• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Frida Li
    Emzaan skrev 2016-01-07 20:25:39 följande:

Nu har jag varit oss läkaren och hon sa flera gånger att jag borde söka grav penning, det var enöigt henne smidigare än att sjukskriva då man har allt klart ( om det blir beviljat) och inte behöver hålla på med intyg osv. Hon tyckte det eftersom jag jobbar med ettåringar och jag har fött barn för tidigt tidigare samt att jag har besvär av sammandragningar och foglossning. Dock var inte tappen påverkad. Men hon sa flera gånger att jag skulle söka. Så jag började kika på ansökan idag.

Jag funderar nu kring min ansökan.

Ni som sökt grav penning. Speciellt ni som arb på förskola. Hur fyllde ni i punkten om att undvika ansträningade arbets uppgifter genom att någon hjälper mig ? och att använda arbetshjälpmedel? Och punkten under om pauser och om man är flera som jobbar med samma arb uppgifter?

Visst kan jag få hjälp av mina kollegor men jag kan ju inte undvika alla jobbiga arbestuppgifter , då kommer jag bara sitta på en rullpall hela dagen? Och inte vara till någon nytta. Det ingår ju att jag klär på barn, byter blöjor och tar hand om disken. Och vi behöver vara alla tre så det är svårt att gå ifrån och pausa. Lite klurigt. ( förlåt att det blev långt)

Jag har ju sökt o blivit godkänd. Går hem om tre veckor, yeeeyy!!:)

Man arbetar ju ibland själv, speciellt om man kanske öppnar eller har stängning, då kan man absolut inte be någon om hjälp. Men även om mina kollegor är där kanske jag inte kan be om hjälp. De har kanske samling eller är upptagna av annat. Dom ska ju inte behöva släppa allt för att jag behöver hjälp! Pauser kan man inte ta när man vill eller behöver det.

Ja vi har rullstolar men nu börjar min mage bli så stor att jag måste böja mig ner ändå o det är väldigt obehagligt. Om jag ska hjälpa barnen att klä sig sitter jag bekvämast just nu på golvet...
    Vi har höj o sänkbara skötbord till viss del. De måste klättra upp sista biten med en stege. En 1 åring kan vara väldigt rädd för att klättra upp där o jag måste ändå bära upp barnet. Eller så händer det ör barnet är livrädd för hissanordningen, själva ljudet o då måste jag ändå bära upp barnet.

Man måste också vara snabb o reagera snabbt, om barn trillar, går ur en gunga själv tex.

Upp o ner i stolar, sätta upp stolar, tunga mattor....
    Ja...listan e lång. Lycka till!
  • mammave

V 33 idag och är så trött. Har bara jobbat två dar efter julledigheten, men känns tufft att jobba heltid 6 veckor till. Jag har ju inga andra besvär än tröttheten så ngn sorts sjukskrivning lär det ju inte bli tal om. Hade gärna jobbat halvtid nu Vet ngn vilka regler som gäller om man vill jobba bara halvtid från nu? Har ju ingen lust att ta föräldradagar redan....

• Carabellis kusp
    mammave skrev 2016-01-10 14:10:43 följande:

V 33 idag och är så trött. Har bara jobbat två dar efter julledigheten, men känns tufft att jobba heltid 6 veckor till. Jag har ju inga andra besvär än tröttheten så ngn sorts sjukskrivning lär det ju inte bli tal om. Hade gärna jobbat halvtid nu Vet ngn vilka regler som gäller om man vill jobba bara halvtid från nu? Har ju ingen lust att ta föräldradagar redan....

Jag förstår dig! Jag går in i v 33 imorgon. Och halvtid på tisdag... Som jag förstår det har man rätt till deltid utan ersättning utan att det sänker SGI, så för de som har råd är det ju ett bra alternativ! Kolla med försäkringskassan, de har ju telefontid även på söndagar!
  • mammave
    Carabellis kusp skrev 2016-01-10 14:23:36 följande:

Jag förstår dig! Jag går in i v 33 imorgon. Och halvtid på tisdag... Som jag förstår det har man rätt till deltid utan ersättning utan att det sänker SGI, så för de som har råd är det ju ett bra alternativ! Kolla med försäkringskassan, de har ju telefontid även på söndagar!

Hur gör du när du går ner på halvtid?

Halva lönen är ju inte så kul
  • Carabellis kusp
    mammave skrev 2016-01-10 15:39:19 följande:

Hur gör du när du går ner på halvtid?

