• Sophie13

BF april 2016

Hej!

Ja, då var det dags igen :) Andra barnet för oss, plussade i förrgår. Nervöst men väldigt spännande. Men hur orkar man en 2-åring samtidigt?;)

Några fler som precis plussat?

• Svar på tråden BF april 2016
  • Sommarmalva
    Moulin skrev 2015-09-06 13:21:14 följande:

Jag har en fråga till er som också kommer göra kub, vid vilken sannolikhet kommer ni gå vidare och göra fler tester och vid vilka odds kommer ni känna att ni är nöjda med utfallet? Inskrivning om tio dagar och testet bli nog till att göra två veckor efter det. Det är första barnet för mig och vet inte alls vad man gör på de olika kontrollerna. 

Tror inte jag kommer ta fostervattenprov oavsett resultat. Svårt att veta i förhand hur man reagerar men det vanligaste kromosomavvikelsen är ju DS och då känner jag inte att jag behöver gå vidare med fler test som faktiskt inte är riskfritt.... Gör kub bara för att få se ett hjärta slå. Hade det bara vart blodprov och fostervattenprov hade jag inte gjort nåt av det.
  • Issi
    Moulin skrev 2015-09-06 13:21:14 följande:

Jag har en fråga till er som också kommer göra kub, vid vilken sannolikhet kommer ni gå vidare och göra fler tester och vid vilka odds kommer ni känna att ni är nöjda med utfallet? Inskrivning om tio dagar och testet bli nog till att göra två veckor efter det. Det är första barnet för mig och vet inte alls vad man gör på de olika kontrollerna. 

Jag ska ta prover för KUB idag (samt göra ett UL men inte för KUB, det ska jag göra om två veckor). Jag vet faktiskt inte hur jag ställer mig till ett resultat, tänker att jag får ta det när det kommer. Gjorde inte KUB med förra barnet, tänkte inte ens på det då. Nu gör jag det nog egentligen mest för att känna mig säkrare på att allt är ok. Är bara 28 så resultatet borde ju bli bra... Hade varit bättre om man kunde få ta ett sådant där blodprov som visar säkert resultat direkt men det är inte etablerat ännu så det får man isf göra privat (dyrt!). Tror det kallas NIPP test, kommer säkert vara etablerat om några år...
  • Emmmmm

Sett ett litet hjärta picka idag på UL. V 8 vart jag bakåtflyttad till ????

• linuslotta
    Emmmmm skrev 2015-09-07 12:15:05 följande:

Sett ett litet hjärta picka idag på UL. V 8 vart jag bakåtflyttad till ????

Vilken vecka trodde du att du va i ?
    Apparna och bm räknar tydligen olika fick jag förklarat. Om jag tex är 10+5 så säger apparna att du är i V.11 men bm säger att du är i V.10
    Men kanske va större skillnad än mot va du hade innan ??
  • Frallan

Idag var vi på tidigt ultraljud. Inskrivning imorgon. Jag trodde 9+3 barnmorskan trodde 9+6. Första barnet för oss så det var riktigt spännande och konstigt att se "liten". Skönt att få bekräftat att hjärtat slår och den har armar, ben och huvud :)

• Moulin
    Elyssa81 skrev 2015-09-06 13:23:15 följande:
    Det förväntar jag mig att vården hjälper mig med. Man lär väl inte kunna bestämma själv.
    När jag pratade med barnmorskan så sa hon att vi bör läsa på ordentligt och fundera i förväg på hur vi skulle göra vid olika utfall, och just att det är helt upp till oss hur vi vill göra. 
  • Elyssa81
    Moulin skrev 2015-09-07 20:05:14 följande:
    När jag pratade med barnmorskan så sa hon att vi bör läsa på ordentligt och fundera i förväg på hur vi skulle göra vid olika utfall, och just att det är helt upp till oss hur vi vill göra. 
    Jo, men man ska fundera på om man vill gå vidare med ett fvp/mkp eller inte, men man får väl inte välja sin egen gräns vid riskbedömningen.

