• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • AKF

Vi väljer mellan DS och BB Stockholm. Vi födde på DS sist och det var ok - nyrenoverat och fräscht, lite stressad personal mitt i sommaren. Dock kände vi oss ganska ensamma under stora delar av förlossningen. Dottern kom väldigt mycket snabbare än beräknat, de trodde väl att det var timmar kvar... Det var 2010. Vi var kvar på hotellet i fyra dygn och det funkade ju bra, men jag har hört att Hotell BB är väldigt slitet nu. Kan ju hända mkt på 6 år. På BB Sthlm får man stanna för eftervård vad jag förstått. Och de har familjerum där även syskon får vara, dock är det stängt för andra besökare något jag gillar då vi hade svårt att säga nej till alla släktingar som dundrade in i vårt rum på Hotell BB mitt i amningsproblem och nysådda stygn. Ska tänka igenom alternativen lite mer och rådgöra lite med BM imorgon.

Tacksam för era tankar och erfarenheter!

• Carabellis kusp
    AKF skrev 2016-01-12 22:23:35 följande:

Vi väljer mellan DS och BB Stockholm. Vi födde på DS sist och det var ok - nyrenoverat och fräscht, lite stressad personal mitt i sommaren. Dock kände vi oss ganska ensamma under stora delar av förlossningen. Dottern kom väldigt mycket snabbare än beräknat, de trodde väl att det var timmar kvar... Det var 2010. Vi var kvar på hotellet i fyra dygn och det funkade ju bra, men jag har hört att Hotell BB är väldigt slitet nu. Kan ju hända mkt på 6 år. På BB Sthlm får man stanna för eftervård vad jag förstått. Och de har familjerum där även syskon får vara, dock är det stängt för andra besökare något jag gillar då vi hade svårt att säga nej till alla släktingar som dundrade in i vårt rum på Hotell BB mitt i amningsproblem och nysådda stygn. Ska tänka igenom alternativen lite mer och rådgöra lite med BM imorgon.

Båda är nog väldigt bra beträffande vård. Det där med besök av släkt är något jag gruvar mig för. Förra gången stod svärmor i rummet 12 h efter avslutad förlossning och frågade hur mycket jag sprack innan hon knyckte bebisen och satte sig med ryggen vänd mot mig. Jag måste stå på mig denna gång i att jag inte vill ha besök så tidigt och framför allt inte av henne.

Jag tyckte inte heller att hotell bb var optimalt, kändes ensamt, men denna gång tror jag att det gör mindre när jag vet hur amning ska kännas, hur ont man kan ha i snippan etc.
  • AKF

Exakt, båda är helt klart mycket bra har jag förstått. Skillnaderna ligger på ett sätt utanför vårddelen och mer andra saker runt om. Jag gillar tanken med samma personal på förlossning och eftervård på BB Stockholm. Min bm har jobbat på båda så jag ska kolla lite detaljer med henne idag.

Känner igen det där med svärmor. ;) Viktigt att stå på sig.

Carabellis kusp skrev 2016-01-13 06:05:29 följande:

Båda är nog väldigt bra beträffande vård. Det där med besök av släkt är något jag gruvar mig för. Förra gången stod svärmor i rummet 12 h efter avslutad förlossning och frågade hur mycket jag sprack innan hon knyckte bebisen och satte sig med ryggen vänd mot mig. Jag måste stå på mig denna gång i att jag inte vill ha besök så tidigt och framför allt inte av henne.

Jag tyckte inte heller att hotell bb var optimalt, kändes ensamt, men denna gång tror jag att det gör mindre när jag vet hur amning ska kännas, hur ont man kan ha i snippan etc.

• Reflexen

När jag väntade dottern så var en av mina större bekymmer just det med ev besök på BB. Det visade sig tack o lov att man inte fick ta emot något besök på BB här hos oss! Så skönt!

