• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • AKF
    mialinden skrev 2016-03-15 15:22:47 följande:

Var till läkaren idag, öppen 4cm de gjorde en hinnsvepning och händer det inget av sig självt blir det igångsättning imorgon förmiddag :) så skönt att se ett slut på denna eländiga graviditet! Även om ny bebis blir född på samma dag som stora syster som fyller 3 imorgon!

Barnvakt har vi fixat med det skulle naturligtvis krångla lite. Dagis ringde för ett tag sedan och Vilda har fått feber så nu måste barnvakten vabba...

Va skönt för er att du får bli igångsatt imorgon, om nu inget händer i natt! Stort lycka till och kram till dig!
  • Reflexen

Så skönt att du träffade en vettig läkare som såg till ditt bästa, Mia! Lycka till inatt/imorgon!

• Reflexen

Hoppas undersökningarna går bra imorgon, Carabellis!

Vad skönt att det verkar gå bra både med storasyster och amningen. Jag är så glömsk. Hur gammal är din stora flicka?

Min sjuåring testar lite varje dag och säger saker som "dumma bäbisen", när jag säger att jag tex inte kan göra vissa saker (lyfta, bära osv). Jag påpekar bara lugnt att man inte ska/får säga så, o sen brukar det vara över. Ska bli så spännande att se hur hon reagerar när syskonet väl är ute!

• Madski
    Reflexen skrev 2016-03-15 20:27:43 följande:

Vad skönt att det verkar gå bra både med storasyster och amningen. Jag är så glömsk. Hur gammal är din stora flicka?

Min sjuåring testar lite varje dag och säger saker som "dumma bäbisen", när jag säger att jag tex inte kan göra vissa saker (lyfta, bära osv). Jag påpekar bara lugnt att man inte ska/får säga så, o sen brukar det vara över. Ska bli så spännande att se hur hon reagerar när syskonet väl är ute!

Förstår precis vad du menar med blivande syskon som testar.. Är hon enda barnet eller har du fler? (Minne som en guldfisk) Vår dotter är 6 1/2 år och har längtat efter syskon länge och varit (och är) jätte glad över lillebror i magen, men senaste veckorna har hon börjat testa oss (främst mig) rejält.. Ni köper bara en massa åt honom, varför får han en massa nytt, han får inte ärva mina saker, alla frågar hela tiden när han ska födas, alla kommer att bry sig mer om honom än mig etc.

Det skär i mammahjärtat rejält och jag försöker förklara och förstå och sägs att det är ok att känna så, men att vi alltid kommer att älska henne precis lika mycket och att det är viktigt att vi berättar om vi känner oss ledsna på varandra etc.

Vi hade ett sånt samtal vid kvällens läggning, det är och kommer att bli en stor omställning för henne och även för oss föräldrar, men förhoppningsvis kommer det att gå bra.. På torsdag ska vi ha en mamma/dotter dag när hon först ska följa med till bm för första gången och lyssna på hjärta ;har bara sett video innan) och sen ska vi luncha, shoppa och gå på bio :) så om lillebror bestämmer sig för att komma innan dess så får han nog några extra minuspoäng från storasyster, haha..
  • Reflexen
    Madski skrev 2016-03-15 20:55:32 följande:

Förstår precis vad du menar med blivande syskon som testar.. Är hon enda barnet eller har du fler? (Minne som en guldfisk) Vår dotter är 6 1/2 år och har längtat efter syskon länge och varit (och är) jätte glad över lillebror i magen, men senaste veckorna har hon börjat testa oss (främst mig) rejält.. Ni köper bara en massa åt honom, varför får han en massa nytt, han får inte ärva mina saker, alla frågar hela tiden när han ska födas, alla kommer att bry sig mer om honom än mig etc.

Det skär i mammahjärtat rejält och jag försöker förklara och förstå och sägs att det är ok att känna så, men att vi alltid kommer att älska henne precis lika mycket och att det är viktigt att vi berättar om vi känner oss ledsna på varandra etc.

