• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Carabellis kusp

Jag har tilltagande "mensvärk" i samband med mina sammandragningar. Är det nåt man bör kolla upp så det inte påverkat cervix?

Har haft sammandragningar sedan säkert 5-6 v, men nu började det plötsligt kännas en hel del här under kvällen.

• mammave
    Carabellis kusp skrev 2016-01-06 19:03:57 följande:

Jag har tilltagande "mensvärk" i samband med mina sammandragningar. Är det nåt man bör kolla upp så det inte påverkat cervix?

Har haft sammandragningar sedan säkert 5-6 v, men nu började det plötsligt kännas en hel del här under kvällen.

Ring upp till bb och kolla. Bättre att kolla upp det även om det troligtvis är ofarligt.
  • Carabellis kusp
    mammave skrev 2016-01-06 19:43:15 följande:

Ring upp till bb och kolla. Bättre att kolla upp det även om det troligtvis är ofarligt.

Tack för svar. Ska vila lite till och se om det släpper, känns som en dålig idé att riskera prematurfödsel hemma liksom.
  • Reflexen

Hoppas värken har släppt, Carabellis! Det är så otäckt när nåt ovanligt sätter in så här när vi faktiskt börjar närma oss bf.

Jag får mer och mer ont i ljumskarna, börjar få svårt att resa mig från sittande. Antar att det inte är farligt, men jag känner mig som en 90-årig tant när jag stapplar fram. är det nån mer som har just ljumskont?

• Emzaan

Nu har jag varit oss läkaren och hon sa flera gånger att jag borde söka grav penning, det var enöigt henne smidigare än att sjukskriva då man har allt klart ( om det blir beviljat) och inte behöver hålla på med intyg osv. Hon tyckte det eftersom jag jobbar med ettåringar och jag har fött barn för tidigt tidigare samt att jag har besvär av sammandragningar och foglossning. Dock var inte tappen påverkad. Men hon sa flera gånger att jag skulle söka. Så jag började kika på ansökan idag.

Jag funderar nu kring min ansökan.

Ni som sökt grav penning. Speciellt ni som arb på förskola. Hur fyllde ni i punkten om att undvika ansträningade arbets uppgifter genom att någon hjälper mig ? och att använda arbetshjälpmedel? Och punkten under om pauser och om man är flera som jobbar med samma arb uppgifter?

Visst kan jag få hjälp av mina kollegor men jag kan ju inte undvika alla jobbiga arbestuppgifter , då kommer jag bara sitta på en rullpall hela dagen? Och inte vara till någon nytta. Det ingår ju att jag klär på barn, byter blöjor och tar hand om disken. Och vi behöver vara alla tre så det är svårt att gå ifrån och pausa. Lite klurigt. ( förlåt att det blev långt)

• Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-01-06 23:11:19 följande:

Hoppas värken har släppt, Carabellis! Det är så otäckt när nåt ovanligt sätter in så här när vi faktiskt börjar närma oss bf.

Jag får mer och mer ont i ljumskarna, börjar få svårt att resa mig från sittande. Antar att det inte är farligt, men jag känner mig som en 90-årig tant när jag stapplar fram. är det nån mer som har just ljumskont?

Hur går det med ljumskarna? Är det nån slags uppmjukning av ligament du känner?

Jag känner lite samma känsla fortfarande, men nu vet jag varför; bebisen har placerat huvudet nedåt! Jag var idag på ultraljud av hjärtat och allt var bra...! Även navelsträng, tillväxt, moderkaka, fostervatten. Känns skönt. Ska försöka slappna av lite.
  • AKF
    Carabellis kusp skrev 2016-01-07 20:40:58 följande:

Jag känner lite samma känsla fortfarande, men nu vet jag varför; bebisen har placerat huvudet nedåt! Jag var idag på ultraljud av hjärtat och allt var bra...! Även navelsträng, tillväxt, moderkaka, fostervatten. Känns skönt. Ska försöka slappna av lite.

Det låter ju bra. Va skönt att du fick kolla!

När har du BF?
  • Reflexen
    Carabellis kusp skrev 2016-01-07 20:40:58 följande:

Jag tror det är ligamenten och/eller foglossningar. Känns som ordentlig träningsvärk efter ridning. Gör riktigt ont att resa sig o ta de första stegen, men har jag bara kommit igång så är det mest obehagligt (inte smärtsamt).

Nu har dock mitt lilla pyre hittat på nåt nytt, hen har bytt ställning antar jag. Förut så sparkade hen mkt högt upp på vänster sida, nu är det mest rörelser inåt istället. Känner också kittlande ilningar nedåt, mot urinblåsan till.

Vad skönt att du fick lugnande besked hos bm! Häftigt att din lagt sig nedåt, liten börjar förbereda sig nu

När är det de brukar börja lägga sig till rätta/fixera sig egentligen?
  • Carabellis kusp
    AKF skrev 2016-01-07 23:11:55 följande:

Det låter ju bra. Va skönt att du fick kolla!

När har du BF?

Jo, man mår bra av att få lite lugnande besked och lite koll. Men det där är en balansgång; jag skulle inte tycka att det vore bra att lyssna med doppler hemma, för tänk om man inte hittar hjärtat då, då blir kanske bara ännu oroligare.

Jag har BF 6 mars, när har du?
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-01-07 23:31:45 följande:

Jag tror det är ligamenten och/eller foglossningar. Känns som ordentlig träningsvärk efter ridning. Gör riktigt ont att resa sig o ta de första stegen, men har jag bara kommit igång så är det mest obehagligt (inte smärtsamt).

Nu har dock mitt lilla pyre hittat på nåt nytt, hen har bytt ställning antar jag. Förut så sparkade hen mkt högt upp på vänster sida, nu är det mest rörelser inåt istället. Känner också kittlande ilningar nedåt, mot urinblåsan till.

Vad skönt att du fick lugnande besked hos bm! Häftigt att din lagt sig nedåt, liten börjar förbereda sig nu

När är det de brukar börja lägga sig till rätta/fixera sig egentligen?

Ja, visst är det härligt när sparkarna går mot urinblåsan jag hade så i flera veckor innan bebisen vände sig nu i onsdags.

Jag tror att fixeringen kommer senare med barn nr 2, eller kan göra åtminstone. Dock kan ju barnet ligga med huvudet nedåt långt innan det fixeras; bedömningen är ju rörlig, ruckbar, fixerad när bm känner på barnet i samband med besöken. Ska fråga på tisdag när jag ska till bm!
Svar på tråden Marsbebis 2016