Florimell skrev 2015-08-10 12:55:55 följande:
Håller med. Full koll är en omöjlighet, uppsikt är en självklarhet, och den totalt empatilösa, dömande tonen här inne gör mig illamående.
Empati räddar inte någon i praktiken. Att du känner med föräldrar som förlorat sina barn genom olycka gör inte något ogjort.
MEN om man kan få föräldrar att fatta sitt ansvar att man faktisk kan och SKA ha 100% koll då man är vid vatten, så gör det kanske att man kan rädda livet på någon i FRAMTIDEN, förstår du ts poäng?
Det handlar om att
FÖREBYGGA såna här saker som vissa kallar "olyckor" genom att uppmärksamma det olämpliga i att tro att det inte går att göra något åt dem.
ALLT GÅR OM MAN VILL!
Vi har en stor bubbelpool nedsänkt i uterummet, som gjort för vår 4-åring att trilla i. Vi kan ju självklart inte ha koll på honom 100% så att han inte går och trillar i. Vad gör vi åt det då?
Jo, vi har byggt ett trätak över som han inte kan pilla av. Detta ligger på
ALL tid som vi inte är med honom och badar. När han vill bada så tar vi bort taken och sitter i rummet
PRECIS HELA TIDEN.
Om telefonen ringer så springer jag INTE och svarar. Om min man ropar så svarar jag att HAN får komma ut. Om jag måste hämta nåt att dricka så ber jag min man komma ut och sitta och RÅSTIRRA på vår son medan jag hämtar vatten två meter bort.
Om jag är ensam med pojken..... nej, jag låter inte honom bada när jag är ensam för det finns en risk, även om den är bra LITEN att jag ska svimma, få en hjärnblödning etc.
Skulle det hända att jag får en hjärnblödning då jag vaktar vår son samtidigt som min man är hemma men inte uppmärksammar detta, då kan man kalla det OLYCKA.