• mamman64

Döda barn

Så dog en 5 åring idag igen.

När ska vi som har ansvar för barn förstå att vi måste passa barnet hela tiden när vi är och badar med barnet! Hur många barn ska behöva dö innan vi fattar en sån enkel sak? Det är så himla jäklar onödigt att alla dessa barn ska behöva dö för att vi som har ansvaret brister i uppsikt.

• Svar på tråden Döda barn
  • Serendipitet

Människor drunknar oftast tyst och stilla. Barn oftast med en förälder i närheten som inte uppfattat situationen. Den vuxne med vänner i närheten - personen bara försvann. Det är verkligheten.

Ända sättet att helt undvika potentiell drunkning är att undvika allt vatten. Hav som mindre vattenpölar.

• Florimell
    gaptoothbitch skrev 2015-08-09 09:00:13 följande:
    Saken är den att du måste ta ansvar för de barnen du skaffar. Så enkelt är det! Om inte du kan hålla koll på din sexåring, så kan väl din man göra det? Om du inte kan hålla koll på dina båda barn, så skall du inte ha barn alls. Du är inte lämpad för det stora ansvaret..
    Herregud, snacka om att dra på stora växlar. Var står det att jag inte håller koll på min 6åring? Jag skrev att jag inte håller "full koll". Jag tittar inte på henne hela tiden, men det är ju inte så att jag tar med barnen till stranden, säger till sexåringen att vi ses om några timmar! Jag finns alltid i närheten, finns tillgänglig, och dottern har REGLER att följa. Inte simma utåt, hålla sig där hon bottnar och inte simma för långt ut. Håller hon inte sig till dom så åker vi hem, det vet hon. Hon kan simma över 300 meter. Exakt hur gör detta mig till en person som inte kan ta hand om mina barn, en person som förtjänar att brinna i helvetet?
  • Florimell

Men har man inte lagt tid på att träna sina barn vattenvana under året så ska man nog inte tro att dom plötsligt klarar av att hantera vatten på ett säkert sätt. Men som sagt, jag har prioriterat att få mina barn vattenvana, kunna simma och förstå vikten av att förstå och följa de regler som jag som förälder sätter upp. Gör det mig till en olämplig mamma, ring soc eller vad nu ni perfekta mammor som aldrig släpper era barn med blicken gör.

• banan123
    molly1989 skrev 2015-08-08 17:25:37 följande:

Fast en 10-åring som är simkunnig kan väl bada vid bryggan själv? Vi var ofta och badade själva vid den åldern. Inte samma sak som en 5-åring tycker jag.

Tycker inte de är lämplig för 10årigar att hoppa ner från brygga i ca 170-200 cm djupt vatten. Alltså ingen av dom bottnar. Låt du dina barn göra de men jag tycker inte att det är lämpligt.
  • banan123
    Vanillaextract skrev 2015-08-08 18:29:30 följande:

Ja usch vad hemskt att låta barn ha kul och leva livet. Bättre att snurra in dom i bubbelplast och hålla koll på dom varje sekund. Studier visar ju att överbeskyddade barn fungerar och mår bättre som vuxna.

Oj. Jag såg inte att jag skrev i min text att man skulle förbjuda barnen från att hoppa? Dumma mig. Nä jag menade låta jäkla föräldrar kan väll följa med sina barn ut och titta på när dom hoppar?
  • Flash Gordon

Tja, vad sägs om att köpa en flytväst för en 200-300 kronor som barnet kan ha på sig när det badar? Särskilt om barnet inte kan simma.

Borde öka oddsen för ungen att överleva rätt rejält.

.

För övrigt ser det rätt makabert ut i listan över mest lästa inlägg. Först en signatur med en skrattande sol och sedan rubriken "Döda barn".

• gaptoothbitch
    Florimell skrev 2015-08-09 09:58:39 följande:
    Herregud, snacka om att dra på stora växlar. Var står det att jag inte håller koll på min 6åring? Jag skrev att jag inte håller "full koll". Jag tittar inte på henne hela tiden, men det är ju inte så att jag tar med barnen till stranden, säger till sexåringen att vi ses om några timmar! Jag finns alltid i närheten, finns tillgänglig, och dottern har REGLER att följa. Inte simma utåt, hålla sig där hon bottnar och inte simma för långt ut. Håller hon inte sig till dom så åker vi hem, det vet hon. Hon kan simma över 300 meter. Exakt hur gör detta mig till en person som inte kan ta hand om mina barn, en person som förtjänar att brinna i helvetet?
    Kan du citera vart jag skrev att jag tyckte du förtjänade att brinna i helvetet? För nej, det har jag inte sagt, nej det håller jag inte med om.

Jag tycker det är jättebra att du har satt upp strikta regler. Men du måste hålla uppsikt över henne hela tiden. Oavsett dina ursäkter, så kan en olycka ske, och när den väl sker så kommer det vara ditt fel att du eller din man inte hade uppsikt över henne.

