AKF skrev 2016-01-05 09:02:24 följande:
Känner verkligen igen mig där. Fått liknande kommentarer och svärmor tyckte härom helgen att jag var väldigt stor för att ha tre månader kvar. Tillräckligt jobbigt för mig att gå in i graviditeten med övervikt, behöver inte andras kommentarer kring hur stor jag är. Magen är olika stor på olika delar av dygnet, men sist jag var på kontroll så hade jag 'bara' gått upp 6 kg.
Jag tror att det kan påverka mycket om man är överviktig (eller har en historia med ätstörningar) sedan innan, tror kommentarerna då sätter sig hårdare. Jag är mycket väl medveten om att övervikt medför medicinska risker och hoppas att sjukvården håller koll på det, så gott de kan. Jag är inte i behov av någon random lekman som uttalar sig om min storlek vid bröddisken på Ica!
Sex kg uppgång är inte så mycket! De där rekommendationerna med hur mycket man "bör" gå upp är skrämmande! Tror de kan skapa mer oro än vad de hjälper. Jag tror man får försöka att äta så bra och allsidigt som man kan och röra sig det man kan, då har man gjort sitt bästa för bäbisen och sin egen kropp!