• mamman64

Döda barn

Så dog en 5 åring idag igen.

När ska vi som har ansvar för barn förstå att vi måste passa barnet hela tiden när vi är och badar med barnet! Hur många barn ska behöva dö innan vi fattar en sån enkel sak? Det är så himla jäklar onödigt att alla dessa barn ska behöva dö för att vi som har ansvaret brister i uppsikt.

• Svar på tråden Döda barn
  • Una Flux
    Flygfotogen skrev 2015-08-09 13:13:30 följande:

Där det finns vatten måste man hålla koll på barnen varenda sekund. Går inte det så ska man inte vara där. Håller med i det Ambulansliv säger. Olyckor händer i regel pga oaktsamhet.

Hur gör du själv på stranden när du håller koll till 100% på alla?
  • Flygfotogen
    Una Flux skrev 2015-08-09 15:33:07 följande:
    Hur gör du själv på stranden när du håller koll till 100% på alla?
    Håller koll på alla?
    Jag har förvisso en egen strand och där sköter jag mitt.
  • Una Flux
    Flygfotogen skrev 2015-08-09 16:03:38 följande:
    Håller koll på alla?
    Jag har förvisso en egen strand och där sköter jag mitt.
    Hur håller du koll på alla dina barn till 100%. Hur gör du?
  • mamman64

Tänk att allt ska delas in i svart eller vitt. Vad jag menar är att det faktiskt drunknar barn som inte hade behövt att dö om den som ansvarade för barnet hade haft full koll. Självklart finns det alltid undantag men efter att ha läst och sett om vissa olyckor så händer dessa också för att barnet helt enkelt varit utan tillräcklig uppsikt.
    Det är den enklaste och vanligaste sanningen. Ett barn på 3 cyklade ner i poolen på tomten, mamma var inne! Pappan till pojken häromdagen vet jag inget om men han hade gått och ropat på pojken, har man så lite koll så man inte vet vart han försvann så tycker jag det är anmärkningsvärt. Tvååringen som ramlade i poolen igår var trots allt bara två år och i den åldern har man ständig uppsikt, allra helst ute med en pool i närheten. Kanske var barnet inne och en dörr stod på glänt men med en pool i närheten får man vidta så detta inte kan hända. Föräldrar måste börja göra bättre riskbedömningar!

En period nu i sommar ramlade det ut barn på löpande barn från fönster, vems ansvar är det. Den vuxnes eller är det också nåt som inte går att undvika?
    Att lämna sitt barn i bilen så den steks,vem ansvar är det? Är det också en olycka, för förälderns skulle ju bara vara inne en stund i affären.

• EnAnonumius
    mamman64 skrev 2015-08-09 17:01:22 följande:
    En period nu i sommar ramlade det ut barn på löpande barn från fönster, vems ansvar är det. Den vuxnes eller är det också nåt som inte går att undvika?
    Att lämna sitt barn i bilen så den steks,vem ansvar är det? Är det också en olycka, för förälderns skulle ju bara vara inne en stund i affären.
    Jag tar bara och svara på detta sista stycke.

Det är lustigt att det händer. Det går faktiskt att skaffa in "barnsäkra haspar" till fönstren, så man sådant sätt att de inte går att kunna klättra ut av små barn och man kan vädra samtidigt..
    Jag hade sådan själv då "barnsäker hasp", inte för att skydda barn utan skydda mig mot inbrott på sommaren när det är varmt och man vill vädra och kunna lämna lägenheten..

Barn i bilen kan jag också hålla med om.. Vem är så jäkla dum att lämna barn i en varm bil? 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Rocket Mania
    Una Flux skrev 2015-08-09 16:38:59 följande:
    Hur håller du koll på alla dina barn till 100%. Hur gör du?
    Nu är jag inte Flygfotogen men jag håller med där.

För att hålla 100% koll på sitt barn kan man exempelvis bada tillsammans med det i stället för att sitta, eller gå runt, på stranden. Man kan även använda någon slags säkert badhjälpmedel, exempelvis en ryggplatta. Dessa redskap ska ju däremot inte användas som något slags ersättning till att man har koll på barnet men OM något händer ger det en i alla fall ett par extra sekunder att handla på.