Halva lönen är ju inte så kul

Jag har fått graviditetspenning pga hårt arbete. Det kompenserar dock inte för lönebortfall utan är på sjukpenningsnivå. Halva lönen är inte kul, fast å andra sidan ska man ju helst inte vara helt slutmattad (mitt ord för att beskriva för maken hur jag mår efter en vanlig arbetsdag...) när det är dags för BF. man kan ju gå ner 25% annars?
  • LisaKMB
    mammave skrev 2016-01-10 14:10:43 följande:

Känner precis samma! Inga direkta krämpor men känner mig sliten. Vecka 33 idag och planerar att jobba sex veckor till. Jobbar dock bara 80 procent sedan tidigare men lämnar och hämtar dottern på förskolan varje dag och just nu är hon en ganska bestämd 2-åring så det flyter inte direkt på smidigt! Jag funderar dock på att ta några semesterdagar sista jobbveckan för att få lite mer tid för återhämtning innan bebisen kommer. Du har inte möjlighet att göra något liknande? Man kan ju ta någon dag i veckan fram till föräldraledigheten.
  • mammave
    LisaKMB skrev 2016-01-10 19:35:33 följande:

Känner precis samma! Inga direkta krämpor men känner mig sliten. Vecka 33 idag och planerar att jobba sex veckor till. Jobbar dock bara 80 procent sedan tidigare men lämnar och hämtar dottern på förskolan varje dag och just nu är hon en ganska bestämd 2-åring så det flyter inte direkt på smidigt! Jag funderar dock på att ta några semesterdagar sista jobbveckan för att få lite mer tid för återhämtning innan bebisen kommer. Du har inte möjlighet att göra något liknande? Man kan ju ta någon dag i veckan fram till föräldraledigheten.

Har inga semesterdagar tyvärr Men får väl sjukskriva mig på eget bevåg ngn dag om det känns extremt jobbigt. Men känns lite som fusk att göra så.

Får kolla upp det där med 25% kanske. Men måste man inte säga till ett bra tag i förväg?
  • Elenic

Hej alla blivande marsmammor! Har tagit en liten ofrivillig paus i skrivandet och läsandet här. Blev ju jättejättesjuk över jul och nyår och har väl precis tillfrisknat från det. Men då har istället foglossningen blivit överjävlig. Jag kan numer bara sova i max 1 timme i taget och de flesta nätter blir det bara 2-4 timmars sömn. Och dagtid gör allt ont. Jag orkar verkligen ingenting! (Att sitta eller ligga gör ont det med, så jag får lite panik då inget är smärtfritt..) Går in i vecka 31 idag så det är ju rätt långt kvar dessutom.. Jag har läkartid om en vecka och lär bli deltidssjukskriven då, de sista 7 veckorna jag skulle jobba. Vill verkligen inte det men ser ingen annan lösning. Den här veckan tyckte min BM att jag skulle sjukskriva mig själv, kände som någon skrev innan att det kändes som "lite fusk" men det löste sig själv då sonen vaknade magsjuk tidigt imorse.. :/ Känner att det nu mest handlar om att hålla ut och inte så mycket roligheter faktiskt.. Jobbigt. Kram på er!

• Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-01-11 12:20:50 följande:

Hej alla blivande marsmammor! Har tagit en liten ofrivillig paus i skrivandet och läsandet här. Blev ju jättejättesjuk över jul och nyår och har väl precis tillfrisknat från det. Men då har istället foglossningen blivit överjävlig. Jag kan numer bara sova i max 1 timme i taget och de flesta nätter blir det bara 2-4 timmars sömn. Och dagtid gör allt ont. Jag orkar verkligen ingenting! (Att sitta eller ligga gör ont det med, så jag får lite panik då inget är smärtfritt..) Går in i vecka 31 idag så det är ju rätt långt kvar dessutom.. Jag har läkartid om en vecka och lär bli deltidssjukskriven då, de sista 7 veckorna jag skulle jobba. Vill verkligen inte det men ser ingen annan lösning. Den här veckan tyckte min BM att jag skulle sjukskriva mig själv, kände som någon skrev innan att det kändes som "lite fusk" men det löste sig själv då sonen vaknade magsjuk tidigt imorse.. :/ Känner att det nu mest handlar om att hålla ut och inte så mycket roligheter faktiskt.. Jobbigt. Kram på er!

Kämpa på! Kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste vara att ha så ont! Låter verkligen som en bra idé med sjukskrivning. Många blir väl lite bättre i som foglossning med absolut vila? Man ska ju helst orka föda och ha en bebis sen också
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-01-11 12:44:25 följande:
    Kämpa på! Kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste vara att ha så ont! Låter verkligen som en bra idé med sjukskrivning. Många blir väl lite bättre i som foglossning med absolut vila? Man ska ju helst orka föda och ha en bebis sen också
    Tack för pepp! Har ju haft foglossning i tidigare graviditeter också, och minns att det var riktigt jobbigt - men kan inte minnas det här sömnlösheten så här tidigt. Men det sägs ju att det blir värre graviditet för graviditet.. Jag är ju rätt tuff och bra på att "bita ihop" men det GÅR bara inte. Och som du säger, ju mindre aktivitet dess mindre ont så vila är ju en bra grej. Har bara så svårt att acceptera det... Har tidigare gånger varit rädd för hur förlossningen ska funka med foglossningen men det har faktiskt inte varit några problem, gissar att den smärtan tar överhanden. ;) Kram!
Svar på tråden Marsbebis 2016