Carabellis kusp skrev 2016-03-16 09:51:31 följande:
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Min dotter är ju drygt tre år. Försöker att tänka på att hon hela tiden ska komma först och att vi ska göra som vi brukar här hemma. Svårast blir det när lillasyster vill amma vid måltider... Då blir jag sur och stressad och brister... Är tyvärr hemskt känslig för lågt blodsocker och älskar att ha lugn och ro vid bordet, så helt omöjlig ekvation med ammande glufsbebis
Angående förskolan har min dotter redan verbaliserat en önskan om att få gå dit, så idag när det är utflyktsdag och strålande solsken lämnade vi några timmar. Jag hoppas kunna ha henne hemma de dagar som hon är mer ointresserad. Igår bakade vi frökex tillsammans, mycket populärt!
Vad gulligt att din dotter försvarade bebisen. Gissar att sladdisen kommer bli oerhört älskad och väl omhändertagen och få en annan ställning än sina syskon som säkert till fullo kompenserar för bristen på jämnårigt syskon. Alla åldersskillnader har sina förtjänster.
Mmmm, det där med att bebisen vill amma när det är middagsdags är ju en klassiker... Tror att det kan bli lite jobbigt hos oss också då min man är lite som du beskriver, vill ha lugn och ro och ordning vid bordet. (Det har aldrig varit så viktigt för mig.. ;) ). Det funkar inte att amma vid matbordet? Så att bebis är lugn samtidigt som ni äter? Vet att vi instiftade begreppet "enhandsmat" när mina var små då jag snabbt insåg att jag skulle komma att inta de flesta måltider ammandes... (Så typ kött som behöver skäras var uteslutet.)
Skönt att dottern tycks trivas så bra på förskolan! Då är det klart att ni inte ska neka henne det, utan just följa hennes önskan. Ju mer man kan lägga upp dagarna enligt hennes villkor desto mer tror jag på att man minskar eventuellt "gnissel"...
TACK också för tröstande ord om sladdis vs. storasyskon. Du har säkert rätt. Utmaningen blir väl att hitta rätt balans mellan superälskad sladdis och bortskämd snorunge... ;)