Min yngsta är definitivt simkunnig men hon får inte bada utan sin ryggplatta om hon badar utan mig med i vattnet eller på ställen med mycket folk eller i havet där det finns vågor. Hon kan alltså simma men vid de tillfällen jag anser att det finns yttre faktorer som oväntat kan "störa" ska hon ha den på. Olyckor kan naturligtvis fortfarande hända men det skulle som sagt ta lite längre tid och det är en extra trygghet att ha. Sedan badar vi aldrig där det är mycket folk, det känns helt enkelt inte säkert.

Jag ger mina barn ganska mycket frihet och daltar verkligen inte med dom men det finns ställen där man måste ha 100% koll och saker som är icke förhandlingsbara.

Vatten är livsfarligt för barn, även de som simmar hyfsat bra. Här krävs det 100% koll och kan det inte ges kanske man kan låta bli stranden/badet tills man kan ha det.

Jag höll själv på att drunkna när jag var liten, det var en fullkomligt vidrig känsla att absolut ingen kom till min hjälp trots att jag stod precis framför mina föräldrar som satt uppe på stranden och inte hade tillräcklig koll. Det går så snabbt och det är så lätt hänt. 

Därmed inte sagt att det ska hackas på föräldrar som förlorat sitt barn genom att de brustit i sin uppmärksamhet. Jag är rätt övertygad om att de skuldbelägger sig själva rätt ordentligt ändå.

De som däremot ska ha en stor skopa ovett är de idioter som inte tror att det kommer hända i just deras familj och att det på något sätt skulle vara "överbeskyddande" eller "daltande" att ha koll på sina barn vid vatten.

Föräldrar som brister i sitt föräldraskap såpass att deras barn riskerar att skadas eller dö borde få en date med föräldrar som mist sina älskade små. Kanske de skulle nå fram till pappskallarna.
  • metervara
    banan123 skrev 2015-08-09 11:24:54 följande:

Tycker inte de är lämplig för 10årigar att hoppa ner från brygga i ca 170-200 cm djupt vatten. Alltså ingen av dom bottnar. Låt du dina barn göra de men jag tycker inte att det är lämpligt.

Jag tycker inte att det är lämpligt
  • metervara
    banan123 skrev 2015-08-09 11:24:54 följande:

Tycker inte de är lämplig för 10årigar att hoppa ner från brygga i ca 170-200 cm djupt vatten. Alltså ingen av dom bottnar. Låt du dina barn göra de men jag tycker inte att det är lämpligt.

Råkade skicka iväg förra för snabbt. Vet att du inte skrev till mig men jag minns själv när jag var liten och fick bada själv. Vi var nog i 9-års åldern när vi fick cykla till stranden och bada utan uppsikt. Vi simmade ut till hopptorn, lekte under bryggorna, dök i från flytbryggor osv. Kan aldrig se mig själv släppa iväg mina barn till stranden sådär..
  • Penida

Tack för att du påminde mig, det är visserligen ett annat ämne men jag brukar skapa en tråd om faran med att lämna barn i bilen varje år när det varmt ute och jag kom att tänka på det när jag läste din av någon anledning, att jag kanske skulle puffa den för i år nu när det faktiskt börjar bli varmt.
    Hursomhelst, jag förstår vad du vill säga och jag håller med, att ha uppsikt är såklart skitviktigt och att visa på exempel för att avskräcka andra från samma sak är en bra sak men jag känner sorg för vad dessa föräldrar nu går igenom och vägrar skuldbelägga dem med så liten info och inte det oavsett just nu, någonstans måste man tänka längre även om man själv anser sig vara den som undviker alla faror och kanske i eget huvud är tipptopp.
    Håller med Rocket Mania, den har jag reagerat på. Det verkar som att det finns rätt många föräldrar som lämnar ansvaret till äldre syskon. Känns helt fel i min värld. Inte bara för vad som kan hända utan också för att de äldre syskonen faktiskt ska kunna bada något och slappna av och ha kul själva.
    Att jämföra ett dödsfall av en 5-åring med aborter tyckte jag bara var osmakligt. Hur känner man, om man har barn, för sitt barn om man gör den jämförelsen? Där ett embryo är likvärdigt med en 5-åring?

Avskyr CIO-metoder
  • Embla twopointoh

Saken är ju den att det kan hända olyckor, trots att föräldern haft bra koll (jag anser att det inte finns någonting som hundra procent koll) på barnet. Det kan gå väldigt snabbt när det väl händer. Att då anklaga föräldern för bristande tillsyn, utan att man har någon större insikt i omständigheterna, är både onödigt och oempatiskt.

Svar på tråden Döda barn