Una Flux skrev 2015-08-09 16:38:59 följande:
Hur håller du koll på alla dina barn till 100%. Hur gör du?
Nu är jag inte Flygfotogen men jag håller med där.
För att hålla 100% koll på sitt barn kan man exempelvis bada
tillsammans med det i stället för att sitta, eller gå runt, på stranden. Man kan även använda någon slags säkert badhjälpmedel, exempelvis en ryggplatta. Dessa redskap ska ju däremot
inte användas som något slags ersättning till att man har koll på barnet men OM något händer ger det en i alla fall ett par extra sekunder att handla på.

Min yngsta är definitivt simkunnig men hon får inte bada utan sin ryggplatta om hon badar utan mig med i vattnet eller på ställen med mycket folk eller i havet där det finns vågor. Hon kan alltså simma men vid de tillfällen jag anser att det finns yttre faktorer som oväntat kan "störa" ska hon ha den på. Olyckor kan naturligtvis fortfarande hända men det skulle som sagt ta lite längre tid och det är en extra trygghet att ha. Sedan badar vi aldrig där det är mycket folk, det känns helt enkelt inte säkert.
Jag ger mina barn ganska mycket frihet och daltar verkligen inte med dom men det finns ställen där man måste ha 100% koll och saker som är icke förhandlingsbara.
Vatten är livsfarligt för barn, även de som simmar hyfsat bra. Här krävs det 100% koll och kan det inte ges kanske man kan låta bli stranden/badet tills man kan ha det.
Jag höll själv på att drunkna när jag var liten, det var en fullkomligt vidrig känsla att absolut ingen kom till min hjälp trots att jag stod precis framför mina föräldrar som satt uppe på stranden och inte hade tillräcklig koll. Det går så snabbt och det är så lätt hänt.
Därmed inte sagt att det ska hackas på föräldrar som förlorat sitt barn genom att de brustit i sin uppmärksamhet. Jag är rätt övertygad om att de skuldbelägger sig själva rätt ordentligt ändå.
De som däremot ska ha en stor skopa ovett är de idioter som inte tror att det kommer hända i just deras familj och att det på något sätt skulle vara "överbeskyddande" eller "daltande" att ha koll på sina barn vid vatten.
Föräldrar som brister i sitt föräldraskap såpass att deras barn riskerar att skadas eller dö borde få en date med föräldrar som mist sina älskade små. Kanske de skulle nå fram till pappskallarna.