• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Madski
    mialinden skrev 2016-03-17 02:20:40 följande:

16 mars kom vår dotter Idun :) på sin storasysters födelsedag och allt! Behövde aldrig bli igångsatt utan hinnsvepningen gjorde sitt. Gick in till förlossningen hade då värkar var 10 min och hade öppnats 5-6cm så läkaren bestämde att här behövs inget göras utan jag blev inlagd och naturen fick ha sin gång. Var mycket mer närvarande vid den här förlossningen vilket var trevligt även om jag tycker det gjorde ondare denna gång.

Är nu klarvaken efter en rejäl amning och har en snusade bebis på bröstet och min sovande man i sängen brevid skulle inte kunna vara lyckligare :)

Å, vad härligt att höra, stoet grattis! Skönt att Ni slapp igångsättning och att du gick känna att du var mer närvarande än sist.. Idun, vilket fint namn!
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-03-16 19:31:12 följande:
    Inneskor är fab! Jag hade som störst glädje av dem under sutureringen. Det var en student som sydde, så det tog sjukt lång tid med fötterna i luften och jag frös innan min man satte på inneskorna...! Hoppas du slipper sy förstås!
    Alltså uuuu, sen jag läste det här har jag inte kunnat sluta tänka på det där som händer EFTER förlossningen. Själva födandet är ju halvkul, det är klart, men efterbörd, eventuella stygn, när de ska knåda ihop livmodern etc. det är typ det värsta av allt tycker jag. Man känner sig liksom klar och "låt mig va" och så är det massa meck kvar. (Med förra kom inte hela moderkakan och alla hinnor ut heller så då blev det ju extra meckigt, ont och jobbigt..) Modigt att låta en student sy förresten, det vete tusan om jag skulle vågat. ;)
  • Elenic
    mialinden skrev 2016-03-17 02:20:40 följande:

16 mars kom vår dotter Idun :) på sin storasysters födelsedag och allt! Behövde aldrig bli igångsatt utan hinnsvepningen gjorde sitt. Gick in till förlossningen hade då värkar var 10 min och hade öppnats 5-6cm så läkaren bestämde att här behövs inget göras utan jag blev inlagd och naturen fick ha sin gång. Var mycket mer närvarande vid den här förlossningen vilket var trevligt även om jag tycker det gjorde ondare denna gång.

Är nu klarvaken efter en rejäl amning och har en snusade bebis på bröstet och min sovande man i sängen brevid skulle inte kunna vara lyckligare :)

Åh, underbart, grattis! Låter jättehärligt! Häftigt att känna att man varit närvarande.

Roligt med samma födelsedag också. Jag trodde att jag skulle kunna pricka min dotters med sonens (hon född 22:a aug, han beräknad 14:e) men han valde att vänta ÄNNU längre i magen än hon gjorde och föddes inte förrän 28:e.
  • Elenic

Alltså, hur långt ner kan bebisen sjunka innan förlossningen egentligen? Min har ju varit fixerad i typ fyra veckor, och senaste två veckorna har huvudet varit så långt ner att det inte går att känna från utsidan/magen. Och inatt, efter några jobbiga förvärkar, är det som att bebisen är ÄNNU längre ner. Det spänner nu konstant i bäckenet, känns som att jag ska gå i två bitar liksom, och jag känner tryck bakåt mot svanskotan typ som att jag var jättebajsnödig hela tiden. (Sorry för detaljerna, men alltså det känns så..)

På ett sätt är det väl bra, det borgar väl för ett rätt snabbt utdrivningsskede, men kan inte nån bara tala om för bebisen att livmodern liksom måste öppnas först INNAN man ska ner...? Det är klart oskönt att ha det så här nämligen kan jag lova...

• sanna1975
    Elenic skrev 2016-03-17 08:22:12 följande:

Alltså, hur långt ner kan bebisen sjunka innan förlossningen egentligen? Min har ju varit fixerad i typ fyra veckor, och senaste två veckorna har huvudet varit så långt ner att det inte går att känna från utsidan/magen. Och inatt, efter några jobbiga förvärkar, är det som att bebisen är ÄNNU längre ner. Det spänner nu konstant i bäckenet, känns som att jag ska gå i två bitar liksom, och jag känner tryck bakåt mot svanskotan typ som att jag var jättebajsnödig hela tiden. (Sorry för detaljerna, men alltså det känns så..)