Vi hade ett sånt samtal vid kvällens läggning, det är och kommer att bli en stor omställning för henne och även för oss föräldrar, men förhoppningsvis kommer det att gå bra.. På torsdag ska vi ha en mamma/dotter dag när hon först ska följa med till bm för första gången och lyssna på hjärta ;har bara sett video innan) och sen ska vi luncha, shoppa och gå på bio :) så om lillebror bestämmer sig för att komma innan dess så får han nog några extra minuspoäng från storasyster, haha..

Bara ett barn hittills, så hon har varit ensam prinsessa länge. Vi är också noga med att prata om hur mycket vi älskar henne, hur duktig hon är o hur glada vi är över att ha henne. Tror att hon vet det och är ganska lugn i det, men hon är väl lika orolig som vi över hur livet kommer att förändras.

Våra samtal har den senaste tiden handlat mkt om hur förlossningen går till, att det kommer göra ont i magen på mig osv så att hon är förberedd på sånt! Hon är ju en bonnunge, så har sett sin beskärda del av födslar o har nog en ganska klar bild av vad som kommer ske
  • Frida Li
    Madski skrev 2016-03-15 20:55:32 följande:

Åå så mysigt ni ska ha det:) jag säger till alla våra nära o kära att när lillasyster kommer o de ska träffa henne för första gången ska de först ge uppmärksamheten till storasyster o sen lillasyster . Min mamma har även förberett presenter till storasyster o hon ska även få en försent av oss. Nu har bebisen inte fått så mycket i o med att vi redan har det mesta, o smidigt att det blir en flicka även denna gång :) o storasyster känner sig lite speciell då vi köpt Ståbräda till henne osv.
    Min mamma ska även ta en semester när lillasyster "ska" komma ut, jag har bett om lite hjälp då...att mormor o morfar ska komma o ta med storasyster o göra roliga saker. Vi ör kanske inte så roliga då vi kanske är trötta o slitna, o det är viktigt för mig att hon ska få vara ledig från förskolan o få göra roliga saker samtidigt som vi umgås som familj också :)
  • Elenic

Haha, jag har varit tvärtom - mindre vila för varje barn... Och ja tyvärr, tuffa nätter fortfarande, fast nu med FLER krämpor som avlöser varandra. Som i natt - galen bebis dom vägrade ligga stilla. Helt omöjligt att sova då....

AKF skrev 2016-03-15 14:02:16 följande:

Ja, här är jag. ;) Jag var inte så bra på att vila när jag väntade mitt första barn så jag passar på nu när jag kan. Dina nätter är fortfarande tuffa?

• AKF

För mig känns det nästan lika stort att få 'ge' dottern ett syskon som att vi ska få ett efterlängtat andra barn. Det har inte varit självklart att det skulle bli något och det är så stort på många plan. Jag fick aldrig syskon pga en komplikation som min mor hade vid en graviditet ett par år efter att jag föddes, men det var inget jag förstod förrän långt senare. Jag har verkligen önskat att vi ska kunna få fler än ett barn och snart är vi där.

Dottern (6 år) är väldigt förväntansfull, dock lite trött på att jag inte orkar som jag brukar just nu, men ibland kommer det bubblande skratt av förväntan och pirr i magen för att det ska bli så roligt att bli storasyster. Vi har pratat om olika aspekter av detta tillsammans och det känns fantastiskt att det verkligen är något vi gör som familj; det är vi som väntar barn tillsammans. Sorry men jag blev lite känslosam när jag läste era inlägg om hur det är/blir att få syskon. Stort var ordet! <3

• Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-03-15 20:27:43 följande:

Ingen fara, vi är ju ett stort gäng. Min dotter är 3 år drygt. Hon fick ett litet utbrott på mig för att hon inte fick pärla vid maten, men det kunde hon ha fått även utan att ha blivit storasyster tror jag. Imorgon kommer mormor och stannar några dagar, så då har hon verkligen inte tid att må dåligt gissar jag. Jag tror verkligen att det går ännu lättare med ett så stort barn som ditt. Spännande...!
  • Sötistilde

Har inte varit inne här sista tiden så mkt. Men ville bara säga att jag "födde" en son den 14/3 kl : 00.28 . Mår fruktansvärt dåligt. Men barnet mår fint. Grattis till er som fått era bebisar och lycka till till er andra!

Svar på tråden Marsbebis 2016