• Sophie13

BF april 2016

Hej!

Ja, då var det dags igen :) Andra barnet för oss, plussade i förrgår. Nervöst men väldigt spännande. Men hur orkar man en 2-åring samtidigt?;)

Några fler som precis plussat?

• Svar på tråden BF april 2016
  • Malla1

Jag var inskriven på förlossningen i 6 minuter. Från första värk tog det en timme. Mannen min släppte av mig på sjukhuset kl 06.00 och åkte och parkerade bilen, jag satt där och väntade på honom så mötte barnmorskan upp mig vid hissen och tog in oss på intagsrummet (rummet där dom undersöker innan man får komma in på ett förlossnkngsrum) och sa att det är bara att krysta ut den här bebisen, så hon är född där på en vanlig brits kl 06.10.

• Milleman
    Nonym skrev 2015-10-18 16:35:21 följande:
    Jag har funderat på att begära snitt när jag ska föda, även fast det är mitt första barn. Mamma födde mig på mindre än två timmar (hennes första) och min syster kom innan första krystvärken, född hemma alltså, både mamma och min syster kunde ha dött. Jag var tre när det här hände och känner mig livrädd för att föda, iom att jag upplevde det hela ganska traumatiskt.

Hur tror ni sjukvården ser på det? Jag pratade med BM redan på inskrivningen och hon bokade in mig för aurora-samtal
    Jag TROR att de isf istället kommer boka igångsättning några dagar innan bf så att födseln sker på sjukhus.
    Det är ju trots allt så att en vanlig förlossning är bättre både för mamma och bebis. Att få snutt beviljat är inte lätt. Och det finns ju en anledning till det.
  • Trolletiskogen

Hej hej! Vi väntar bebis i april med spänning. Har en tjej på 4 år och jag längtar tills jag ska berätta för henne att det bor en bebis i min mage. Hon längtar så efter en bebis. Pratar ofta om att hon vill bli storasyster så vi är glada att det förhoppningsvis ska bli så. Är i vecka 14 nu. Mådde väldigt bra under min första graviditet men denna graviditeten har jag mått allt annat än bra. Känner mig väldigt trött och fruktansvärt illamående och vill bara sova. Svårt att äta. Någon som mår som jag? Hoppas snart att illamåendet lägger sig, det tar på krafterna. 

• ellami
    Jag har funderat på att begära snitt när jag ska föda, även fast det är mitt första barn. Mamma födde mig på mindre än två timmar (hennes första) och min syster kom innan första krystvärken, född hemma alltså, både mamma och min syster kunde ha dött. Jag var tre när det här hände och känner mig livrädd för att föda, iom att jag upplevde det hela ganska traumatiskt.

Hur tror ni sjukvården ser på det? Jag pratade med BM redan på inskrivningen och hon bokade in mig för aurora-samtal
    Att det gick fort för din mamma innebär inte att det kommer gå fort för dig. Min graviditet och min förlossning var allt annat än lik mammas tre graviditeter och förlossningar.

Det krävs en hel del för att få snitt beviljat. Aurorasamtal är bra. Tycker man ska ge det en chans, alltså gå in i det med positiv inställning. Den hjälp man får hjälpte en vän till mig otroligt mycket som hade dödsångest inför sin förlossning. Nu ser hon fram emot en andra vaginal förlossning. Själv hoppas jag också på ännu en vaginal förlossning, är mer rädd för snitt...
  • Milleman
    Trolletiskogen skrev 2015-10-18 20:05:14 följande:

Hej hej! Vi väntar bebis i april med spänning. Har en tjej på 4 år och jag längtar tills jag ska berätta för henne att det bor en bebis i min mage. Hon längtar så efter en bebis. Pratar ofta om att hon vill bli storasyster så vi är glada att det förhoppningsvis ska bli så. Är i vecka 14 nu. Mådde väldigt bra under min första graviditet men denna graviditeten har jag mått allt annat än bra. Känner mig väldigt trött och fruktansvärt illamående och vill bara sova. Svårt att äta. Någon som mår som jag? Hoppas snart att illamåendet lägger sig, det tar på krafterna. 

Välkommen till gruppen där typ alla fortfarande har illamående trots passerade 12 veckor ;)
    Min andra graviditet, inte alls dom första. Bättre i fogarna men värre i trötthet och illamående och allt sånt.
    Vår 4-åring blev glad men pratade inte om det på säkert två veckor. Sen hade han nog smält det och pratar nu om att bebisen ska sova hos honom och så :)
  • Pauliina

Snart går jag in i v 16, och hungern ökar. Ikväll vart de fattiga riddare. Är annars ingen matälskare och äter inte så ofta jag borde. Kanske något positivt med denna graviditet :)

• Emmmmm

Jag fick snitt beviljat sist. Inte alls svårt, de kan inte neka om du har en bra anledning och kan motivera den under aurorasamtalen. Jag är jättenöjd med mitt val och det finns massor som kan hända vid vaginal födsel så snitt kändes säkrast för mig och framförallt min bebis.

• ellami
    Emmmmm skrev 2015-10-18 22:53:12 följande:

Jag fick snitt beviljat sist. Inte alls svårt, de kan inte neka om du har en bra anledning och kan motivera den under aurorasamtalen. Jag är jättenöjd med mitt val och det finns massor som kan hända vid vaginal födsel så snitt kändes säkrast för mig och framförallt min bebis.

De beviljar inte snitt till höger och vänster (vilket det finns en anledning för), beror säkert på från fall till fall men lätt? är det nog inte. Alltså klart man kan få snitt i slutändan ändå om man vägrar men de gör allt annat för att det ska vara en sista utväg. Finns många risker för både mor och barn med kejsarsnitt, så säkrast är det nog inte, men det är ju olika hur vi alla känner inför de olika sätten.
  • Nonym

Kvinnorna i min släkt har det tyvärr väldigt lika vad gäller förlossningar och missfall, men även vad det gäller graviditeten i sig, och just där är det positivt, lätta graviditeter utan stora besvär.

Däremot vet jag att både mamma, mormor, moster och mins kvinnliga kusiner haft liknande problem med snabba förlossningar.

Jag kanske inte hade känt en så stor rädsla för att föda om jag inte varit med och upplevt det när min syster föddes, det var kalabalik hemma och mamma skrek och blödde, och pappa sprang runt som en yr höna och visste nog inte vad han skulle göra.

Jag har inte låst mig vid att jag "måste" ha snitt, men jag har oroat mig för förlossningen sen innan jag ens blev gravid, men jag hoppas att de tar min rädsla på allvar och inte försöker tvinga mig till något jag inte tror jag klarar av...

• Emmmmm

Nej självklart är snitt inte heller säkert. Man kan tex ha en deal att man får ett datum för snitt och skulle värkarna sätta igång innan så får man känna då hur pass tryggt det känns att försöka föda vaginalt och säger man då till så blir det snitt om så önskas.

Svar på tråden BF april 2016