På ett sätt är det väl bra, det borgar väl för ett rätt snabbt utdrivningsskede, men kan inte nån bara tala om för bebisen att livmodern liksom måste öppnas först INNAN man ska ner...? Det är klart oskönt att ha det så här nämligen kan jag lova...

Låter som att det inte kan vara så långt kvar innan det sätter igång Elenic?!

Och grattis Mia till bebisen! Det är så kul att höra om alla små fina underverk här.
  • Reflexen

Elenic:

Min lilla är också långt nere och bökar. Det ilar och trycker på urinblåsa och diverse nerver mest hela tiden, tycker jag. Min mage har sjunkit också, det är inte proppfullt hela vägen upp till brösten längre!

Min kan dock säkert nå ännu längre ner om jag jämför med dina symptom. Jag har inte nått till bajsnödigheten ännu, något att vara tacksam över iaf!

Det är ju inte långt kvar till bf för dig nu, så jag hoppas det drar igång snart!

• Elenic
    sanna1975 skrev 2016-03-17 08:29:24 följande:
    Låter som att det inte kan vara så långt kvar innan det sätter igång Elenic?!

Och grattis Mia till bebisen! Det är så kul att höra om alla små fina underverk här.
    Alltså jag vet inte... De andra två låg också långt nere och var fixerade i typ 6-8 veckor innan förlossningen. Känns som att jag har världens trögaste livmoder som inte fattar att det är dags (och sen när det väl ÄR dags försöker den kompensera genom att köra på med det tunga artilleriet direkt ;) ). Men jag kan faktiskt inte minnas att det var så här "utspänt" eller vad man ska säga, det värker liksom hela vägen runt. Skitjobbigt! Men, igen, det ÄR ju inte jättelångt kvar så... Det är väl ok. :)
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-03-17 08:12:21 följande:

Alltså uuuu, sen jag läste det här har jag inte kunnat sluta tänka på det där som händer EFTER förlossningen. Själva födandet är ju halvkul, det är klart, men efterbörd, eventuella stygn, när de ska knåda ihop livmodern etc. det är typ det värsta av allt tycker jag. Man känner sig liksom klar och "låt mig va" och så är det massa meck kvar. (Med förra kom inte hela moderkakan och alla hinnor ut heller så då blev det ju extra meckigt, ont och jobbigt..) Modigt att låta en student sy förresten, det vete tusan om jag skulle vågat. ;)

Jag tänker så här; en student kan teorin bakom helt perfekt eftersom allt tenteras innan det görs i praktiken. Hela ingreppet görs med handledaren tittandes över axeln och varje moment kontrolleras, så det blir väldigt välgjort. Jag har blivit tandläkare för att människor låtit mig sätta suturer, laga tänder och rotfylla för första gången, så jag är trygg med att handledaren tar sitt ansvar och ödmjuk inför att vi behöver ha extra tålamod med de som ännu är under utbildning. Fast även om studenten var duktig hands on, så behövde hon bättre bed side manners; jag coachade henne i att inte tala om patienten i tredje person och att patienten alltid ska känna sig som någon mycket viktig person och inte bara en del i någons läroprocess.

Behöver jag tillägga att jag hoppas hamna inom undervisning vad det lider...?
  • Smilla80
    Elenic skrev 2016-03-17 08:22:12 följande:

Men uff!! Hur fungerar det att gå, kan inte vara helt bekvämt att gå med känslan av en "kanonkula" mellan benen typ?! Jag märker att jag är mycket mer "nödig" nu också sedan ett par veckor tillbaka så visst trycker det på. Hoppas att din krämpa iaf innebär snar förlossning för dig! Ska vi satsa på helgen??
  • Smilla80

Det fortsätter att komma blodblandat, men finns inte ngn tillstymmelse till värkar el dyl. Bör jag bli orolig? Blod är ju alltid oroväckande. Blev plötsligt väldigt nervös. Har känt av bebisen men den är inte lika livlig längre... Fast hen brukar vara väldigt mycket i rörelse på kvällen o lugn på dan så svårt att säga, men var iaf inte lika livlig igår kväll. Enligt MVC är ju alltid allt "helt normalt" men känns överdrivet att ringa förlossningen?

Svar på tråden Marsbebis 2016