Den här gången är jag lugnare, men det är säkert bara för att jag vet att ingen får komma o hälsa på

Carabellis: oerhört oförskämt av din svärmor att sätta sig m ryggen mot dig! Stå på dig den här gången!

• Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-01-13 11:36:56 följande:

När jag väntade dottern så var en av mina större bekymmer just det med ev besök på BB. Det visade sig tack o lov att man inte fick ta emot något besök på BB här hos oss! Så skönt!

Den här gången är jag lugnare, men det är säkert bara för att jag vet att ingen får komma o hälsa på

Carabellis: oerhört oförskämt av din svärmor att sätta sig m ryggen mot dig! Stå på dig den här gången!

Låter som ett bra sjukhus med sån policy! Sist jag födde var det RS-tider, så vi trodde att det var besöksförbud även på vårt, men det kollade svärmor snabbt upp och släpade med sig sitt snoriga barnbarn, två av mina svägerskor och en svåger... Oförskämd is her middle name!
  • Reflexen
    Carabellis kusp skrev 2016-01-13 12:12:59 följande:

Låter som ett bra sjukhus med sån policy! Sist jag födde var det RS-tider, så vi trodde att det var besöksförbud även på vårt, men det kollade svärmor snabbt upp och släpade med sig sitt snoriga barnbarn, två av mina svägerskor och en svåger... Oförskämd is her middle name!

Urk!

Det var ännu värre, alltså!? Håller tummarna för en bättre start nu.

När är det RS-smittan är som värst? Klarar vi oss i mars, eller?
  • Elenic
    AKF skrev 2016-01-12 19:36:44 följande:

Välkommen tillbaka. Tungt att ha legat sjuk så länge! Låter fruktansvärt att inte få sova. Jag tyckte att jag har det tufft med foglossningen, men det är nästan bara dagtid. Låter som att det är klokt att ta en sjukskrivning - du måste ju få vila. När har du BF? Kram!

Tack! Ja, det är verkligen hemskt att inte sova.. Jag har bf 20/3 så det är 10 veckor kvar typ. Ganska långt utan sömn får man väl säga... Ledsen att du också har ont av fogarna men skönt att du iaf kan sova. Kram!
  • Elenic
    Reflexen skrev 2016-01-13 13:16:47 följande:
    Urk!

Det var ännu värre, alltså!? Håller tummarna för en bättre start nu.

När är det RS-smittan är som värst? Klarar vi oss i mars, eller?
    Skulle tro att risken för RS är rätt liten då.. Min son fick ju RS, smittad av storasyrran som fick det på dagis, och det var i oktober. Har för mig att de sa att barn födda sensommar/tidig höst är de som drabbas värst. (iom att de är som minst när smittan är som värst)
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-01-13 12:12:59 följande:
    Oh herregud! Jag skulle vara fetvägra besök på BB (av annat än barnets syskon), tar helst inte emot besök hemma första månaden eller så typ. När man fått barn är det ju inte direkt värdinna man vill vara, åker hellre hem till andra och blir bortskämd. ;)
  • Elenic
    AKF skrev 2016-01-12 22:23:35 följande:

Jag har väl inte gjort ett aktivt val men tyckte att DS var jättebra 03 och 06 så det blir nog det igen. Då var det ju inte heller renoverat och ffa dusch och toa var riktigt sunkiga minns jag, men det är ju inte direkt det man bryr sig om under förlossningen. Kul att höra att det är fint nu! :)
    Hotell BB tyckte jag däremot var en riktig hit! Blir därför lite ledsen att höra att det tydligen är så slitet nu. Hotell BB är nämligen den största anledningen till att jag väljer DS då eftervården är viktigare för mig än själva förlossningen, och för mig är det positivt att mest bli lämnad ifred. (skulle jag hamna på vanlig BB avd skulle jag nog hellre välja att åka hem faktiskt ;) )
Svar på tråden Marsbebis 2016