• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Reflexen

Hej och välkommen, Virka!

Kul med fjärde barnet! Själv väntar jag "bara" tvåan. Storasyster är dock 7 år, så det känns nästan som första barnet

• Reflexen

AKF:

Vet inte hur det ser ut med sjukskrivning, tyvärr. Det beror säkert på vad din läkare säger/bedömer också.

Jag tänker att du kanske ska trycka på att du inte kan röra dig och vad det medför i din vardag. Att det blir ett psykiskt lidande som är betydande! Och om du mår psykiskt dåligt så kan du inte utföra ditt jobb ordentligt, vilket borde kunna vara grund för sjukskrivning.

Kanske du kan få bli deltidssjukskriven iaf?!

• aztec
    AKF skrev 2016-01-05 09:10:44 följande:

Flera har skrivit om graviditetspenning men inte så mkt om sjukskrivning.

Jag har problem med bitvis svår foglossning när jag är igång för mycket, t.ex arbetar en hel dag. Det spelar ingen roll om jag tar vilopauser unde dagen. Mitt jobb är inte fysiskt ansträngande i så många delar av dagen och vissa anpassningar har gjorts redan, så jag tror att det blir svårt att få grav.penning. Men, att inte kunna röra sig pga smärta, inte kunna ta hand om mitt barn eller något annat efter att ha varit på jobbet är inte riktigt så jag vill ha det resten av graviditeten. Är det någon som vet hur det ser ut med chanserna till sjukskrivning? Hört att FK kan vara hårda kring detta.

Jag har tagit paus i mina studier denna grav så behöver ingen sjukskrivning denna gång. Men jag fick det på 50% pga foglossning fram tills dess jag gick på gravidspenning med min förra grav.. läkaren sa innan att försäkringskassan inte brukar godkänna/vara hårda på sjukskrivning ända fram till bf (månad innan antar jag?) då de säkert vill att man ska ta ut föräldrapenning istället.

Men klagat hos bm? Besökt sjukgymnasten? När du gjort det så be om att få träffa läkare, förhoppningsvis får du en förstående läkare, så de skriver en bra sjukskrivning till försäkringskassan. Räckte för mig sist :) lycka till.
  • Carabellis kusp
    AKF skrev 2016-01-05 09:02:24 följande:

Känner verkligen igen mig där. Fått liknande kommentarer och svärmor tyckte härom helgen att jag var väldigt stor för att ha tre månader kvar. Tillräckligt jobbigt för mig att gå in i graviditeten med övervikt, behöver inte andras kommentarer kring hur stor jag är. Magen är olika stor på olika delar av dygnet, men sist jag var på kontroll så hade jag 'bara' gått upp 6 kg.

Det är så fräckt av folk att hålla på och kommentera! Starkt jobbat att inte gå upp mer än 6 kg, själv ligger jag på +12kg... Fast jag kanske gått lite längre? Har BF 6 mars. Nå ja, man har rätt att slippa dumma ord oavsett 6, 12 eller 18 kg. En kollega till mig pratar hela tiden om hur står jag är... Känns trist. Vill inte bita ifrån heller, blir väl kass stämning...
  • virka80

Jag får också en massa kommentarer "är du säker på att det inte är två därinne." "När är det dags egentligen?" och ser ut som jag borde fött igår ungefär. "Hur stor ska du bli" är också en vanlig fråga...

• Tessie83

Jag blev sjukskriven på 25% från vecka 9, 59% från vecka 17 och är nu heltidssjukskriven (bf 27/3). Förlorade vår pojke i september 2014 pga moderkaksavlossning i v25+2. Dessa började med prematura sammandragningar och blev heltidssjukskriven så fort dessa sammandragningarna kom under denna graviditet. Sedan har ju läkarna skrivit att det är psykiskt påfrestande, samt haft foglossning. Mina läkare har verkligen hjälpt mej och skrivit sådant som de vet att försäkringskassan godkänner. Nu när jag fick min heltidssjukskrivning fick jag exempelvis den fram till 30/1 och sedan uppföljning av läkare. (FK godkänner oftast kortare sjukskrivningar så man har möjlighet att rehabilitera sig).

• sandra84

Jag är också sjukskriven pga ljumskbråck och åderbråck. Jobbet har försökt att göra anpassningar och gett mig resurspersoner. Men jag klarar inte att stå upp mer än 5-10 min åt gången. Jobbar 50% för att jag själv vill. Men kommer nog bli heltid.

Tack för alla svar om operation. På fredag ska jag göra ul för att se om det går att göra operationen med lokalbedövning. Annars blir operationen i Borås eller Gbg där de ha bra förlossningsvård. Hade det inte varit för att tarmen kan bli permanent skadad hade jag bitit ihop med smärtan.

• AKF
    virka80 skrev 2016-01-05 14:29:58 följande:

Jag får också en massa kommentarer "är du säker på att det inte är två därinne." "När är det dags egentligen?" och ser ut som jag borde fött igår ungefär. "Hur stor ska du bli" är också en vanlig fråga...

Men så himla dumt! Man undrar om det är ngn som själv väntat barn som säger sånt? Jag försöker alltid peppa blivande mödrar i min närhet med hur fina de är. Så onödigt att göra ner andra människor med dumma kommentarer.

Välkommen förresten! Jag väntar andra barnet, första fyller snart 6 år, som en av dina.
  • AKF
    Reflexen skrev 2016-01-05 09:50:35 följande:

AKF:

Vet inte hur det ser ut med sjukskrivning, tyvärr. Det beror säkert på vad din läkare säger/bedömer också.

Jag tänker att du kanske ska trycka på att du inte kan röra dig och vad det medför i din vardag. Att det blir ett psykiskt lidande som är betydande! Och om du mår psykiskt dåligt så kan du inte utföra ditt jobb ordentligt, vilket borde kunna vara grund för sjukskrivning.

Tack! Jag ska träffa bm nästa vecka. Det är en bra läkare kopplad till MVC så jag ska satsa på att få träffa honom. Har provat foglossningsbälte men tycker inte det hjälper.
  • AKF
    Reflexen skrev 2016-01-05 09:50:35 följande:

AKF:

Tack! Jag ska träffa bm nästa vecka. Det är en bra läkare kopplad till MVC så jag ska satsa på att få träffa honom. Har provat foglossningsbälte men tycker inte det hjälper.
Svar på tråden Marsbebis 2016