• Sophie13

BF april 2016

Hej!

Ja, då var det dags igen :) Andra barnet för oss, plussade i förrgår. Nervöst men väldigt spännande. Men hur orkar man en 2-åring samtidigt?;)

Några fler som precis plussat?

• Svar på tråden BF april 2016
  • squib
    Issi skrev 2015-09-04 09:51:51 följande:

Jag är i 9+5 och upplever samma sak, mår inte alls lika illa idag och brösten känns knappt. Hoppas på spökvecka och inget annat. Har UL på måndag innan min inskrivning, väldigt schysst tycker jag så att man vet att man inte skriver in sig i "onödan". Sedan skaj ag göra KUB i v 13...

Vad kul med ul redan! Vad tidigt ni har inskrivning. Vilket landsting tillhör du?
  • Maalon
    squib skrev 2015-09-04 18:24:04 följande:
    Vad kul med ul redan! Vad tidigt ni har inskrivning. Vilket landsting tillhör du?
    Är 9+5 tidigt för inskrivning? Jag går och klagar över att jag får vänta så lång tid och min inskrivning kommer vara på 8+1 haha :P Jag bor för övrigt i Norge så det skiljer sig väl säkert från svenska system :)
  • Emmsii
    Maalon skrev 2015-09-04 18:51:48 följande:
    Är 9+5 tidigt för inskrivning? Jag går och klagar över att jag får vänta så lång tid och min inskrivning kommer vara på 8+1 haha :P Jag bor för övrigt i Norge så det skiljer sig väl säkert från svenska system :)
    Jag bor också i Norge, hade inskrivning hos jordmor i vecka 7, 6+4. Tog kontakt tidigare för att jag var lite orolig då jag mådde så illa och hade väldigt ont i magen hela tiden. Nu har jag även varit på första kontroll hos legen, vilket egentligen är första kontrollen Ann ska på, ca v.10. Men hos min jordmor så var det inga problem att skriva in mig tidigare.

Vart i Norge bor du ?
  • Maalon
    Emmsii skrev 2015-09-04 19:00:58 följande:
    Jag bor också i Norge, hade inskrivning hos jordmor i vecka 7, 6+4. Tog kontakt tidigare för att jag var lite orolig då jag mådde så illa och hade väldigt ont i magen hela tiden. Nu har jag även varit på första kontroll hos legen, vilket egentligen är första kontrollen Ann ska på, ca v.10. Men hos min jordmor så var det inga problem att skriva in mig tidigare.

Vart i Norge bor du ?
    Jag hade nog också fått komma tidigare, men våran jordmor var på ferie, haha. Ska bli så skönt att komma dit och få mer klarhet i allt känner jag :)

Jag bor en bit utanför Trondheim :) Du? 
  • Sommarmalva
    kvinna16780 skrev 2015-09-04 17:54:40 följande:
    Hahaha jag äter också konstant! Så drygt :( Aja så länge illamåendet försvinner. Är det någon som har en jobbig smak i munnen? Jag är så luktkänslig!
    Jag måste också äta hela tiden för att hålla illamåendet i chack.... Har också en hemsk smak i munnen, tror det är den jag mår mest illa av faktiskt. Blir värre efter att jag druckit.
  • bine87
    Sommarmalva skrev 2015-09-04 19:37:40 följande:

Jag måste också äta hela tiden för att hålla illamåendet i chack.... Har också en hemsk smak i munnen, tror det är den jag mår mest illa av faktiskt. Blir värre efter att jag druckit.

Ja här äts det för fullt, det enda som hjälper. Nu är jag ju underviktig så det gör inte så mycket.

Väldiga problem med att komma på vad jag klarar av att äta utan att börja må ännu mer illa dock. Frukt och knäckebröd och flingor med mjölk går fint just nu så lever mest på det. Ägg också. Har även klara näringsdrycker som mellanmål tre ggr dagligen.
  • squib
    Maalon skrev 2015-09-04 18:51:48 följande:

Haha. Jag vet inte om de skiljer på först eller andraföderskor också. Jag ska ha mitt andra jag har varit på s.k. hälsosamtal nu 8+6 och ska på inskrivning 21 okt då är jag i v 16+0. Har då innan gjort ett ul. Det är så olika från landsting i Sverige så kan tänka mig att det skiljer en hel del i grannländerna också.
  • squib
    linuslotta skrev 2015-09-04 14:33:10 följande:

Håller med dig.

Om man kan göra tester för att se avvikelser tycker JAG att man tar chansen till det. Oavsett hur efterlängtat barnet är så är det inte rätt att sätta barn till världen som kanske kommer lida sig igenom livet. Då tänker man ju mer på sig själva än det kommande barnet. Och dessutom har man fler barn sedan innan så kommer ju tiden inte kanske räcka till för det barnet på samma sätt OM det föds ett barn men någon sjukdom.

MEN detta är min åsikt (o troligen kommer inte alla tycka som jag)

Tycker det var väldigt intressant det du skrev. Jag har aldrig tänkt på det åt det hållet. Jag har tidigare inte gjort kub men erbjöds nu pga av att jag flyttat till annat län där kub alltid erbjuds. Anledningen till att jag har tvekat är att de aldrig precist kan säga att barnet har en avvikelse eller sjukdom. Vad jag förstått får man en sannolikhetssiffra där 1 på 200 var dåligt enligt min bm. Dock låter 1 på 200 väldigt osannolikt (trots att risken förstås finns) att få just ett barn med en kromosomavvikelse. Jag antar att man kan få ännu lägre siffror också. Men tycker att utslaget man får är ganska vaga. Sedan vet jag att de med dålig skala från kub erbjuds fostervattensprov där själva provtagandet i sig är en risk. Så det är kluvet det där. Vet du mer om det? Jag har letat info för att veta om vi skulle ta kub eller inte men faktiskt inte hittat så bra info förutom det som finns på 1177.
  • Emmsii
    Maalon skrev 2015-09-04 19:12:46 följande:
    Jag hade nog också fått komma tidigare, men våran jordmor var på ferie, haha. Ska bli så skönt att komma dit och få mer klarhet i allt känner jag :)

Jag bor en bit utanför Trondheim :) Du? 
    Ja men det förstår jag, tyckte också att det var väldigt skönt. Dessutom så fick jag tid till tidigt ultraljud som var väldigt skönt då jag faktiskt fick se att allt var bra och ok.

Jag bor i Lillehammer. Känner mig ganska lost i allt som har med graviditeten och alla kontroller att göra, är så annorlunda än det man vet ifrån Sverige :P
  • Idilia

Igår tog jag mig i kragen och åkte med tvååringen till kolmården. Vi ägnade några timmar åt Bamses värld. Vi hade supertrevligt.

Men idag behöver jag inte fundera på om jag har foglossning eller inte. Hade jätteont i ljumskarna när jag skulle somna och jag har fortfarande ont. Är bara i vecka 7+5 så det känns ju inte så bra.

Svar på tråden BF april 2016