• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Santine
    mammave skrev 2016-03-18 16:19:06 följande:

Santine: grattis!

Sitter oxå mest i soffan o ammar dygnet runt känns det som. Jisses vad låst man är. Jag hade förträngt att det var så i början. Väldigt mysigt, men får dåligt samvete mot övriga familjemedlemmar Men har för mig att det lättade lite runt tre månader, så till sommaren blir man förhoppningsvis lite mer fungerande

Ja någon gång runt där eller runt 4månader! Helt beroende på hur barnet är! Men värst var barn nr 2 som fick kolik, då mådde jag sjukt dåligt över att sonen fick mer eller mindre klara sig själv på 4år!
  • Santine
    Carabellis kusp skrev 2016-03-18 22:09:16 följande:

Men usch vad elakt att ni inte får pravidel! Varför inte?

Skönt att allt gick bra i övrigt!

Tydligen e det inte så bra!? Läkaren gick inte in mer på det och jag orkade inte lyssna heller, ville ju bara hem och amma ur brösten! Skönt ändå att jag inte fått var eller någon infektion pga detta!

Och ja det blev en Minelle :D hon har svart halvlångt hår! Ser ut som en docka! Hehe..
  • mammave
    Santine skrev 2016-03-18 22:54:04 följande:

Ja någon gång runt där eller runt 4månader! Helt beroende på hur barnet är! Men värst var barn nr 2 som fick kolik, då mådde jag sjukt dåligt över att sonen fick mer eller mindre klara sig själv på 4år!

Skönt att höra att det inte bara är jag som känner mig låst o knappt kmr in i duschen ibland. Min man klagar så fort jag ber om ngt o det gör det ju inte lättare. Tycker han kunde vara mer förstående att jag faktiskt är väldigt låst med VÅRT barn. Han gör saker här hemma men gnäller över det en del o det får mig att känna mig ledsen o dålig
  • Frida Li

Sovit hyfsat inatt, men haft mycket sammandragningar men de har inte gjort ont. Men jag är trött, trött, trött, trött! Vet inte om det beror på min antihistamin tablett, inte kollat upp biverkningarna men man blir ju inte trött av dom alla. Det känns som om jag behöver ligga i sängen o sova hela dagen...men får dåligt samvete över att mannen får ta hand om dotter då hela dagen o vet inte om han tycker det är så roligt då han är lite handikappad med handen. Det e så svårt med männen...jag vill bara att han ska säga att jag ska ta det lugnt o så kör dom iväg till någon kompis o leker, men han gör aldrig det. Dom är kanske ute o leker en timme sen låter han henne se på tv hela dagen o det accepterar inte jag så då blir jag i slutändan som hittar på något med dottern. Jag offrade mig i går o satt i frös på en parkbänk, men idag orkar jag inte! Jag hoppas detta blir bättre när bebisen kommer o han kanske inser då att hans jobb framöver är att bita ihop o underhålla storasystern

• Frida Li
    mammave skrev 2016-03-19 10:18:24 följande:
    Skönt att höra att det inte bara är jag som känner mig låst o knappt kmr in i duschen ibland. Min man klagar så fort jag ber om ngt o det gör det ju inte lättare. Tycker han kunde vara mer förstående att jag faktiskt är väldigt låst med VÅRT barn. Han gör saker här hemma men gnäller över det en del o det får mig att känna mig ledsen o dålig
    :(
  • Elenic
    Santine skrev 2016-03-18 23:00:52 följande:
    Tydligen e det inte så bra!? Läkaren gick inte in mer på det och jag orkade inte lyssna heller, ville ju bara hem och amma ur brösten! Skönt ändå att jag inte fått var eller någon infektion pga detta!

Och ja det blev en Minelle :D hon har svart halvlångt hår! Ser ut som en docka! Hehe..
    Det stämmer att Pravidel har en del obehagliga biverkningar och dessutom några allvarliga incidenter, vilket gör att man inte längre skriver ut dem "på rutin" utan bara om det verkligen är nödvändigt.

Att handmjölka ut det allra värsta ur brösten stimulerar mjölkproduktionen mindre än om barnet snuttar, så om du vill få ner mjölkmängden snabbt skulle jag rekommendera det. Självklart ska du inte gå med stockning, men "spända" bröst är en signal att det finns mer än tillräckligt med mjölk och minskar produktionen. "Mjuka" gör tvärtom.

Ta kontakt med amningsmottagningen om det inte blir bättre inom kort!
  • Elenic
    mammave skrev 2016-03-19 10:18:24 följande:
    Nämen? Allvarligt, klagar han när du ber om något? Oj... Känn dig absolut inte dålig, det är du inte! Tycker tvärtom att du bör förklara för honom hur låst du känner dig och är, och att du behöver hans hjälp och förståelse. Faktum är att det finns studier som visar på att ju mer jämställt ett förhållande är och ju mer support pappan ger, desto bättre mår mamman och desto bättre fungerar amningen. Så det är liksom väldigt mycket win-win-win. Kram!
  • Elenic

Skrev ju igår om att magen pajjat ihop och det har totalt fortsatt idag. Det här var verkligen något nytt. Jag har ju läst om att det är vanligt inför förlossningen, och jag har ju bf imorgon, men jag har inte varit med om det vid tidigare graviditeter. Då har jag varit lika envist stenhård även under förlossningarna...

Man kan ju hoppas på att det här är någon sorts tecken iaf på att jag kanske inte har 15 dagar kvar. Maken repar hela dagen idag och imorgon med sin kör och storbarnen är hos sin pappa, så jag får iaf lugna dagar hemma den här helgen - skönt! Ikväll ska vi ut och äta middag med massa vänner och det blir kul, men jag känner mig så stor och klumpig. Från att ha känt mig fin och smidig hela graviditeten (ovanligt fin och smidig, brukar mer känna mig som en valross när jag är preggo) så svullnade jag upp i torsdags och får nu inte på mig ringarna, nyckelbenen är försvunna och skorna känns plötsligt lite för små. Trodde jag skulle klara mig från vätska den här gången helt faktiskt...

Hur mår ni andra som fortfarande väntar?

• Reflexen

Vad tråkigt att era respektive inte riktigt känner in vad ni och storasyskonen behöver nu, Frida och Mammave! Jag håller med Elenic om att ni inte ska känna er dumma eller som om ni kräver mycket, vid en så stor omställning som en ny bäbis behöver man hjälpas åt till fullo. Och så länge den andra parten inte har en gigantisk mage eller skaffar bröst (om man ammar dvs), så är uppdelningen ganska självklar

Försök vara tydliga med hur ni känner och vad ni önskar/behöver, så har ni iaf gjort allt ni kan för att få det att funka!

• Reflexen

Elenic: tråkigt att du känner dig stor och klumpig nu, det är ju inget som man önskar när man ska ut o äta i stort sällskap! Hoppas det inte blir värre och att det snart är dags för bäbisen att titta ut.

Jag känner mig fruktansvärt stel och ömklig när jag ska börja gå efter att ha suttit ner, då gör det så ont i benen/fogarna. Annars är det dock ganska ok, har bara gått upp några kilo så kroppen är ungefär i samma storlek som tidigare. Slår i magen dock, är fortfarande inte van vid hur mycket den sticker ut

Svar på tråden Marsbebis 2016