 kilo) så jag tror att det blir minst 1 vecka innan.

Hoppas du snart får det på pränt! Skönt att kunna släppa oron/tankarna sen.

Blev du snittad med förra?
  • CatEyes
    Reflexen skrev 2015-12-10 22:48:42 följande:
    Hoppas du snart får det på pränt! Skönt att kunna släppa oron/tankarna sen.

Blev du snittad med förra?
    Ja, hoppas att det blir klart snart, så man kan andas ut.

Jag födde vaginalt (var fruktansvärt). Det har varit mycket prat med läkare om första förlossningen, skit jobbigt psykiskt att prata om det. Bryter ihop så fort jag börjar läsa min journal.

Om ni har läst om mamman som dog på BB Sophia så var min förlossning ungefär så där, förutom att jag bara svimmade och inte fick hjärtstopp som den mamman.

Är jätte rädd för snitt också men är mest rädd för komplikationer med vaginalt, vågar inte riskera att det händer igen.
  • Carabellis kusp
    CatEyes skrev 2015-12-10 23:13:18 följande:

Ja, hoppas att det blir klart snart, så man kan andas ut.

Jag födde vaginalt (var fruktansvärt). Det har varit mycket prat med läkare om första förlossningen, skit jobbigt psykiskt att prata om det. Bryter ihop så fort jag börjar läsa min journal.

Om ni har läst om mamman som dog på BB Sophia så var min förlossning ungefär så där, förutom att jag bara svimmade och inte fick hjärtstopp som den mamman.

Är jätte rädd för snitt också men är mest rädd för komplikationer med vaginalt, vågar inte riskera att det händer igen.

Vilken otroligt tuff upplevelse! Jag förstår verkligen att det som hände på bb sophia väcker hemska tankar. Och jag antar att folk ofta slänger ur sig att det ju gick bra för er i slutändan? Det är ju bara delvis sant när det skapat ett sånt otroligt trauma. låter som att du fått bra hjälp och stöd ändå?

Jag tycker mig ha förstått att riskerna vid planerat snitt är ytterst små, så även jag också tycker att det är läskigt, så är det ju verkligen ett rutiningrepp. Det hävdas av vissa att det för barnet är ännu säkrare än vaginal förlossning. Om du inte redan sett nåt klipp på hur det går till, så är det kanske bäst att hoppa över det dock; jag såg när gudrun Schyman föder i en mycket detaljerad film innan jag skulle föda och tror inte det var så smart
  • NellieMeja
    Reflexen skrev 2015-12-10 21:23:50 följande:

Usch, vad jobbigt med så utdragen förlossning som med din etta. Det är ju lite av en mardröm!

Förstår att du är glad över att tvåan gick så mycket bättre! Då går säkert den här också bra!

Var det nån skillnad på hur du mådde efter snittet resp vaginala?

Nä första förlossningen var inte kul. Var helt slutkörd efter å mådde inte bra alls. Hade jätteont efteråt å eftersom inte foglossningen å åderbråck släppte med en gång så var det jätte jobbigt å få igång amningen för det gjorde så ont å sitta både med snittet å det andra problemen jag hade. Med andra vaginala förlossning en helt annan upplevelse mådde jätte bra direkt efter kunde sitta upp direkt efteråt å var inte alls så slutkörd så jag hoppas verkligen att det blir likadant nu.
  • Elenic
    CatEyes skrev 2015-12-10 12:26:47 följande:

Hej!

Det var länge sen jag skrev här. Är i vecka 27 och allt flyter på bra förutom "små saker" som känns jobbiga ibland, som t ex. foglossning. Försöker vila så mycket det går.

Jag är riktigt trött på att vara gravid. Jag försöker njuta, det är mysigt att känna hennes rörelser men jag förstår inte hur jag ska orka 3 månader till :(

Jag ska föda med planerat snitt så det blir mycket prat med olika läkare osv, skitjobbigt!!

Såg att ni pratade om glukosbelastning, gjorde ett för 3 veckor sedan. Tyckte inte att det var så farligt. Stick i fingret, dricka något jätte sött, vänta 2 timmar (tråkigt!!) och stick i fingret igen. Fick bra resultat :)

Hej,
    Känner också som du, det här är INTE mysigt och hur ska jag stå ut i 3 månader (minst) till...? Känner mig redan stor, tung, otymplig. Sover dåligt, orkar inget, har ont i fogarna etc. Visst är det mysigt att känna bebisen i magen men vill nästan hellre ha h*n här så snart som möjligt.
    Hoppas du får bra stöd och hjälp inför snittet så att det går så smidigt som möjligt med allt. Kram!
  • Reflexen

Uj, då hoppas jag verkligen att du snart får ditt snitt godkänt, Cateyes!

Min erfarenhet av snitt är ju positiv. Det gick lugnt till väga och personalen var jätterar. Mitt var ju ett mellanting mellan planerat och akut, så med ett planerat skulle jag vara helt lugn innan. Smärtan efteråt är ju så individuell, oavsett förlossningssätt, jag har tex dåligt läkkött och är lite kinkig med smärta. Min kompis var dock uppe direkt efter sitt snitt o i princip helt opåverkad.

• LisaKMB
    Reflexen skrev 2015-12-09 22:27:25 följande:

Vad skönt att du ska få träffa en bm på förlossningen, Lisa! Hoppas hen kan hjälpa dig och få dig att känna dig lite lugnare inför denna fl!

Min oro ligger i att inte veta om barnet ligger rätt, då förra graviditeten slutade i akutsnitt pga säte. Jag får extra ul i v35 för att kolla om pyret ligger rätt eller i säte. Det känns bra, all förberedelse är bra!

Akut snitt verkar fruktansvärt tufft! Så det upptäcktes först på förlossningen att bebisen låg fel? Du gjorde inga vändningsförsök då? Skönt med extra ul denna gång. För efter vecka 35 brukar inte barnet byta position eller?
Svar på tråden Marsbebis 2016