• mamman64

Döda barn

Så dog en 5 åring idag igen.

När ska vi som har ansvar för barn förstå att vi måste passa barnet hela tiden när vi är och badar med barnet! Hur många barn ska behöva dö innan vi fattar en sån enkel sak? Det är så himla jäklar onödigt att alla dessa barn ska behöva dö för att vi som har ansvaret brister i uppsikt.

• Svar på tråden Döda barn
  • Ambulansliv
    Vanillaextract skrev 2015-08-08 00:34:25 följande:

Det kommer alltid att finnas barn som drunknar oavsett om alla tar sitt ansvar. Olyckor händer liksom.

Ja, det kan hända olyckor när båtar välter och föräldrar kommer ifrån sitt barn. Men är man på en badstrand och faktiskt lämnar sitt barn utan uppsikt, om än för några sekunder, då undrar jag ens om det är en olycka och inte dråp....man har brustit i sitt ansvar gentemot barnet. 
    Har man koll, så kan barnet absolut hamna under vattnet, men som sagt, det är uppe på 2 sek...
  • Vanillaextract
    Ambulansliv skrev 2015-08-08 00:37:16 följande:

Ja, det kan hända olyckor när båtar välter och föräldrar kommer ifrån sitt barn. Men är man på en badstrand och faktiskt lämnar sitt barn utan uppsikt, om än för några sekunder, då undrar jag ens om det är en olycka och inte dråp....man har brustit i sitt ansvar gentemot barnet. 

Har man koll, så kan barnet absolut hamna under vattnet, men som sagt, det är uppe på 2 sek...

Det spelar ingen roll hur bra förälder man är, man kan aldrig hålla koll på sitt barn varenda sekund. Drunkning händer snabbt och tyst och de sekunder som krävs för en förälder att hitta barnet på är tillräckligt för att dö.
  • Ambulansliv
    Vanillaextract skrev 2015-08-08 00:44:53 följande:

Det spelar ingen roll hur bra förälder man är, man kan aldrig hålla koll på sitt barn varenda sekund. Drunkning händer snabbt och tyst och de sekunder som krävs för en förälder att hitta barnet på är tillräckligt för att dö.

Under den mkt korta tid av ett barns liv som det tillbringar i eller nära vattnet kan man unna sig att ha TOTAL koll!! Det går! Då drunknar inga barn!
  • Vanillaextract
    Ambulansliv skrev 2015-08-08 01:15:18 följande:
    Under den mkt korta tid av ett barns liv som det tillbringar i eller nära vattnet kan man unna sig att ha TOTAL koll!! Det går! Då drunknar inga barn!
    Nej det går inte. Sedan är det knappast större risk vid vattnet än vid övriga livet och med ditt resonemang behöva stirra på sitt barn varje sekund under barndomen. 

Skulle en förälder vara så paranoid och uppfylld av rädsla att den satt och råstirra på sitt barn vid vattnet skulle hen knappast vara en bra förälder. En förälder som låter rädsla kontrollera sina handlingar och gå ut över barnen är ingen bra förälder. Man ska hålla uppsyn över sitt barn, självklart. Men jag är ledsen, att övervaka sitt barn varenda sekund är ingen realistisk strategi, det funkar inte i verkligheten utan låter bara bra i ditt huvud. 
  • Florimell

Tragiskt... Men vi vet inte omständighetens. Jag håller inte full koll på min nyligen fyllda 6åring. Har fullt upp med en tvååring, plus att 6åringen kan simma.

• mamman64

Vissa inlägg skrämmer mig o jag tycker så oerhört synd om barnen som drar en nitlott med sina föräldrar. Inget barn drunknar med en vuxen som håller uppsikt! Sen kan en båt kapsejsa men en drunkning vid en badstrand sker för att den vuxne varit oaktsam. Inget annat. Mina sympatier går till barnen o inte till er vuxna. Jag vill med denna tråd uppmärksamma det farliga i att lämna barnet utan uppsikt vid vatten. Det skrivs gång på gång i media om att hålla uppsikt hela tiden över barnet o att inte lämna det i bilen på sommaren men fattar folk? Nej de gör på sitt sätt!

• mamman64

Jag är varken ute efter applåder el hurrarop men har mer o mer blivit förbannad över alla dessa friska oskyldiga barn som dör varje sommar

• mamman64
    Vanillaextract skrev 2015-08-08 02:18:42 följande:

Nej det går inte. Sedan är det knappast större risk vid vattnet än vid övriga livet och med ditt resonemang behöva stirra på sitt barn varje sekund under barndomen. 

Skulle en förälder vara så paranoid och uppfylld av rädsla att den satt och råstirra på sitt barn vid vattnet skulle hen knappast vara en bra förälder. En förälder som låter rädsla kontrollera sina handlingar och gå ut över barnen är ingen bra förälder. Man ska hålla uppsyn över sitt barn, självklart. Men jag är ledsen, att övervaka sitt barn varenda sekund är ingen realistisk strategi, det funkar inte i verkligheten utan låter bara bra i ditt huvud. 

Klart man kan det. Det gör jag själv. Skulle jag inte kunna det stannar vi hemma o gör annat istället. Aldrig jag skulle gå o bada o tänka som du!
  • mamman64

Livräddningssällskapet rekommenderar att barnet endast är en armlängd bort från den vuxne

Svar på tråden Döda barn