• mamman64

Döda barn

Så dog en 5 åring idag igen.

När ska vi som har ansvar för barn förstå att vi måste passa barnet hela tiden när vi är och badar med barnet! Hur många barn ska behöva dö innan vi fattar en sån enkel sak? Det är så himla jäklar onödigt att alla dessa barn ska behöva dö för att vi som har ansvaret brister i uppsikt.

• Svar på tråden Döda barn
  • Florimell
    Embla twopointoh skrev 2015-08-10 12:51:59 följande:
    Någonting som "full uppsikt" existerar inte, vare sig man har ett eller flera barn. Det är en omöjlighet. Sedan finns det såklart olika grader av uppsikt.

Du skriver ju själv att du vet hur otroligt fort en olycka kan ske, och du borde ju också veta att ett barn som håller på att drunkna oftast inte skriker eller plaskar. Det räcker att en förälder tappar koncentrationen på barnet några enstaka sekunder för att olyckan ska vara framme, vilket är lätt hänt (du kan ju läsa det påhittade scenariot jag skrev tidigare).

Du ska inte lägga någon större vikt vid vad föräldrar till ett borttappat/förolyckat barn säger. I det läget är man oftast i chock och det kan hoppa ur saker ur munnen som man inte menar eller aldrig skulle sagt annars. Har man ingen förståelse för det utan börjar döma dem som personer efter vad de säger i det läget, ja då undrar jag om man är så lämplig att jobba i situationer där man riskerar att få möta människor i kris.

Jag har också god lust ibland att säga ett och annat till de föräldrar som ägnar tiden på stranden (eller andra situationer med förhöjd risk) med sin mobil, solar eller vad de nu göra utan att de själva eller någon annan har uppsikt över barnen.

Det jag reagerar över i denna tråden, är de kategoriska fördömanden över föräldrar som har barn som förolyckats, den "holier-than-thou"-attityd som genomsyrar vissa inlägg och bristen på förståelse för att en situation är komplex som vissa uppvisar.

Håller med. Full koll är en omöjlighet, uppsikt är en självklarhet, och den totalt empatilösa, dömande tonen här inne gör mig illamående.
  • EnAnonumius
    Florimell skrev 2015-08-10 08:32:13 följande:
    Har du förresten egna barn? Har du inte det så ska du nog hålla tillbaka lite av dina åsikter tills du har upplevt småbarnstiden. Välkommen in i matchen i att hålla full koll då ;)
    Fick själv en liknade tanke.
    Det ÄR en sak att ha baren "tillfälligt" och att "vicka på daghem"...

Att vara 24/7 småbarnsförälder är en helt annan sak faktiskt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • gaptoothbitch
    Florimell skrev 2015-08-10 12:16:18 följande:
    Ok, spara tråden och kom tillbaka när du har upplevt småbarnstiden med egna barn.

Jag håller tillräcklig koll på stranden: var är hon, vad gör hon, vilka är hon med. Jag gör en riskvärdering, och checkar med jämna mellanrum att inga parametrar tillkommit som kan göra att hon skadas. Vi är där hon bottnar, inom synhåll och hon får inte simma utåt. Hon kan trilla, ja, men har tillräckligt med vattenvana för att komma upp, det är därför man tränar vattenvana med barnen. Barn som inte är vattenvana trillar och kommer inte upp.

Men ta du och åk till stranden med ditt/dina framtida barn, prata inte med någon, låt inget störa dig, bada alltid med ditt barn, håll det i handen upp till den ålder du anser att det inte behövs, se alltid till att ha fullt fokus. Lycka till.

Och, jag är lyckligt gift sedan 8 år tillbaka, men för att barnen ska ha ett långt härligt sommarlov så har vi inte alla veckor gemensamt. Det är en prioritering vi har gjort, så vissa veckor är man själv med båda barnen.
    Att jag skall uppleva småbarnstiden med mina egna barn är ett uselt argument. Att jag upplever och får hantera någon annans barn under småbarnstiden är minst lika godkänt.

Saken är den att du gör givetvis hur du vill. Men kom inte till livvakten med ursäkten att ''jag hade inte uppsyn för jag tittade på min tvååring.'' när din 6 åring drunknat. Spare us your apologies. 

Saken är den att jag har redan varit ute och haft ansvaret själv över 3-5 barn på landet, där vi badade. Asså det är inte svårare än man gör det till. Man tar med 2 åringen ut i vattnet, man håller koll på de andra barnen. Man äter tillsammans, samarbetar, leker. Saken är den att du kan väl titta på dina barn och samtidigt prata med någon? Eller har du ett behov av att glo på personen du pratar med i en halvtimme?

Florimell skrev 2015-08-10 12:55:55 följande:
    Håller med. Full koll är en omöjlighet, uppsikt är en självklarhet, och den totalt empatilösa, dömande tonen här inne gör mig illamående.

Det handlar inte om att vara empatilös utan det handlar om det faktumet att if somthing bad happens- then that's on you. You're the one to blame.

• Florimell
    gaptoothbitch skrev 2015-08-10 16:43:40 följande:
    Att jag skall uppleva småbarnstiden med mina egna barn är ett uselt argument. Att jag upplever och får hantera någon annans barn under småbarnstiden är minst lika godkänt.