Är det dåliga resultat får ni veta det då. Och ni erbjuds då att gå vidare med FVP! Det är ovanligt med dåliga resultat så försök inte att tänka på det så mycket! Kram
  • Moulin
    Issi skrev 2015-09-07 09:38:50 följande:
    Jag ska ta prover för KUB idag (samt göra ett UL men inte för KUB, det ska jag göra om två veckor). Jag vet faktiskt inte hur jag ställer mig till ett resultat, tänker att jag får ta det när det kommer. Gjorde inte KUB med förra barnet, tänkte inte ens på det då. Nu gör jag det nog egentligen mest för att känna mig säkrare på att allt är ok. Är bara 28 så resultatet borde ju bli bra... Hade varit bättre om man kunde få ta ett sådant där blodprov som visar säkert resultat direkt men det är inte etablerat ännu så det får man isf göra privat (dyrt!). Tror det kallas NIPP test, kommer säkert vara etablerat om några år...
    Vad kul med UL, jag längtar tills jag ska göra det :) Vill se hjärtat slå, det känns inte som om det är på riktigt än.. Nej, fostervattenprov kommer vi inte att ta, vill inte riskera missfall, men vi funderar på att boka in NIP-testet om vi får dåligt resultat på KUB. Vårt problem är att vi inte riktigt vet vart vi ska dra gränsen, 
    Sommarmalva skrev 2015-09-06 20:28:32 följande:
    Tror inte jag kommer ta fostervattenprov oavsett resultat. Svårt att veta i förhand hur man reagerar men det vanligaste kromosomavvikelsen är ju DS och då känner jag inte att jag behöver gå vidare med fler test som faktiskt inte är riskfritt.... Gör kub bara för att få se ett hjärta slå. Hade det bara vart blodprov och fostervattenprov hade jag inte gjort nåt av det.
    Jag är inte heller intresserad av fostervattenprov, men jag känner att eftersom jag är över 30, och har inte tagit hand om kroppen som man borde så kanske den egentligen är en 40 årings kropp jag går runt i och därför kommer ha en högre risk.. Nä, men skämt åsido, jag tycker att det är svåra beslut, men det kanske kommer av sig själv när man väl fått svar på KUB.. 

• Moulin
    Elyssa81 skrev 2015-09-07 20:30:33 följande:
    Jo, men man ska fundera på om man vill gå vidare med ett fvp/mkp eller inte, men man får väl inte välja sin egen gräns vid riskbedömningen.

Är det dåliga resultat får ni veta det då. Och ni erbjuds då att gå vidare med FVP! Det är ovanligt med dåliga resultat så försök inte att tänka på det så mycket! Kram
    FVP vill jag nog inte just för missfallsrisken, så det blir nog NIP isf. Nä, som sagt, man ska väl inte gå runt och oroa sig, men det är svårt :) går runt och tänker på graviditeten hela tiden, i början var det bara på alla fina saker, sen smög sig tråkiga bitar in. Haha, nä nu blir det varm choklad och skrattande barn på youtube istället :)
  • Sommarmalva
    Moulin skrev 2015-09-07 20:31:49 följande:
    Vad kul med UL, jag längtar tills jag ska göra det :) Vill se hjärtat slå, det känns inte som om det är på riktigt än.. Nej, fostervattenprov kommer vi inte att ta, vill inte riskera missfall, men vi funderar på att boka in NIP-testet om vi får dåligt resultat på KUB. Vårt problem är att vi inte riktigt vet vart vi ska dra gränsen, 
    Sommarmalva skrev 2015-09-06 20:28:32 följande:Tror inte jag kommer ta fostervattenprov oavsett resultat. Svårt att veta i förhand hur man reagerar men det vanligaste kromosomavvikelsen är ju DS och då känner jag inte att jag behöver gå vidare med fler test som faktiskt inte är riskfritt.... Gör kub bara för att få se ett hjärta slå. Hade det bara vart blodprov och fostervattenprov hade jag inte gjort nåt av det.
    Jag är inte heller intresserad av fostervattenprov, men jag känner att eftersom jag är över 30, och har inte tagit hand om kroppen som man borde så kanske den egentligen är en 40 årings kropp jag går runt i och därför kommer ha en högre risk.. Nä, men skämt åsido, jag tycker att det är svåra beslut, men det kanske kommer av sig själv när man väl fått svar på KUB.. 

Även jag är över 30. Jag är 36 men just nu känns det väldigt avlägset att göra fostervattenprov. Kan de avgöra ifall det är DS eller något värre? Känns klart inte bra att få ett barn så handikappat att det knappt är livsdugligt, fast å andra sidan vill jag heller inte riskera att ta bort ett barn med DS då de är lika mycket värda som oss andra. Hur mycket ser de på fostervattenprov? Ser de utförligt vad för avvikelser som finns?
Svar på tråden BF april 2016