Novelli skrev 2015-08-24 09:54:13 följande:
Tänk dig att du i detta scenario i stället för att tappa uppmärksamheten faktisk gör en riskbedömning och håller i ditt barn HELA tiden. Om du har svårt att se för starkt solljus eller att höra pga oväsen etc så gör du knappast saken bättre genom att vända bort blicken och svara på din partners tillrop.
Du och alla andra får verkligen ursäkta mig men ts menar bara väl. Jag fattar inte hur folk kan misstolka detta?
Det handlar endast om prestige, att ingen vill bli skriven på näsan. Kan ts rädda om så bara ett barn från att drunkna så är det bra.
Just vid vatten borde det väl vara självklart att man inte släpper barnet ens för en sekund med blicken?
Om man bor högt upp i ett höghus lämnar man inte barnet ensam på balkongen ens en sekund, detsamma borde väl gälla vatten?
Håller med ts: det finns INGA ursäkter bara bortförklaringar.
Det finns saker som är reflexmässiga, som t.ex. att vända sig om när någon ropar ens namn.
Det är det jag och många andra vänder oss emot, att TS och många andra i tråden inte har någon förståelse för hur människor generellt fungerar (INGEN kan titta på sitt barn HELA tiden, utan blicken irrar, även om det är för mycket korta stunder i taget. Det finns ingenting sådant som "full koll hela tiden", man kanske tycker att man själv har det, men det är att lura sig själv.). Inte heller visas det någon förståelse för att inte alla tänker och resonerar exakt som de själva, utan att för den skull förtjäna stämpeln "dålig förälder". Dessutom dras alla föräldrar vars barn råkat ut för olyckor över en kam, det visas ingen som helst insikt i att det kan finnas omständigheter som vi utomstående inte har en aning om.
Varken jag eller någon annan försöker ursäkta slarviga/lata föräldrar (jag tycker också att det är under all kritik att sitta med telefonen eller sola när man har ansvar för sitt barn), men jag är förfärad över den "holier han thou"-attityd som vissa lägger sig till med här inne. Det är empatilöst och självrättfärdigt.
Är man på allvar ute efter att få föräldrar att tänka till och förhoppningsvis rädda något barn, så är en dömande och självrättfärdig ton i sina inlägg inte rätt väg att gå. Precis som du säger tycker folk inte om att bli skrivna på näsan.