• mamman64

Döda barn

Så dog en 5 åring idag igen.

När ska vi som har ansvar för barn förstå att vi måste passa barnet hela tiden när vi är och badar med barnet! Hur många barn ska behöva dö innan vi fattar en sån enkel sak? Det är så himla jäklar onödigt att alla dessa barn ska behöva dö för att vi som har ansvaret brister i uppsikt.

• Svar på tråden Döda barn
  • Maddi
    mamman64 skrev 2015-08-08 08:37:15 följande:

Vissa inlägg skrämmer mig o jag tycker så oerhört synd om barnen som drar en nitlott med sina föräldrar. Inget barn drunknar med en vuxen som håller uppsikt! Sen kan en båt kapsejsa men en drunkning vid en badstrand sker för att den vuxne varit oaktsam. Inget annat. Mina sympatier går till barnen o inte till er vuxna. Jag vill med denna tråd uppmärksamma det farliga i att lämna barnet utan uppsikt vid vatten. Det skrivs gång på gång i media om att hålla uppsikt hela tiden över barnet o att inte lämna det i bilen på sommaren men fattar folk? Nej de gör på sitt sätt!

Att man tar barnet till en strand som är så pass liten så är det självklart att man inte släpper blicken från barnet när dom är i vatten. Att säga att man inte kan hålla koll på barnet pga att man har fler barn, då tar man ju med sig en annan vuxen som hjälper till eller stannar man hemma och plaskar i poolen eller balja för man kan ha uppsikt bättre där. Ett barn ska inte behöva drunkna för att vuxna inte har koll. Och har man koll och barnet hamnar under vattnet med huvudet så drunknar dom inte heller.

Hända olyckor kan de, men man får se skillnad mellan olycka och drunkning på det viset.
  • Ambulansliv
    Vanillaextract skrev 2015-08-08 02:18:42 följande:

Nej det går inte. Sedan är det knappast större risk vid vattnet än vid övriga livet och med ditt resonemang behöva stirra på sitt barn varje sekund under barndomen. 

Skulle en förälder vara så paranoid och uppfylld av rädsla att den satt och råstirra på sitt barn vid vattnet skulle hen knappast vara en bra förälder. En förälder som låter rädsla kontrollera sina handlingar och gå ut över barnen är ingen bra förälder. Man ska hålla uppsyn över sitt barn, självklart. Men jag är ledsen, att övervaka sitt barn varenda sekund är ingen realistisk strategi, det funkar inte i verkligheten utan låter bara bra i ditt huvud. 

Ditt resonemang skrämmer mig. Är du på riktigt?Hoppas verkligen inte det...
  • molly1989
    Vanillaextract skrev 2015-08-08 02:18:42 följande:

Nej det går inte. Sedan är det knappast större risk vid vattnet än vid övriga livet och med ditt resonemang behöva stirra på sitt barn varje sekund under barndomen. 

Skulle en förälder vara så paranoid och uppfylld av rädsla att den satt och råstirra på sitt barn vid vattnet skulle hen knappast vara en bra förälder. En förälder som låter rädsla kontrollera sina handlingar och gå ut över barnen är ingen bra förälder. Man ska hålla uppsyn över sitt barn, självklart. Men jag är ledsen, att övervaka sitt barn varenda sekund är ingen realistisk strategi, det funkar inte i verkligheten utan låter bara bra i ditt huvud. 

Men det är väl klart att det är större risk att förolyckas på en badstrand än vad det är i de flesta andra sammanhang? Jag övervakar inte mitt barn varje sekund när vi är hemma eftersom det är hyfsat barnsäkrat, men om vi är och badar så gör jag det. På samma sätt som att jag har ögonen på honom hela tiden när vi är någonstans med bilar medan jag är mer avslappnad om vi är och leker i parken... nu är mitt barn två år inte fem, men en 5-åring har antagligen just lärt sig simma eller kan inte simma alls och behöver definitivt vaktas. Däremot behöver de inte vaktas på samma sätt när man går längs en väg. När barnet är typ 9 behöver du inte ha koll varje sekund på stranden heller. Så nej jag förstår inte resonemanget att man måste vakta sitt barn varje sekund av varje dag för att under barndomen, man gör väl nån typ av riskanalys och just vatten är ju farligt för ett litet barn!
  • Halal

Korkade föräldrar ser man överallt i hela världen på stranden såsom på andra ställen. Det värsta som finns är när föräldrarna låter barnen springa fritt och inte har koll över dom, då händer sådan olyckor som för denna 5åring! Blir förskräckt utav vissa kommentarer ovan, "har fullt upp med min två åring" om jag skulle hört någon säga det ute så jag hör, skulle jag snälla till den personen direkt och hoppas han/hon hamnar i helvetet.

USCH!

Skaffar man fler barn glömmer man inte bort den/dom man redan har! Man måste alltid bry sig om sitt/sina barn och ha FULL kontroll och översikt, ALLTID! Om någon säger något annat om detta, är den människan över all förmodan inte lämpad som förälder!

• banan123

Där jag bor får barnen hoppa ner från brygga själv i vatten som dom inte ens bottnar i. Dessa är 10! Bryggan är oxå 200 m lång så barnet hinner ju definitivt drunkna innan anhörig är framme. Detta är hemskt! Är det konstigt att barn drunknar?! Har en 10 årig lillebror så det är hans kompisar som hoppar men det får han inte själv. Min mamma eller jag/ min man står mer och kollar när han hoppar. Att föräldrar inte bryr sig. Bara ligger solar på stranden. Skandal!

• Ambulansliv

Och nu en tvååring i Malmö.....

• Halal

TS skuldbelägger ingen. Hon försöker uppmana föräldrar att se efter sina barn så det inte händer igen, det skulle aldrig hända igen om alla gör sin föräldraroll och se efter sina barn!

• Loriyana

So what? Vi dödar 30 000 barn genom abort varje år i Sverige. Varför sånt väsen över en femåring som drunknar? Är liksom inte så att ni bryr er om barnliv ändå.

• Ambulansliv
    Vassochtaggig skrev 2015-08-08 17:05:54 följande:

Man ska inte skuldbelägga någon som har förlorat sitt barn i en olycka. Fy på dig, ts.

Vem skuldbelägger någon? Snarare varnande exempel på för alla andra som MYCKET UPPENBART behöver ha sig lite veklighetsbaserad fakta på vad som kan hända och händer när man inte har TOTAL koll på sina barn vid vattnet!
Svar på tråden Döda barn