• mamman64

Döda barn

Så dog en 5 åring idag igen.

När ska vi som har ansvar för barn förstå att vi måste passa barnet hela tiden när vi är och badar med barnet! Hur många barn ska behöva dö innan vi fattar en sån enkel sak? Det är så himla jäklar onödigt att alla dessa barn ska behöva dö för att vi som har ansvaret brister i uppsikt.

• Svar på tråden Döda barn
  • Maddi
    millipore skrev 2015-08-10 00:33:16 följande:

Håller med Embla ang avsaknad av empati och nyanser.

Tycker det är helt fruktansvärt att skrika ut fördömanden som ambulansliv mfl gör här.

Jag var med mina barn och badade. Delade med pappan så vi hade uppsikt över ett barn var. Stod bredvid min 4-åring i vattnet för att ha så mkt uppsikt jag kunde. Plötsligt var det ett barn en bit ifrån oss i samma ålder som tappade balansen, hamnade under ytan och kom inte upp. Instinktivt hjälpte jag givetvis det barnet och släppte därigenom kollen på mitt eget barn. Nu hade jag tur och inget hände men det hade det kunnat. Att då i den situationen få se den här tråden...

Säg mig ni som har alla svaren, vad skulle jag gjort istället? Tittat på när ett annat barn drunknat? Tagit mig metern bort åt motsatt håll för att grabba tag i mitt barn och sedan dragit henne protesterande med mig tillbaka till det andra barnet och därigenom förlorat värdefull tid?

För mig var valet självklart.

De är just de ts menade, vart var föräldern vars barn du hjälpte. Hade en vuxen varit där så hade barnet blivit hjälpt av den personen och du hade kunnat vara kvar vid ditt barn.
  • Embla twopointoh
    Maddi skrev 2015-08-10 18:49:22 följande:
    De är just de ts menade, vart var föräldern vars barn du hjälpte. Hade en vuxen varit där så hade barnet blivit hjälpt av den personen och du hade kunnat vara kvar vid ditt barn.
    Var det barnets förälder var kan man inte veta, och innan man vet de faktiska omständigheterna är det onödigt att döma.

Eftersom "millipore" genom att hjälpa ett annat barn släppte uppsikten över sitt eget, så agerade hon oursäktligt enligt TS och vissa andra i tråden.
  • Florimell

Under höstens utlandsvistelse så var maken vid poolen, ser en annan gästs fyraåring hoppa i barnpoolen, utan de armpuffar han vanligtvis bar. Föräldrarna hade vänt ryggen till för att hjälpas åt med sin bebis som hade kladdat ner sig själv totalt. Maken hoppar i och drar upp pojken. Det var ingen skuldbeläggande på föräldrarna (mest ångest hos föräldrarna) utan snarare ett konstaterande att det kan gå jäkligt fort. Att människor hjälps åt är en av vår ras största framgångsfaktorer, och att istället döma, förmana utan att förstå är vår tids största motgång.

• Flash Gordon

Enligt påstådda ögonvittnen höll hela släkten på att grilla en bit upp från stranden, femåringen var i sällskapet men började plötsligt springa ned mot vattnet och hoppade ut från bryggan (möjligen som sina större syskon) utan att vara simkunnig.

Pappan sprang efter barnet och skrek "Stopp!" men det var försent.

.

En flytväst kostar kanske en 200 - 300 kronor.

• Maddi

Ytterligare en 2 åring i pool står på Aftonbladet.

Men jag tror inte de har ökat att barn drunknar, de är vad media skriver som man ser och hör att många barn drunknar. Nu står de ungefär vartannat dag att ett barn drunknat. De har alltid skett bland barn och media vill att allmänheten får upp ögonen och sen skriver dom även det folk vill läsa.

• mamman64

Tillbringade gårdagen på ett stort bad där både pooler finns utomhus och inomhus. Inne fick en badvakt säga till en grupp som satt ganska långt ifrån o samtalade istället för att vara nära de 3 barnen som var i poolen. Barnen var mellan ca 3-6 år. Utomhus fick en annan vakt säga till en mamma som släppt dina båda pojkar på ca 5 o 6 år själva i poolen. Själv låg hon o solade ca 50 m bort.

Så kom inte o snacka att det är synd om föräldrarna när deras friska barn där.

Det är skamligt!!

• mamman64

Barnet som var 1 år o drunknade kunde inte ens gå utan kröp. Hur nu det gick till??

Säger än en gång!

Passa era barn!!

• Sockervaddspinnen

Fyraåring i pool på nån äventyrspark idag.

• Flash Gordon
    Maddi skrev 2015-08-16 06:11:18 följande:

Ytterligare en 2 åring i pool står på Aftonbladet.

Men jag tror inte de har ökat att barn drunknar, de är vad media skriver som man ser och hör att många barn drunknar. Nu står de ungefär vartannat dag att ett barn drunknat. De har alltid skett bland barn och media vill att allmänheten får upp ögonen och sen skriver dom även det folk vill läsa.

Antal drunknade barn (under 18), enligt Livräddningssällskapet:

2005 - 8
    2006 - 11
    2007 - 5
    2008 - 5
    2009 - 8
    2010 - 12
    2011 - 9
    2012 - 7
    2013 - 7
    2014 - 5
    2015 (tom juli) - 5

Sedan har vi ju åtminstone tre drunknade barn till i början på augusti. En femåring, en ettåring och en tvååring.

2015 kommer att bli det sämsta året på kanske ett decennium.

.
    Jaja, ni vet vad en flytväst kostar, på ett ungefär.
Svar på tråden Döda barn