Jag säger inte att du är en dålig förälder, men du kan vara bättre. Du måste prioritera dina barns säkerhet först. Dela upp jobbet. Låt din man ha full koll.
  • Flygfotogen

Där det finns vatten måste man hålla koll på barnen varenda sekund. Går inte det så ska man inte vara där. Håller med i det Ambulansliv säger. Olyckor händer i regel pga oaktsamhet.

• Florimell
    gaptoothbitch skrev 2015-08-09 12:48:14 följande:
    Kan du citera vart jag skrev att jag tyckte du förtjänade att brinna i helvetet? För nej, det har jag inte sagt, nej det håller jag inte med om.

Jag tycker det är jättebra att du har satt upp strikta regler. Men du måste hålla uppsikt över henne hela tiden. Oavsett dina ursäkter, så kan en olycka ske, och när den väl sker så kommer det vara ditt fel att du eller din man inte hade uppsikt över henne.

Jag säger inte att du är en dålig förälder, men du kan vara bättre. Du måste prioritera dina barns säkerhet först. Dela upp jobbet. Låt din man ha full koll.
    Det var någon annan perfekt människa högre upp som sa att denne både ville slå mig och att jag förtjänar att brinna i helvetet. Du skrev bara att jag inte borde ha barn.

Såhär är det: jag tycker att det är helt sinnessjukt att folk hoppar på en som har en annan åsikt. Inte en enda har försökt att se "min" sida av saken. Inte en enda har försökt att förstå min vinkling, utan det har varit mer "du ska inte ha barn". Ingen har frågat hur vattenvan mitt barn är, hur bra hon är på att simma, var jag har mina barn. Att folk bara ser "sin" sida och vrålar ut sitt agg (att slå någon, att man inte ska vara förälder, att man förtjänar att brinna i helvetet) utan att ens försöka förstå den andras synvinkel är helt sjukt.

Jag tar själv med mina barn till stranden, sex och två år gamla. Vi är vid en insjö, inga vågor, inga strömmar. Dottern på 6 kan simma över 300 meter på DJUPT vatten, hon får inte gå ut så att hon inte bottnar, inte simma utåt, utan hon ska hålla sig vid kanten. Jag är hela tiden på stranden och kollar var hon är, vilka hon leker med, hur hon leker, men jag bevakar inte henne hela tiden men håller koll. Ibland får jag ta ögonen ifrån henne, när jag byter blöja eller behöver ha totalt fokus på tvååringen. Vi tillbringar 2-3 månader om året utomlands, med dagligt bad så hon har antagligen mer vattenvana än medelsvensson. Så nej, jag känner inte att jag behöver ha mer koll på henne än jag har, vid en insjö, långgrunt och med hennes simförmåga och vattenvana.

Jag tycker att det är helt sjukt att folk anonymt tycker att sådana som jag inte borde ha barn, att dom hade slagit mig om de sett mig, att jag förtjänar att brinna i helvetet. Det är antagligen sådana som ni som hellre filmar dramatiska olyckshändelser där det är fara för människors liv istället för att hjälpa till.

Att en familj precis förlorat sin femåring visar ni ingen empati för alls utan kallar det darwinism, det naturliga urvalet. Allvarligt, det om något är helt sjukt! Ett barn har dött, och ni hugger på föräldrarna? Ni vet ingenting om vad som skedde!
  • Embla twopointoh
    Insatt skrev 2015-08-09 08:25:07 följande:
    Hur menar du att folk ska lära sig att ta ansvar för sina handlingar om de ständigt ursäktas? Det är klart som fan man är har del i sitt barns död ifall ens slapphet och ouppmärksamhet orsakat ett dödsfall som hade kunnat undvikas om man ansträngt sig lite. Varför curla sönder folk ända in i graven? Ska vi börja låtsas som att rattfulla som kör ihjäl barn inte hade del i dödsfallet då också. Hålla alla i handen? Gullesnutt? Åh tutte stackas daj då att barne doooog ja men sånt ä livet inte ditt fel uj uj! Ta lite jävla ansvar. Är det nått tecken på att man är en dålig förälder är det väl när ens unge avlider under ens "uppsikt" och ansvar. Kan man inte ens, i dagens samhälle, få ett friskt barn att leva till vuxen ålder på grund av att man låter undvikliga olyckor ske är man väl ändå rätt jävla kass.
    Var har jag skrivit att föräldrarna inte har det minsta ansvar? Att det ständigt måste ursäktas? Det jag har invänt emot är de kategoriska, svart-vita påståendena som uttryckts om föräldrar vars barn råkat ut för en drunkningsolycka. Påståenden utan nyanser, utan insikt om att det finns olika omständigheter. Påståenden fulla av självrättfärdighet och empatilöshet.
Svar på tråden Döda barn