• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-03-17 09:40:43 följande:
    Jag tänker så här; en student kan teorin bakom helt perfekt eftersom allt tenteras innan det görs i praktiken. Hela ingreppet görs med handledaren tittandes över axeln och varje moment kontrolleras, så det blir väldigt välgjort. Jag har blivit tandläkare för att människor låtit mig sätta suturer, laga tänder och rotfylla för första gången, så jag är trygg med att handledaren tar sitt ansvar och ödmjuk inför att vi behöver ha extra tålamod med de som ännu är under utbildning. Fast även om studenten var duktig hands on, så behövde hon bättre bed side manners; jag coachade henne i att inte tala om patienten i tredje person och att patienten alltid ska känna sig som någon mycket viktig person och inte bara en del i någons läroprocess.

Behöver jag tillägga att jag hoppas hamna inom undervisning vad det lider...?

Du har givetvis HELT rätt! Självklart att studenter också måste få träna. Jag hade en läkarstudent med vid min förra förlossning och även om hon inte direkt gjorde så mycket så var det väl just det där med patientbemötandet som var det som inte var hennes starka sida. ;) (Hon var den som ALLTID störde mitt i en värk, kom och tog på mig vid helt fel tillfällen etc.) Sen är jag kanske lite extra känslig för det där med nålar och sprutor och stygn och sånt - just i det tillfället är jag nog inte bästa patienten att öva på... Hehe...

Låter som att du skulle bli en ypperlig undervisare! :)

• Elenic
    Reflexen skrev 2016-03-17 08:43:51 följande:

Elenic:

Min lilla är också långt nere och bökar. Det ilar och trycker på urinblåsa och diverse nerver mest hela tiden, tycker jag. Min mage har sjunkit också, det är inte proppfullt hela vägen upp till brösten längre!

Min kan dock säkert nå ännu längre ner om jag jämför med dina symptom. Jag har inte nått till bajsnödigheten ännu, något att vara tacksam över iaf!

Det är ju inte långt kvar till bf för dig nu, så jag hoppas det drar igång snart!

Ja, det där ilandet och kisseriklämmet och sjunken mage - där har jag varit. Och det är inte kul det heller. Men som du säger, den här bebben har lyckats ta det till en helt ny nivå, det känns ärligt talat som att h*n är på väg ut!

Är väl 3 dagar kvar till bf om jag minns rätt, men jag räknar med 17 och så är allt annat en trevlig överraskning. ;)
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2016-03-17 10:09:53 följande:
    Men uff!! Hur fungerar det att gå, kan inte vara helt bekvämt att gå med känslan av en "kanonkula" mellan benen typ?! Jag märker att jag är mycket mer "nödig" nu också sedan ett par veckor tillbaka så visst trycker det på. Hoppas att din krämpa iaf innebär snar förlossning för dig! Ska vi satsa på helgen??
    Helt riktigt, det funkar inte sådär jättebra att gå... Inte att sitta heller faktiskt, om man inte sitter på något jättejättemjukt. Annars får man liksom "trycka upp" huvudet först med handen typ så att man inte sätter sig på det. Allvarligt! Helt sjukt...

Helgen vore klart vältajmat, storbarnen är hos sin pappa den här helgen, men jag har väl egentligen siktat in mig till påsk. ;)
  • Reflexen

Smilla: jag har ingen erfarenhet av blodblandade flytningar, men tycker spontant att du ska ringa förlossningen nu och fråga. De kan ju också göra lite mer ifall du behöver komma in på någon undersökning.

Man ska vara på och ibland måste man känna sig jobbig för att få rätt hjälp!

• mialinden
    Smilla80 skrev 2016-03-17 10:34:05 följande:

Det fortsätter att komma blodblandat, men finns inte ngn tillstymmelse till värkar el dyl. Bör jag bli orolig? Blod är ju alltid oroväckande. Blev plötsligt väldigt nervös. Har känt av bebisen men den är inte lika livlig längre... Fast hen brukar vara väldigt mycket i rörelse på kvällen o lugn på dan så svårt att säga, men var iaf inte lika livlig igår kväll. Enligt MVC är ju alltid allt "helt normalt" men känns överdrivet att ringa förlossningen?

Jag hade blodblandade flytningar dan innan dottern föddes det är normalt under öppningsskedet, jag hade inga värkar alls men vid en kontroll var jag öppen 4cm dagen innan. ring förlossningen om du är orolig det är vad de är till för!
  • Reflexen

Carabellis: haha, älskar att du, med benen i luften (med inneskorna på), läxar upp (sorry, vägleder ) studenten till bättre bed side manners!

Den bilden gjorde min dag lite

Elenic: är inte helt enig med dig, tror att en överkänslig spruträdd patient kan vara precis vad studenterna kan behöva öva sig på ibland! Iaf om de har en vettig handledare som kan visa vad som blev bra/dåligt under passet.

Tror jag skulle tillåta en student öva suturer på mig om jag fått ett bra intryck av hen innan. Inte helt säker på att det skulle kännas helt ok om vi träffades först när hen redan har nålen i handen dock!

• Frida Li

Inatt blev det INTE många timmars sömn! Jag har fått någon klåda på magen o inatt gick det inte att sova. Sprang till Bm imorse så fort de öppnade o fick rådet om medicin o kräm men det måste min doktor skriva ut så jag ska dit i eftermiddag. Har lyckats sova två timmar nu under förmiddagen. Jag hoppas att klådan blir bättre för detta gör mig ännu mer TOKIG!

• Elenic
    Reflexen skrev 2016-03-17 13:11:58 följande:

Carabellis: haha, älskar att du, med benen i luften (med inneskorna på), läxar upp (sorry, vägleder ) studenten till bättre bed side manners!

Den bilden gjorde min dag lite

Elenic: är inte helt enig med dig, tror att en överkänslig spruträdd patient kan vara precis vad studenterna kan behöva öva sig på ibland! Iaf om de har en vettig handledare som kan visa vad som blev bra/dåligt under passet.

Tror jag skulle tillåta en student öva suturer på mig om jag fått ett bra intryck av hen innan. Inte helt säker på att det skulle kännas helt ok om vi träffades först när hen redan har nålen i handen dock!

Ok, du har säkert rätt. Jag vet bara att när en student skulle sätta droppnål på mig en gång så blev det sådär... Hennes handledare frågade om det var ok och jag svarade typ "Ja, det är ok - om du gör det lika bra som din handledare gör och du absolut inte misslyckas, för du får bara en chans och gud nåde dig om du sticker fel." (Typ. Jag är världens snällaste men vill inte vara nåldyna åt någon då det krävs mycket ansträngning från min sida att ens acceptera nålarna.) Givetvis blev studenten skitskraj och jättedarrig, stack totalt fel vilket ledde till att det typ sprutade ut blod under huden så att min hand blev som en jättebulle som det stack ut en halvt intryckt droppnål ur, jag typ skrek och svimmade och den stackars studenten började storgråta. Det var nog inte den positiva upplevelse hon behövde för att vara mer trygg nästa gång hon skulle sätta nål... (Kände mig jätteelak, men reagerar liksom instinktivt i de lägena....Skäms fortfarande lite.)
  • Smilla80

Tack för era råd mammave, reflexen och mialinden! På MVC sa de att det inte är något att oroa sig för så länge det inte handlar om mensliknande blödningar, men är nog bäst att höra med förlossningen också. Man råkar ju gärna läsa diverse hemskheter när man googlar! :-/

Svar på tråden Marsbebis 2016