• Sophie13

BF april 2016

Hej!

Ja, då var det dags igen :) Andra barnet för oss, plussade i förrgår. Nervöst men väldigt spännande. Men hur orkar man en 2-åring samtidigt?;)

Några fler som precis plussat?

• Svar på tråden BF april 2016
  • Milleman
    pomperiposa skrev 2016-02-12 10:46:59 följande:
    Hoppas du kan få upp hb lite.
    Jag är också lite undrande det här med sf mått, jag har tidigare graviditeter legat under medel, men nu ligger jag exakt på, mina barn har varit 47,48 och 49. Funderar nu på om det kan bli en längre bebis eftersom sf-måttet är högre än tidigare, så vet inte riktigt vad det är för skillnad på att ligga under och precis på
    Sf-måttet visar ju inte bara på hur stor bebisen är utan även på fostervattensmängd osv. De finns de som ligger högt på kurvan men får tillväxthämmade bebisar.
  • Josefine85

Min första son följde översta hela grav. Han var 49 cm och vägde 3160 g!

Loke -07, Alvin -09
  • pomperiposa
    Milleman skrev 2016-02-12 11:20:31 följande:
    Sf-måttet visar ju inte bara på hur stor bebisen är utan även på fostervattensmängd osv. De finns de som ligger högt på kurvan men får tillväxthämmade bebisar.
    Jo, så klart. Jag har däremot lagom med fostervatten, gjorde ul i v.32  
  • Emma90

Var hos barnmorskan i går och då va sf måttet på 29, är i vecka 32 nu :)
    Fick en tid till tul den 8 mars, kommer då vara i vecka 35+6. Får detta ultraljud för min son föddes i vecka 35 och han va lite mindre än vad dom trodde han skulle va, så det är helt enkelt bara för att tjeck av lite och för jag är så nyfiken på hur stor bebis är då denna känns mkt större än den blivande storebrodern :) Min BM är verkligen världens snällaste :)

• Malla1

Någon som har erfarenhet av igångsättning? Jag börjar oroa mig mer och mer för förlossningen och ska prata med min bm nästa gång om att få beviljat igångsättning men jag har aldrig varit med om det förut och tänkte om någon annan fått det beviljat utav "egen vilja"

• Milleman
    Malla1 skrev 2016-02-13 09:29:02 följande:

Någon som har erfarenhet av igångsättning? Jag börjar oroa mig mer och mer för förlossningen och ska prata med min bm nästa gång om att få beviljat igångsättning men jag har aldrig varit med om det förut och tänkte om någon annan fått det beviljat utav "egen vilja"

Har inte erfarenhet men är i tvärtomsituation med dig. Läkaren vill att jag sätts igång, jag är väldigt mycket mer tveksam.
  • Malla1

Jag vill egentligen inte heller bli igångsatt så man hört massa skräckhistorier och att det kan ta lång tid osv men min förra förlossning gick ju så fort så ja är rädd att ja inte ska hinna in den här gången. Därför skulle det kännas tryggare att veta att man är på plats när det startar.

• Milleman
    Malla1 skrev 2016-02-13 09:58:47 följande:

Jag vill egentligen inte heller bli igångsatt så man hört massa skräckhistorier och att det kan ta lång tid osv men min förra förlossning gick ju så fort så ja är rädd att ja inte ska hinna in den här gången. Därför skulle det kännas tryggare att veta att man är på plats när det startar.

Min bm och läkare sa att när det är andra (eller ännu mer) barnet så är det sällan segdraget. Det är om det är första förlossningen som ska igångsättas som det kan ta tid. Det tycker jag är skönt att höra.
  • annsofie90

Har ni planerat/ansökt om föräldrapenning ännu?
    Jag har skickat in "Intyg om graviditet" och min arbetsgivare har anmält min årsinkomst osv så nu är det bara att börja planera (tänkte göra det via Mina sidor på FK). Jag är dock osäker på när jag ska göra det för att vara säker på att inte vara för sent ute. Jag tänkte börja ta ut föräldrapenning 11 april, (BF 21 april).

• Pauliina
    annsofie90 skrev 2016-02-15 07:27:14 följande:

Har ni planerat/ansökt om föräldrapenning ännu?
    Jag har skickat in "Intyg om graviditet" och min arbetsgivare har anmält min årsinkomst osv så nu är det bara att börja planera (tänkte göra det via Mina sidor på FK). Jag är dock osäker på när jag ska göra det för att vara säker på att inte vara för sent ute. Jag tänkte börja ta ut föräldrapenning 11 april, (BF 21 april).

Jag har inte planerat någon fp ännu. Allt är klart hos FK iaf, men ska gå hem fr.o.m. Sista mars så tänkte söka runt början på mars. Man kan ju även söka från den dagen man går hem, men jag gillar att vara tidigt ute :)
Svar på tråden BF april 2016