• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Madski
    Madski skrev 2015-12-16 10:35:15 följande:

Hej, har en liten fråga, borde kanske ringa bm, men orkar inte ringa i onödan.. Har fått en konstig värk/smärta precis ovanför gravidmagen. Känns typ som en kombination av håll/känslan när man är jätte hungrig/värk.. Någon som känner igen det?

En liten uppdatering.. Ringde till slut bm som trodde att det berodde på att magmunnen blivit inflammerad pga halsbrännan. Hon sa åt mig att testa losec samt gå hem och ta det lugnt.. Sagt och gjort, losec inhandlades och jag gick hem och vilade.. Blev hemma även på torsdagen, men jobbade dock 6 av 8 timmar så det blev inte så mycket vila, men en helt annan sak att jobba hemifrån än på kontoret., min egna diagnos är så hörni efterhand halsbrännan i kombination med stress.. Ser minst sagt fram emot lite julledighet nu :) men i det stora hela så är allt bra igen, ingen värk etc, utan vara lite småkrämpor då och då *peppar,peppar*
  • Carabellis kusp
    Madski skrev 2015-12-20 21:38:58 följande:

En liten uppdatering.. Ringde till slut bm som trodde att det berodde på att magmunnen blivit inflammerad pga halsbrännan. Hon sa åt mig att testa losec samt gå hem och ta det lugnt.. Sagt och gjort, losec inhandlades och jag gick hem och vilade.. Blev hemma även på torsdagen, men jobbade dock 6 av 8 timmar så det blev inte så mycket vila, men en helt annan sak att jobba hemifrån än på kontoret., min egna diagnos är så hörni efterhand halsbrännan i kombination med stress.. Ser minst sagt fram emot lite julledighet nu :) men i det stora hela så är allt bra igen, ingen värk etc, utan vara lite småkrämpor då och då *peppar,peppar*

Vad skönt att det var en så pass banal åkomma som är lätt att behandla. Jag började också med omeprazol nu i veckan, tack Astra för det! Jag åt i förra graviditet från ca v 27 så det har klarat sig längre ändå.
  • Carabellis kusp

Det var länge sedan vi pratade namn nu, men vad tycks om Elise med betonat e på slutet? Är det inte lite fint?

• Tessie83
    Emzaan skrev 2015-12-20 20:25:44 följande:

Någon som varit på kontroll av livmodertappen? Hur går det till?

Jag Ska på kontroll den 5 januari när jag är i v 28, dottern är född v 29. Är riktigt orolig vill inte ha en prematurbebis igen.

Har varit på det två gånger redan denna graviditet. Läkaren gör ett vaginalt ultraljud av livmodertappen och mäter dess längd. Känns typ inget. Hoppas allt går bra
  • Reflexen
    Carabellis kusp skrev 2015-12-20 22:30:11 följande:

Det var länge sedan vi pratade namn nu, men vad tycks om Elise med betonat e på slutet? Är det inte lite fint?

Hur menar du med betonat? Elis-ä (bara läsa alla bokstäverna på gammelsvenskt sätt) eller Eliss-ee (Elisé). Tycker det är fina namn. Kan dock behöva förklaras hela tiden eftersom de flesta nog tror det ska uttalas med stumt e.

Jag har fortfarande Isak och Tyra i topp här.
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-12-21 09:00:40 följande:

Hur menar du med betonat? Elis-ä (bara läsa alla bokstäverna på gammelsvenskt sätt) eller Eliss-ee (Elisé). Tycker det är fina namn. Kan dock behöva förklaras hela tiden eftersom de flesta nog tror det ska uttalas med stumt e.

Jag har fortfarande Isak och Tyra i topp här.

Den gammalsvenska/norska/tyska varianten är det jag är ute efter e-lis-ä. Jo, jag är väl rädd att du har rätt i att det blir ett evigt projekt för barnet att förklara hur det uttalas... Gillar inte E-liiiis alls på samma sätt, då likt Elis som förvisso är ett hyvens mansnamn.

Isak och tyra är fint! Skönt att ha nåt som känns rätt! Tycker namn är så svårt.
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2015-12-20 20:39:45 följande:
    Jag har 6/3, så förhoppningsvis är jag förlöst innan ditt BF. Eller ska vi enas om 13/3? fast våffeldagen är tufft! Jag har egentligen tänkt föda på kvinnodagen.

Vattengympa som du skrev om låter jättebra! Ska försöka börja på det när jag går ner i tid efter nyår. Synd att det är dyrt!
    Då hoppas jag verkligen att du har fått före mig! Med mitt track record kanske du får en hel månad före mig faktiskt... ;)

Ja, det blir ju knepigt att vara på vattengympa 15:00 (som är den tid jag fått) och jobba heltid samtidigt.. Min BM har ju föreslagit 50% sjukskrivning som jag kanske borde hoppa på. Samtidigt är det ju bara 7 veckors jobb det handlar om (!) för mig innan jag tänkt gå hem...

Har faktiskt inte koll på kostnaden, men jag gissar att det jag ska gå på är inom sjukgymnastiken och då är det samma kostnad som ett besök där - och jag har frikort... ;) Ibland är det bra att ha mycket besvär runt graviditeterna. ;) ;)
  • Elenic
    mammave skrev 2015-12-20 21:11:58 följande:

Kram på er som har ont el mår dåligt! Jag är mest bara trött, så jag har tur. Måste vara jobbigt att må dåligt/ha ont och samtidigt vilja njuta av en graviditet

Tack för kramen! Ja, det gör ju att man mest längtar tills det är över, och liksom inte glädjs så mycket...
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2015-12-20 22:30:11 följande:

Jättefint! =)
Svar på tråden Marsbebis 2016