Saken är den att du gör givetvis hur du vill. Men kom inte till livvakten med ursäkten att ''jag hade inte uppsyn för jag tittade på min tvååring.'' när din 6 åring drunknat. Spare us your apologies. 

Saken är den att jag har redan varit ute och haft ansvaret själv över 3-5 barn på landet, där vi badade. Asså det är inte svårare än man gör det till. Man tar med 2 åringen ut i vattnet, man håller koll på de andra barnen. Man äter tillsammans, samarbetar, leker. Saken är den att du kan väl titta på dina barn och samtidigt prata med någon? Eller har du ett behov av att glo på personen du pratar med i en halvtimme?
    Florimell skrev 2015-08-10 12:55:55 följande:Håller med. Full koll är en omöjlighet, uppsikt är en självklarhet, och den totalt empatilösa, dömande tonen här inne gör mig illamående.
    Det handlar inte om att vara empatilös utan det handlar om det faktumet att if somthing bad happens- then that's on you. You're the one to blame.
    Jamen herregud, vad är det du inte förstår isåfall? Vad tror du att jag gör med min tvååring på stranden?? Inte fan ligger jag och solar, eller ens sitter ner i två sekunder! (Det märks att du inte haft barn...) Jag är på stranden, i vattnet, leker och stojar. Ibland är min sexåring med, ibland hittar hon kompisar att leka med och då får hon det så länge hon är på grunt vatten! Men jag har inte full koll på henne hela tiden, varje sekund varje minut, men hon är alltid inom synhåll, på grunt vatten och jag håller utkik så att allt funkar. Men tvååringen släpper jag inte en halv meter från mig, ovh behöver jag byta blöja får jag naturligtvis gå upp och görs det, men håller fortfarande koll på dottern.

Att du bara vågade ha hand om så många barn på stranden, tänk om två höll på att drunkna en bit från varandra? Jag hade aldrig låtit mitt barn följa med under de premisserna faktiskt :-O
  • Florimell

Och, kommer ett större barn och dränker mitt, jag sörjer mitt döda barn och någon säger att jag ska skylla mig själv? Hur tycker det låter? Fullt av empati? Sicko.

• Embla twopointoh
    Det är inte samma sak med egna barn som med någon annans (om man nu inte lever dygnet runt, året runt med någon annans barn och ser på dem som sina egna). Sedan håller jag med om att det är ett icke-argument att försöka hänvisa till: "Du kan inte ha en välgrundad åsikt innan du får personlig erfarenhet." (det gäller allt). Men samma sak är det inte ändå.
    Som sagt, människor under chock kan säger saker de aldrig i normala fall sagt, så döm inte människor i kris. Att inte visa någon förståelse för detta tycker jag är brist på insikt i hur människor fungerar.
    Florimell skrev 2015-08-10 12:55:55 följande:
    Här kommer ett av de där kategoriska, insiktlösa uttalandena jag tidigare vänt mig emot. Du har inte den blekaste aning om alla omständigheter som lett fram till alla olyckor. Det du påstår är faktum är din subjektiva uppfattning, skilj på de två sakerna. Att på lösa grunder döma andra människor är empatilöst.

• Florimell
    gaptoothbitch skrev 2015-08-09 09:00:13 följande:
    Saken är den att du måste ta ansvar för de barnen du skaffar. Så enkelt är det! Om inte du kan hålla koll på din sexåring, så kan väl din man göra det? Om du inte kan hålla koll på dina båda barn, så skall du inte ha barn alls. Du är inte lämpad för det stora ansvaret..
    Det finns ett utryck som säger: döm inte någon förrän du gått en mil i hans skor. Att ha åsikter som rör föräldraskap och anse att folk inte är lämpade som föräldrar utifrån den informationen du har fått här får mig att anse att du är välkommen tillbaka för en seriös diskussion när du vet vad du pratar om, dvs har uppfostrat egna barn. Att sedan anse att det är Survival Of the fittest när barn dör, oavsett hur de dör är bara vidrigt.
  • Florimell

Åsikter får du naturligtvis ha, men en diskussion har jag hellre med någon som har lite erfarenhet som förälder. Frid!

• gaptoothbitch
    Florimell skrev 2015-08-10 17:21:34 följande:
    Det finns ett utryck som säger: döm inte någon förrän du gått en mil i hans skor. Att ha åsikter som rör föräldraskap och anse att folk inte är lämpade som föräldrar utifrån den informationen du har fått här får mig att anse att du är välkommen tillbaka för en seriös diskussion när du vet vad du pratar om, dvs har uppfostrat egna barn. Att sedan anse att det är Survival Of the fittest när barn dör, oavsett hur de dör är bara vidrigt.
    Hahaha ''survival of the fittest''.
  • Florimell
    gaptoothbitch skrev 2015-08-09 04:55:06 följande:

Äsch. Det är bara survival of the fittest.
    Learning by doing, liksom.

Om ungen inte hade drunknat just då så hade han väll dött i en bilkrasch för att föräldrarna glömt säkerhetsbältet.

Det var helt enkelt inte menat.

Det var du som sa det: du tyckte det var roligt, jag tycker det är osmakligt.
Svar på tråden Döda barn