Florimell skrev 2015-08-10 12:16:18 följande:
Ok, spara tråden och kom tillbaka när du har upplevt småbarnstiden med egna barn.
Jag håller tillräcklig koll på stranden: var är hon, vad gör hon, vilka är hon med. Jag gör en riskvärdering, och checkar med jämna mellanrum att inga parametrar tillkommit som kan göra att hon skadas. Vi är där hon bottnar, inom synhåll och hon får inte simma utåt. Hon kan trilla, ja, men har tillräckligt med vattenvana för att komma upp, det är därför man tränar vattenvana med barnen. Barn som inte är vattenvana trillar och kommer inte upp.
Men ta du och åk till stranden med ditt/dina framtida barn, prata inte med någon, låt inget störa dig, bada alltid med ditt barn, håll det i handen upp till den ålder du anser att det inte behövs, se alltid till att ha fullt fokus. Lycka till.
Och, jag är lyckligt gift sedan 8 år tillbaka, men för att barnen ska ha ett långt härligt sommarlov så har vi inte alla veckor gemensamt. Det är en prioritering vi har gjort, så vissa veckor är man själv med båda barnen.
Att jag skall uppleva småbarnstiden med mina egna barn är ett uselt argument. Att jag upplever och får hantera någon annans barn under småbarnstiden är minst lika godkänt.
Saken är den att du gör givetvis hur du vill. Men kom inte till livvakten med ursäkten att ''jag hade inte uppsyn för jag tittade på min tvååring.'' när din 6 åring drunknat. Spare us your apologies.
Saken är den att jag har redan varit ute och haft ansvaret själv över 3-5 barn på landet, där vi badade. Asså det är inte svårare än man gör det till. Man tar med 2 åringen ut i vattnet, man håller koll på de andra barnen. Man äter tillsammans, samarbetar, leker. Saken är den att du kan väl titta på dina barn och samtidigt prata med någon? Eller har du ett behov av att glo på personen du pratar med i en halvtimme?
Florimell skrev 2015-08-10 12:55:55 följande:
Håller med. Full koll är en omöjlighet, uppsikt är en självklarhet, och den totalt empatilösa, dömande tonen här inne gör mig illamående.
Det handlar inte om att vara empatilös utan det handlar om det faktumet att if somthing bad happens- then that's on you. You're the one to blame.