• mamman64

Döda barn

Så dog en 5 åring idag igen.

När ska vi som har ansvar för barn förstå att vi måste passa barnet hela tiden när vi är och badar med barnet! Hur många barn ska behöva dö innan vi fattar en sån enkel sak? Det är så himla jäklar onödigt att alla dessa barn ska behöva dö för att vi som har ansvaret brister i uppsikt.

• Svar på tråden Döda barn
  • Sockervaddspinnen
    Flash Gordon skrev 2015-08-18 18:41:13 följande:
    Pappans blogg beskriver på ett ungefär vad som hände:

http://www.hartman.nu/2015/08/17/nar-mardrommen-ar-ens-verklighet/

Ena sekunden satt Cornelius och lekte på gården när vi förberedde för dukning av långbordet utomhus och i nästa sekund var han inte där.

20 meter är inte många sekunder ens för en ettåring.
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-18 18:55:58 följande:
    Jag länkade till samma text.
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-17 21:44:05 följande:

Som sagt; det är lätt hänt. Läs den ettåriga pappans egna ord:

www.expressen.se/nyheter/pappan-skriver-sjalv-om-ettaringens-dod/

• Alexi
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-18 17:49:37 följande:
    De kanske nyss har köpt huset. Vad vet du!?
    Men någon skrev ju att grannarna har samma typ av tomt och inga staket där heller...
  • Sockervaddspinnen
    Alexi skrev 2015-08-18 20:44:34 följande:
    Men någon skrev ju att grannarna har samma typ av tomt och inga staket där heller...
    De kanske inte har barn?
  • Rocket Mania

Men om man nu pratar rent allmänt om strandtomter är det ju rätt märkligt att det inte krävs någon slags skydd. Om man har pool har jag för mig att man är skyldig att se till att den är barnsäker och som någon annan skrev, om tomten legat 20 meter från motorvägen hade det väl satts upp staket?

• Flash Gordon
    Rocket Mania skrev 2015-08-19 12:32:43 följande:

Men om man nu pratar rent allmänt om strandtomter är det ju rätt märkligt att det inte krävs någon slags skydd. Om man har pool har jag för mig att man är skyldig att se till att den är barnsäker och som någon annan skrev, om tomten legat 20 meter från motorvägen hade det väl satts upp staket?

Låt oss för Guds skull slippa klåfingrig lagstiftning som kräver att staket skall sättas upp i fall si eller så ...

Nå't jä*la ansvar får ligga på fastighetägare och föräldrar också. Vi kan inte ha en stat som lagstiftar om att alla ungar ska lindas in i bubbelplats innan de får gå ut varje dag.

.
    Det handlar om vana vid vatten. Att fatta att vatten är farligt - om det hanteras fel.

Är man vid sjön så sätter man flytväst på icke simkunniga barn. Särskilt om man själv håller på med annat samtidigt. Det förstår de flesta som har vattnet naturligt i sin vardag.

Sedan är det en gradvis anpassning av säkerhetsbehovet allt eftersom barnen utvecklas.
  • Rocket Mania
    Flash Gordon skrev 2015-08-22 11:04:51 följande:
    Låt oss för Guds skull slippa klåfingrig lagstiftning som kräver att staket skall sättas upp i fall si eller så ...

Nå't jä*la ansvar får ligga på fastighetägare och föräldrar också. Vi kan inte ha en stat som lagstiftar om att alla ungar ska lindas in i bubbelplats innan de får gå ut varje dag.

.
    Det handlar om vana vid vatten. Att fatta att vatten är farligt - om det hanteras fel.

Är man vid sjön så sätter man flytväst på icke simkunniga barn. Särskilt om man själv håller på med annat samtidigt. Det förstår de flesta som har vattnet naturligt i sin vardag.

Sedan är det en gradvis anpassning av säkerhetsbehovet allt eftersom barnen utvecklas.
    Men poolskydd ska det lagstiftas om? 

Sedan kan du väl släppa den där flytvästen nu. Jag tror alla förstått att du gillar den lösningen - jag gör det inte. Framför allt inte till en ettåring som inte kan gå.
  • Flash Gordon
    Rocket Mania skrev 2015-08-22 18:15:37 följande:
    Men poolskydd ska det lagstiftas om? 

Sedan kan du väl släppa den där flytvästen nu. Jag tror alla förstått att du gillar den lösningen - jag gör det inte. Framför allt inte till en ettåring som inte kan gå.
    Ja tydligen, eftersom poolen faller under nybyggnation så kommer den typen av lagstiftning in. Nybyggnadsregler. Jag är tveksam till om vi ska ha den också.

Det behövs är inte lagstiftning utan vuxensansvar.

.
    Varför ska jag släppa det där med flytväst? Det är den överlägset bästa och mest ansvariga (del)lösningen på problemet. Särskilt för de allra minsta barnen.

Vad är det med flytväst på barn du inte gillar?

• Rocket Mania
    Flash Gordon skrev 2015-08-23 10:23:30 följande:
    Ja tydligen, eftersom poolen faller under nybyggnation så kommer den typen av lagstiftning in. Nybyggnadsregler. Jag är tveksam till om vi ska ha den också.

Det behövs är inte lagstiftning utan vuxensansvar.

.
    Varför ska jag släppa det där med flytväst? Det är den överlägset bästa och mest ansvariga (del)lösningen på problemet. Särskilt för de allra minsta barnen.

Vad är det med flytväst på barn du inte gillar?

Har du sett ett barn i flytväst någon gång? Tycker du det ser ut som att barnet har god rörelsefrihet och kan leka fritt?

Det är en (självklar) sak om man är på en båt eller brygga men bor man med strandtomt är den bästa lösningen knappast att sätta på ungen en flytväst, det måste du väl inse?
  • Novelli
    Embla twopointoh skrev 2015-08-09 00:29:42 följande:
    Okej, tänk dig följande teoretiska scenario:

Du och din partner är på stranden med er treåring. Det är en fin dag med strålande sol och det är många andra i vattnet och ljudnivån är ganska hög. Du har för stunden ansvaret och står i vattnet mindre än en armslängd ifrån ditt barn och tittar på barnet hela tiden. Plötsligt ropar din partner ditt namn, du vänder dig åt hans/hennes håll och han/hon säger kort att det är dags att åka hem. Hela episoden tar mindre än tio sekunder. När du vänder dig tillbaka är barnet borta. Självklart ser du dig omkring både ovan och under vattenytan men det är lite svårt att se för det skarpa solljuset och blänket i vattnet, samt för alla andra människor som simmar, plaskar och leker bredvid dig. Du ropar på din partner och gör denne uppmärksam på att barnet är borta. Till sist får du se något under vattnet inte långt ifrån där du stod från början och du får upp barnet som är livlöst. Totalt sett har hela episoden från det att din partner ropade på dig fram till att man kan börja HLR  tagit någon enstaka minut. Det räcker.

Vems fel är det? Din partners som ropade på dig? Ditt för att du vände dig bort några sekunder?

Min poäng är inte att försöka peka ut en skyldig person, utan att ingen människa kan eller har total koll precis hela tiden (nej, inte du heller, även om du verkar vilja tro det), och att sekunder är tillräckligt för att olyckan ska vara framme. Lägg därtill omständigheter såsom dålig sikt (skarp sol, många badande), hög ljudnivå (svårt att veta exakt vem som plaskar och varför) och att din partner ville hem och jag kan inte förstå hur man i det läget kan påstå att om bara föräldern varit en bättre förälder (lika bra som jag själv), då hade det aldrig kunnat hända.
    Tänk dig att du i detta scenario i stället för att tappa uppmärksamheten faktisk gör en riskbedömning och håller i ditt barn HELA tiden. Om du har svårt att se för starkt solljus eller att höra pga oväsen etc så gör du knappast saken bättre genom att vända bort blicken och svara på din partners tillrop. 

Du och alla andra får verkligen ursäkta mig men ts menar bara väl. Jag fattar inte hur folk kan misstolka detta?
    Det handlar endast om prestige, att ingen vill bli skriven på näsan. Kan ts rädda om så bara ett barn från att drunkna så är det bra.

Just vid vatten borde det väl vara självklart att man inte släpper barnet ens för en sekund med blicken?
    Om man bor högt upp i ett höghus lämnar man inte barnet ensam på balkongen ens en sekund, detsamma borde väl gälla vatten?

Håller med ts: det finns INGA ursäkter bara bortförklaringar. 
    5 barnsmamma, 85,90,98,99 och 11
  • Novelli
    Florimell skrev 2015-08-10 12:55:55 följande:
    Håller med. Full koll är en omöjlighet, uppsikt är en självklarhet, och den totalt empatilösa, dömande tonen här inne gör mig illamående.
    Empati räddar inte någon i praktiken. Att du känner med föräldrar som förlorat sina barn genom olycka gör inte något ogjort.

MEN om man kan få föräldrar att fatta sitt ansvar att man faktisk kan och SKA ha 100% koll då man är vid vatten, så gör det kanske att man kan rädda livet på någon i FRAMTIDEN, förstår du ts poäng?

Det handlar om att FÖREBYGGA såna här saker som vissa kallar "olyckor" genom att uppmärksamma det olämpliga i att tro att det inte går att göra något åt dem.

ALLT GÅR OM MAN VILL!

Vi har en stor bubbelpool nedsänkt i uterummet, som gjort för vår 4-åring att trilla i. Vi kan ju självklart inte ha koll på honom 100% så att han inte går och trillar i. Vad gör vi åt det då? 

Jo, vi har byggt ett trätak över som han inte kan pilla av. Detta ligger på ALL tid som vi inte är med honom och badar. När han vill bada så tar vi bort taken och sitter i rummet PRECIS HELA TIDEN.

Om telefonen ringer så springer jag INTE och svarar. Om min man ropar så svarar jag att HAN får komma ut. Om jag måste hämta nåt att dricka så ber jag min man komma ut och sitta och RÅSTIRRA på vår son medan jag hämtar vatten två meter bort.

Om jag är ensam med pojken..... nej, jag låter inte honom bada när jag är ensam för det finns en risk, även om den är bra LITEN att jag ska svimma, få en hjärnblödning etc.

Skulle det hända att jag får en hjärnblödning då jag vaktar vår son samtidigt som min man är hemma men inte uppmärksammar detta, då kan man kalla det OLYCKA. 
    5 barnsmamma, 85,90,98,99 och 11
Svar på tråden Döda barn